Gå til innhold

Noen tips om mat for en 1 1/2 åring som liker ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen har det samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en som til tider kan være relativt småspist. Nå for tiden er han inne i en sånn periode. Men enkelte ting klarer han ikke å motstå :-), og det er egg i alle varianter, (omelett, eggerøre, bløtkokt, hardkokt i skiver.) Havrevafler og havrepannekaker. Pasta. Yoghurt/Danonini(blander ofte litt havregryn i). Pølser og fiskekaker går også stort sett ned.

Han har ikke likt frukt noe særlig tidligere, men er nå begynt å spise eple og pære, så det spiser han gjerne litt av i løpet av dagen.

Jeg stresser ikke så mye med at måltidene er riktig sammensatt nå når han ikke har matlyst, det får vi ta igjen senere. Bare han spiser noe, så får det være så som så HVA han spiser til hvert måltid.

Gir også en skje Sanasol om dagen i håp om at det bedrer matlysten. Men det kan jo være hvilket som helst vitamintiskudd bare det inneholder B-vitaminene.

Havrevafler er kjempegodt, du finner oppskrift på havremelspakken. Det er en del sukker i, men går fint å kutte ned til halvparten. Røren blir litt tynn, og vaflene datt lett fra hverandre, så jeg blandet i mer hvetemel, da gikk det fint.

Skrevet

Jeg er uenig med anonym over i at om de spiser lite er det mindre viktig at de spiser rikitg. Jeg mener motsatt. Barn som får i seg lite mat bør få i seg næringsrik mat framfor saft, boller, vafler ol.

Her er noen tips

- La barnet få være med på butikken. La barnet få noe det liker som dere kan kjøpe og kose dere med (fiskekaker, frukt, rundstykke, ett bestemt pålegg osv)

- Ikke la barnet drikke søtt (heller ikke spise men det er bedre) for det gir metthetsfølelse og demper matlysten (brus, saft, juice, is, godterier osv).

- Ha oppkuttet frukt tilgjengelig på stuebord eller annen plass der det er synlig og ser fristende ut.

- Lag hyggelige matopplevelser (grille, piknikk, fisketur)

- La nye navn på rettene. Bruk noe barnet er interessert i og kall opp mat etter dette.

- La barnet bli med på matlagingen og gjerne spise underveis av grønnsakene osv

- Farger fenger er det noe som heter. Barn liker mat med farger.

- Lag mat som er spennende. Pølse som kan holdes i hånden, erter i liten skål. Mange barn liker ikke "babymat" men liker å kunne plukke ut det de vil ha og ha det i spennende varianter og skåler.

Skrevet

Har ei på 1 1/2 år selv som er små spist... Jeg har prøver å ikke stresse så mye med det, hun er blid og fornøyd og da antar jeg at hun får i seg nok i løpet av dagen.... men jeg vet det kan være frustrerende også. Bra råd over med å ha opp kuttede grønnsaker og frukt tilgjengelig, men min erfaring er at hun små spiser dette og ikke spiser når der er mat. Så har prøvd å begrense det noe.

Jeg tilbyr henne en middag, men til kveldsmat så får hun ofte tilbud om brød, og om hun ikke vil ha det gir jeg henne grøt. (Det samme gjør de i barnehagen både til frokost og lunch).

Blant de store favorittene til mat så er mat med pesto og pasta skruer, ellers så liker hun generelt mat med mye smak og ikke den tradisjonelle barnematen uten krydder...

Skrevet

Første anonym her.

Nå har jeg aldri ment eller påstått at det ikke er viktig at de spiser riktig når matlysten mangler. Vet ikke om du har opplevd det selv, men det er ikke lett når dagene/ukene går og barnet ikke spiser. Da gir man etterhvert hva som helst bare det betyr at barnet putter noe i munnen. Jeg forsøker å lage variert og sunn mat, og han får tilbud om dette hverdag, men det forblir urørt på tallerkenen. Så derfor prøver jeg å "møte han" og tilby mat jeg vet han stort sett spiser. Jeg vet at det er snakk om en liten periode. Det vil bli bedre, og da spiser han omtrent alt som står på bordet.

Siste 2 mnd før gutten min var ett år, rørte han omtrent ikke fast føde. Han ble tilnærmet fullammet igjen. Veldig fortvilende situasjon. Da ga vi han hva som helst, bare han viste interesse for å putte det i munnen. Pølser, vafler/lefse, gjærbakst, kaker, alt som kunne gi en positiv matopplevelse.

Konfererte med helsesøster, og hun var faktisk enig med meg. Dette ga gutten min mer interesse for mat, når han ble ett år snudde det og han begynte å spise så og si normalt.

Matlysten går fortsatt litt opp og ned. Kosemat står ikke på menyen her i huset til daglig, det har vi til selskap og lignende anledninger. Men jeg gjør varianter av det som er sunnere, som havrevafler/pannekaker som jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

Kan støtte mange av tipsene i innlegget over, men de er lettere å gjennomføre med barn som er noe eldre enn 1 1/2 år.

Skrevet

Jeg er faktisk overrasket over hva gutten faktisk liker. Rene grønnsaker er topp, rent fisk/kjøtt, ris går også ann. Men prøv å blande det hele med en saus, nei da spiser ikke lillegutt. Barnemat på glass har vi aldri fått i han. Han er er ikke små spist, bare ekstremt variabel.

Er enig med hun over som sier at det ER VIKTIG hva de spiser. Om ungen fyller opp med usunn mat/drikke er det self. ikke sikkert det hverken er plass til eller han har lyst på sunn mat etterpå.

Her i huset, er det enkelt enten spiser han det vi har (vi prøver å ha et sunt og variert kosthold, men tilpasser ingenting i fht ungen) eller så sitter han ved bordet og "venter" mens vi spiser. For å få det til er det viktig å prate med han og på andre måter få han til å trives. Som regel går det endel mat innpå likevel! Ikke snakk om mat, ikke prøv å lokke/lure/tvinge i han mat, det gjør ofte vondt verre.

Eneste "spesial" måltidet er velling som han får på kvelden.

Denne taktikken fungerer også på "store" fetter som snart er 5år.

Skrevet

Fint å lese altså! Har ei tulle på 12,5 mnd. Hun har aldri vært noen storspiser, men er generelt interessert i mat. Hun smaker og koser seg. Men spiser ikke mengder. I perioder kan hun bli matlei og da er det faktisk bare velling som er godt :) Kjenner jeg blir litt bekymret, men det går seg alltid til. Velling er jo sunt også, så der får hun i seg god næring. Hun elsker fisk så det er også bænkers! MEN grønnsaker er ikke så poppis. Kun tomat og avokado....det er jo bra at det er de grønnsakene for de er næringsrike :)

Godt å lese om hva dere andre gjør når småttingen er småspist.

Skrevet

har en jente på 1 1/2 år. hs sier at hun spiser når hun er sulten, at vi ikke skal stresse så masse med det, de har mye å gå på og klarer seg uten mat lenger enn oss vokne. så må vi også huske på at magen til de små er jo i grunn pitteliten :) så lnge de drikker og ikke blir dehydrert.

men vår tuppe kunne spise et helt glass med babymat til middag før. men nå er det lite med det. hun spiser ikke kjøtt av noe slag, spytter det ut igjen. er veldig glad i ris med saus på. og spaghetti med saus,(med spaghettien i lange remser så hun kan slurpe den i seg) da koser hun seg. kokte poteter, gulrøtter. mais, agurk, tomat, erter. osv. også kjempeglad i frukt, jordbær, appelsin er favoritten( kanskje fordi hun får det så sjeldent) banan, vannmelon,eple,pære, osv. så det hun spiser er for det meste frukt og grønnsaker. så hun spiser veldig lite, men sunt. :)

liker syltetøy på skiva best, selv om det går så lite at vi kaster et halvt brød i uka ca, havregrøt er ppulært :)

går dager da nista i bhg ikke er rørt og dager der matboksen er tom. så veldig opp og ned å det får vi bare leve med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...