millak Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Er det noen som vet om det er ok å gå til tannlegen å få bedøvelse når man er gravid? Mente jeg har lest noe om at man bør vente med dette til man er feridg med graviditeten,men er ikke helt sikker....
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Jeg jobber som tannhelsesekretær og hos oss anbefaler vi gravide å vente med tannlegebesøk dersom det ikke er noe alvorlig da bedøvelse kan i noen tilfeller sette igang rier. Så hvis det ikke er noe som MÅ gjøres nå så hadde jeg ventet til etter fødsel
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Her står det også litt info http://barnashus.no/graviditet-og-fodsel/gravid-hos-tannlegen.html
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Jeg var hos tannlege i uke 20 og fikk bedøvelse, men hun ville ikke ta røntgen. Hun sa at bedøvelsen var ufarlig for barnet. Tror at det er delte meninger om dette, som så mye annet i sv.skapet... Ta en prat med tannlegen eller din JM om du er usikker, det er alltid godt å støtte seg mot vurderingen til en fagperson i stedet for synsing på internett!
KA77**nr 3**sept10 Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har vært med tannlegen i begge mine tidligere svangerskap, tatt både røntgen og bedøvelse. Typisk at det skjer noe med tennene når en er gravid. Har hørt at tennene er svakere i svangerskapet. Men som sagt er det delte meninger om dette med røntgen og bedøvelse
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Fu fact: Det er ikke tennene som påvirkes av sv.skapet, men tannkjøttet. Det hovnder opp (som alle slimhinner) og derfor er det lettere at bakterier/karies setter seg fast under/mellom tannkjøttet og tennene. Tannlegen min anbefalte derfor tanntråd (hvilken overraskelse...) og munnskylevann med fluor på det sterkeste.
2gutter+tvillinger Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Helt fint å gå til tannlegen når man er gravid. Jeg er selv tannlege, og behandler flere gravide hvert år. Vi har forskjellige typer bedøvelse, og har pasient informert om om at hun er gravid, bruker vi en type som ikke kan gjøre noen skade og ikke inneholder octapressin, og man legger ofte bare akkurat rundt den aktuelle tannen. Og vi tar ikke røntgen, om det ikke er noe helt spesielt, og da dekker vi magen med en blykappe i såfall. Har også trukket tenner, og utført rotfyllinger på gravide, så det kommer jo an på størrelsen på hullet. Er det stort, kan det jo bli mye verre av å vente til etter fødsel, tenk om det skulle ende med en rotfylling pga at man ventet for lenge?? Er du usikker, hør med tannlegen din, han/hun er jo den eneste som vet hva som evt kan skje om du venter til etter fødsel. Ellers så kan man jo alltids borre uten bedøvelse, man overlevde jo det før i tiden;) Lykke til!
millak Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2010 Tusen takk for gode svar Blir jo sp skeptisk og man hører så mye forskjellig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå