Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Del Skrevet 31. mai 2010 Kravet til at far skal ha rett til foreldrepenger er at han har arbeidet 6 av de siste 10 mnd. I dette tilfellet er far selvstending næringsdrivende. Hva hvis han ikke har jobbet fulle uker? Regner man antall arbeidsdager og ser hvor mange mnd det utgjør eller er det uavhengig om det er 100%stilling eller mindre? Jeg har nå hatt mine obligatoriske 9 uker (3 uker før fødsel og 6 uker etter) og lurer på om jeg kan få overført fars uker hvis vi sier at han egentlig skulle hatt sine 10 uker nå. Han har i snitt jobbet ca 50% siden november. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141921770-6-av-siste-10-mnd-full-stilling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #2 Del Skrevet 1. juni 2010 Så lenge han oppfyller kravene om foreldrepenger får du ikke overført fedrekvoten. Han må ikke ha jobbet 100%. Les på NAV eller i lovdata. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141921770-6-av-siste-10-mnd-full-stilling/#findComment-141921931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #3 Del Skrevet 1. juni 2010 Det er jo nettopp det jeg er usikker på om han har. Finner ikke noe konkret på NAV sine sider annet enn at han må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. Men i rettskildene på NAV sine sider så står det et eksempel på en mor som ikke jobber fullt. Der har de regnet dager og sett hvor mange mnd det blri tilsammen. Gjelder det bare mor det da eller? Hentet fra NAV sine sider: "Alle dager vedkommende har vært i inntektsgivende arbeid før stønadsperioden starter teller med ved beregning av opptjeningstiden. Det kan det ikke oppstilles som et vilkår at de separate dagene skal utgjøre 31 dager for at disse dagene til sammen skal svare til en måned. Et slikt krav ville medføre at det kreves flere dager i opptjeningstiden for f.eks. en oppdragstaker enn en som har et løpende arbeidsforhold. Rikstrygdeverket kom i kjennelse i sak nr. 93/12500 til at 26 dager må anses å være innenfor det antall dager som utgjør en normal arbeidsmåned. Kvinnen som hadde 5 måneder og 26 dager som godskrevet opptjeningstid, ble derfor ansett for å ha opptjent retten til fødselspenger. I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt: vedkommende må ha vært i arbeid ifire ukeri henhold til § 8‑2 . det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker. Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt." Gjelder dette bare for mor det da eller? Sliter med å finne frem i §-jungelen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141921770-6-av-siste-10-mnd-full-stilling/#findComment-141924946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå