Gå til innhold

Sliter sånn med legging av 5 åringen! Tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 har alltid vært vanskelig å legge, men vi hadde en god rutine fram til mai. Rutinen er ikke endret, men hun er endret! Det er som hun NEKTER å sove, striter imot, gråter, kjefter, leker, prater med seg selv. La henne 20.20 ca og enda hører jeg henne der oppe.

"Jeg vil ikke sove når dere er våkne!" "Noen må sove med meg!" "Jeg er redd!" "Jeg er sulten/tørst/må på do osv osv osv!

HJELP! Blir snart gaaaaaaaaaaaaaaaaal!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa mi på snart 5 år har også begynt å tulle litt når det kommer til legging, er redd, vil ikke ligge alene osv osv. Vi prøver å være konsekvente og ikke gi etter og det funker ganske bra. Merker godt at hun prøver å tøye strikken lengre og lengre om dagen, tester oss liksom. Håper bare det ikke blir noe værre.....

Kanskje dere burde begynne leggingen litt tidligere, så hun ikke sovner så sent? Kan hun være overtrøtt? Jeg syns det var litt sent å legge seg nesten kl 20.30 for ei på bare 5 år, men unger er jo forskjellige. :o) Her er det mat, tannpuss, lesing, dogåing (og da får hun klar beskjed om å gjøre seg ferdig sånn at hun ikke må på do 2 sek. etter at hun er lagt) og så i seng. Helst kl 19.30, og ihvertfall innen kl 20.

Har ei på 12 år også som har lakenskrekk.....sukk.....blir altså ikke bedre med åra, sorry! ;o/

Skrevet

har ingen erfaring på det området, men hva med belønning...? men det har dere kanskje allerede prøvd?? få klistremerke for hver gang ho sovner fort/er flink å legge seg....? når ho har fått visst mange så "vinner" ho noe... en ting ho ønsker seg, en opplevelse... osv...

Skrevet

Prøvd klistremerker, men det funker ikke lenger..

Mange synes det er seint å legge henne da, men tidligere er bare nytteløst. Hun er ikke overtrøttog sover til 8 hver dag og 9-10 i helgene. Hun er vel ett B menneske som meg.. Hun er jo i full aktivitet hele dagen, leser bok fra ca 20, før det kveldsmat, dusj og tannpuss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...