Gå til innhold

Hjelp ang oppsigelse av jobb!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb der jeg mistrives veldig, blir hakket på og klaget på omtrent hver eneste dag. Føler meg stadig mobbet og trakasert av hun som skal være min avdelingsleder.

Avdelingslederen min har vært sykmeldt 50% siden midten av januar og skal være det frem til hun avvikler ferie 1.juli.

Jeg har jobbet, slitt og stått på, men får likevel bare klager på alt mulig. Ingenting er bra nok. Vedkommende skjelte meg ut foran en av våre kunder her om dagen.

Sjefen i firmaet støtter bestandig denne avdelingslederen.

Jeg skal på jobbintervju i morgen, og har kanskje mulighet til å få en ny jobb raskt. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid regnet fra første dag i hver mnd. Jeg rekker ikke å si opp i morgen, tar ikke sjansen.

Jeg vil virkelig ikke være der ut oppsigelsestiden min, jeg hater de folka, kommer knapt ut av senga om morgenen fordi jeg gruer meg.

Jeg er såpass viktig for firmaet nå at de nok aldri vil la meg gå tidligere.

Er det noen som vet konsekvensene av å bare si opp, og fortelle at man ikke vil jobbe ut oppsigelsestiden?

Eller hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan kreve deg for det det koster de at du ikke har dukket opp på jobb. (altså feks dekke vikar, eller evt salg de ikke fikk gjennomført siden du ikke var der eller lignende) Men de er jo veldig skjeldent at noen arbeidsgiver faktisk drar det så langt. De fleste nøyer seg med å banne litt i skjegget idet de innser at du ikke kommer på jobb. :)

Jeg har selv, i flere stillinger, sagt opp og ønsket å gå før oppsigelsestidens utløp men aldri fått ja til dette. Høres ikke ut som om lederen din ville gjort deg noen tjenester heller, og sagt ja om du hadde spurt...

Skrevet

Jøje meg, aldri sett en sånn tolkning av arbeidsmiljøloven som anonym over her 20:54 skriver:p

Man har jo plikt til å møte opp og utføre arbeidet, og gjør man ikke det (ogås i oppsigelsestiden) kvalifiserer det til avskjed (såkalt fantegår). Da får du selvsagt ikke mer lønn, og kan nok heller ikke regne med særlig god attest eller referanse. Blir ikke snakk om noen erstatning nei:p

Skrevet

Det ble diskutert i timen da jeg gikk et kortere kurs i jus, og læreren mente at arbeidsgiver kan kreve dette om en ansatt ikke jobber ut oppsigelsestiden. Ikke bare vill gjetting om du trodde det:)

Skrevet

Vel, jeg er jurist jeg da, og har aldri hørt om det. Men alt er mulig;)

Skrevet

Hvis du føler deg mobbet og gruer deg så kan dette gjøre det verre. Jeg ville gått til legen og forklart hvordan det hele var og fått sykemelding eller papir på at du ikke vil jobbe der mer, men kreve lønn ut oppsigelsestiden.

Mange vil sikkert reagere på det jeg skriver, men det ville iallefall jeg gjort. Hadde det likens som deg på en tidligere jobb og vet at det er helt jævli..

Skrevet

Jeg har også lært at dette er riktig, både i da jeg studerte jus og på kurs i arbeidsrett holdt av en arbeidsgiverorganisasjon. Det er imidlertid veldig uvanlig at arbeidsgiver går så langt, selv om vi har rett til det. Som regel begrenser man seg til å holde tilbake all utestående lønn og feriepenger samt å skrive på sluttatesten at vedkommende ikke jobbet ut oppsigelsestiden. Det gjør i stor grad den atesten ubruklig når man søker jobb senere. De fleste arbeidsgivere skyr folk med slike merknader i papirene.

Skrevet

Bruk hller fagforeningen din til å få en minnelig ordning. Å fantegå kan gi deg probemer i lang tid fremover.

Skrevet

Om det er helt uholdbart å gå i jobb så kan du faktisk få legeerklæring på at det beste for deg er å få slippe å jobbe oppsigelsestiden. Jeg vet om to personer som har fått dette, men du må ha veldig god grunn.

Facebook har en fin gruppe for de som ikke trives på jobben, kan hende du finner svar eller linker til svar der. Den heter "Alle har rett til å trives på arbeidsplassen". Der kan man få litt info og i tillegg forståelse for at man er langt i fra alene i den situasjonen du er i.

Ønsker deg lykke til i ny jobb:) Håper du vil trives der!

Hilsen en som har vært i din situasjon!

Skrevet

Ja, jeg er heldigvis fagorganisert, så jeg skal sjekke opp med disse også. Ender nok med en sykemelding tenker jeg, for jeg takler ikke å jobbe under sånne omstendigheter.

Jeg får bestandig skylden for alle feil som avdelingslederen min gjør, og mange av forholdene på jobben min er nok ikke helt etter reglene.

Jeg har bestandig vært godt likt av kollegaene mine tidligere, aldri pleid å komme i konflikt på arbeidsplassen.

En kollega av meg sluttet i dag pga omstendighetene på jobb, før han har det vært ansatt en som fikk sparken pga dysleksi. IKKE lovlig med andre ord!

Det har vært ansatt 2 i min stilling like før jeg begynte, ingen av de fikk fortsette etter prøvetiden.

Det må jo være noe galt med folka der, ikke alle oss andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...