Gå til innhold

Hvordan holder dere huset rent og pent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt husmor-råd.. Synes ikke jeg gjør annet enn å tørke støv og rydde for tida. Men straks jeg er ferdig kommer støvet tilbake. Blir helt gal! Mulig det er redebygginga som gjør at jeg freaker, men lurer på hvordan dere holder det rent og ryddig..

Her tar vi oss en ordentlig shining ca en gang i uka (dvs støvtørking med såpe og vann, samt støvsuging av gulv og tepper.) Vi vasker nesten aldri gulvene, bare støvsuger.. *Rødme* Synes det å tørke støv overalt er noe ordentlig herk, føles ikke som det blir ordentlig rent. Dagen etter har det begynt å komme nytt jo.. Hvilke rutiner og tips har dere for sånt husarbeid? Hyppighet, metoder osv..

Veldig takknemlig for råd, ettersom det nok blir bare mer og mer skitt og lort her med barn i huset! :)

Skrevet

Det er det store spørsmålet! Med 2 småbarn i huset og jeg som er høygravid er det ikke lett å holde tritt. Mannen jobber jo fult, så han orker jo ikke all verden på hverdagene han heller.

Jeg går å smårydder hele dagen føler jeg, støvsuger ett par-tre ganger i uka. Prøver å vaske gulvet en gang i uka.

Skikkelig dårlig på støvtørking, ca hver 3.-4. uke *rødme*..... hater det!

Klesvask blir det jo minst en av om dagen.

Tar også imot råd med takk :-)

Men det er som ordtaket sier: å rydde når man har barn i huset, er som å måke mens det snør ;-)

Skrevet

er'ke lett det der. jeg syns jeg rydder hele tida jeg. støvsuger daglig (litt sånn kjapp runde da, ikke veldig nøyaktig hver dag liksom) men likevel er det leker og klær og ting og tang overalt. men så har vi det jo ganske hyggelig sammen da, så da får støv være støv og rot være rot. er så heldig å ha svigerforeldre som sier det så fint: "det er liv og røre her, støy og rot, alltid mat og plass til alle... " skulle gjerne hatt et ryddigere hus, men får det ikke helt til....

Skrevet

Vi (jeg, en 3 nesten åring og samboer) bor i 43 kvm og vi har to hunder (en husky og en lundehund) som røyter mye...jeg støvsugger og vasker gulvet hver kveld, det tar ca. 20 minutter og så er huset rent og pent når jeg står opp. Jeg støvtørker to ganger i uka spesjelt på piano og tv hvor det er mest synlig. :-)

38+6

Skrevet

Oi! Så mange på 43 kvm?? Jeg synes 47 er lite og vi er foreløpig bare to stk.. (snart 3 da..) Ja da skjønner jeg at du må vaske hver kveld.

Æsj hater å vaske. Spesielt nå som jeg synes alt er så tungt. Dere er flinke i allefall.. Må vel bare bite i det sure eplet og rengjøre oftere slik at det blir mindre å gjøre samtidig. Evt bli rik og skaffe meg vaskehjelp..

Skrevet

det er jo umulig å holde huset pent til en hver tid...

her har eg to små aktive barn og en solid kulemage...ungene er hjemme hele tiden og mannen er arbeidsnarkoman...har mer enn nok med å stelle,dulle og følge opp barna mine,drasse rundt på kulemagen og anna husarbeid...akkurat gulvaskt og støvsuging har vi vaskehjelp til...har ikke råd til mere enn 2 ganger pr mnd...akkurat nå prioriterer eg barna og litt søvn framfor husarbeid...

Skrevet

Gå aldri tomhendt..... uansett hvor i huset du er.... :-)

Leker er ikke vits i å rydde før barna er lagt, mener jeg.. eller rett før, så de kan lære å rydde de også...

Ingen fast vaskedag i mitt hus, jeg tar det etter behov... ( og lyst...)

Liker godt Enjo systemet, hvor man vasker uten såpe.Spesielt på gulvene. Noen ganger må en jo bare bruke såpe da, men i det daglige er de moppene supre... synes jeg :-)

Har ingen tepper, så da er tørrmoppen på moppestativet daglig, utenom når den er i vaskemaskinen.

Tøyvaske er også daglig her i huset, jo flere maskiner, jo bedre :-) Blir liksom aldri tomt for skittentøy. Stryking derimot... et ork uten like...

alltid en hau som burde vært strøket.

Jeg prøver alltid å rydde/vaske kjøkken før kvelden er omme, for jeg liker ikke rot og smuler og graps... Vil starte m blanke ark på kjøkkenet :-)

Husarbeid er gøy hvis en har tid og overskudd til det. Det er ikkeno gøy med unger og menn som skitner til og løper i beina på en...

Før orket jeg "alt på en dag" - men det har jeg lagt på hylla for lenge sia...

Litt hjelp fra mannen i huset er heller ikke å forakte, bare han gjør det greit.... (nytter ikke klage....da får man ikke mer hjelp....)

Kos dere jenter :-)

Skrevet

Mamma har et slikt fint gammelt pyntefat hengende, hvor der står: Her er rot nok til å beholde lykken og ryddig nok til å beholde helsen :-) Det synes jeg er ganske søtt, særlig i mitt barndomshjem.. Der var det mye lykke og mye rot :-) Har heldigvis ikke arvet min mors manglende ordenssans, men det er mye å holde orden på, og vanskelig å holde orden særlig når man er høygravid, ikke greier bøye seg, har konstant kynnere og nedpress.. Ting tar som regel laaaang tid - brukte 4 timer på å vaske øveretasjen i dag - maange pauser. Nå har ikke jeg barn som roter heller enda da..

Men i fht støvtørking, trenger man ikke bruke klut og såpe og vann hver gang. Jeg har slik microfiber- støvkost. Sånn liten magisk sak, der du kjøper refiller og har på et lite håndtak. Støvtørkingen er som en lek, man kommer imellom persienner o.l. Kjempelettvint!

Den lille dustbusteren er fantastisk til kjøkkenet. Ellers, sveiper jeg over gulvene med tørrmopp ved behov, og vasker minst 1 gang i uka. Liker ikke så godt støvsuging jeg da (bortsett fra dustbusteren ja), synes det er like greit å sveipe over med moppen - har industrimopp, og digger den.

Tar litt nå og da. Men tror man må lære seg å se på rotet etter hvert. Barn roter, og de skal få lov til å rote litt og. Jeg vil ikke ha et hjem hvor barna ikke skal få leke i stua og være sammen med oss voksne. Da får det vel bare flyte litt, da :-)

Vasker klær ved behov, gidder ikke stryke mer en høyst nødvendig. Tror ikke det blir noe problem å holde hjemmet ok. når lille tass kommer og så lenge jeg er i perm.. Da blir det noe annet når jeg skal ut i jobb.. Snakker vi vaskehjelp?? Tja, fare for det :-)

Skrevet

Hehe, så flinke dere er da :)) Her vasker vi nok bare to ganger i måneden. (Litt oftere på bad og kjøkken ;) Har heldigvis en nydelig, ryddig mann som elsker å holde orden, så det veier opp for mitt vimsete, rotete hode som glemmer ting overalt. (Siste innspurt på studiet mitt gjorde et helt hjørne av stua om til et slott av åpnede bøker og ark og rot i en måned) Han feier over huset som en tornado, og gjør alt organisert på et øyeblikk. Veldig bra når man har en 7-åring, og en hær av venninner som gjør om huset til en slagmark på sekunder :)

Får se om redebygger-instinktet slår inn hos meg også slik at jeg endelig får vasket vinduene...for øyeblikket er katten trent opp til å fange hybelkaninene...

Skrevet

her vaskes det minimum 2 ganger pr uke, skifter sengetøy 1 gang pr uke... har en gutt med støv/midd allergi så ingen valg her... selv om alt går mye tregere nå som bekkenløsningen har slått inn for fult.

Har heldigvis en fantastisk samboer og en mamma som hjelper til :)

Skrevet

Min snille og uryddige mann har gitt meg verdens beste svangerskaps og barselgave. Nemlig vaskehjelp. Det er helt fantastisk! Nå skal det sies at vi annenhver uke har barna hans boende hos oss - og da er det mye husarbeid som må gjøres. Hun legger til og med sammen klær! :) Så vi har funnet ut at dette er noe vi ønsker å prioritere fremfor å gå ut og spise foreksempel.

Den daglige rydningen er vi flinke til å dele på - klart jeg gjør mer når han er på jobb om dagen. Hvis jeg lager mat så rydder han og omvendt. Det er en helt genial ordning syns vi. Og barna får ikke ukelønn om de ikke rydder etter seg - eller de må rydde for å få ukelønn blir vel rettere og si. De er kjempeflinke, selv om vi må mase mye innimellom.

Skrevet

Vaskehjelp her i gården også :) Vi har vel hatt det i drøye 2 år nå & er kanskje den beste investeringen vi har gjort! Ingen av oss er spes glad i vasking & husarbeid, og det var liksom alltid et problem... Men nå er det faktisk så & si alltid ryddig, rent & pent hjemme hos oss. Det er faktisk sant som de sier om kaos rundt deg skaper kaos i hodet...

Anbefales!!

Skrevet

Huff, føler det går litt over alle bredder for meg innimellom. Men jeg sørger hvertfall for å alltid vaske klær og sengetøy! Og setter daglig på oppvaskmaskin og rydder utav den igjen.. Men her varer det ikke lenge før det er rot igjen:(

Som her om dagen, da jeg hadde ryddet kjøkkenet helt plettfritt, og det første mannen gjorde da han kom hjem om kvelden, var å ta noe rot fra gulvet i stuen og plassere midt på mitt pyntede kjøkkenbord. Rett før jeg begynte å grine da.. Er jo ikke så lett når jeg føler at jeg nesten ikke har krefter(grunnet dårlig rygg, mye kynnere og maserier og nedpress), og så roter han til det jeg faktisk har klart å rydde!

Skrevet

Min mann klarer heller ALDRI å sette ting der de skal være. .Er så frustrerende. Har jeg f.eks ryddet og vasket hele badet, så kommer han inn og pusser tenner. Setter da tannkremen OPPÅ radioen i stedet for 10 cm lenger bort sammen med de andre.. Vet jeg høres hysterisk ut, men slikt blir det fort rot av. Og sokkene hans formerer seg fortere enn kaniner. Jaja menn..

Lurer på hva en vaskehjelp koster? Og hvor ofte har dere? Hva må man forberede på forhånd, og er de i huset mens en selv er borte? Ble seriøst fristet av ideen.. Ville nok spart parforholdet vårt for mye tror jeg!

Skrevet

Vaskehjelp er nok uaktuelt her, og ikke får jeg vasket eller støvsuget nå pga rygg/bekken heller. Men har nå vært alene med guttene i fem dager og underlig nok er det ryddigere enn det pleier! Min analyse er at min kjære nok står for mer av rotet enn han vil vedkjenne seg...

Skrevet

Vi har vaskehjelp som kommer hver 2. uke. Himmelsk, selv om det er like skittent igjen over helgen. Gjør daglig feiing, vask av kjøkkenet og rydding. I tillegg til klesvask, selvfølgelig. Vasker også som oftest den 2 uken selv, om ikke annet støvesuger jeg og tar badene.

Vi har vaskehjelp gjennom firma, hvitt, og betaler 200 per time, ca 1500 i mnd (bor i hus). Sikker på at man kan finne billigere, men jeg føler meg trygg på denne kvinnen og selskapet. Pga mye innbrudd etc. i Oslo/Bærum, samt eventuelle ansvarsforhold hvis kvinnen skulle skade seg gjør vi det hvitt.

Skrevet

Jeg er førstegangs og bor i leilighet. Vi vasker sammen ca en gang i uka, men begynner å bli begrenset hva jeg orker å gjøre. Har en ryddig og flink samboer. Jeg vil nyte de siste ukene av graviditeten og ikke tenke så mye på å at alt må være perfekt. Jeg vil heller ikke slite med ut i barseltiden på å måtte holde det pinlig rent. Da skal vi fokusere på babyen og kose oss som best vi kan. Ikke ha flere stress momenter enn nødvendig. Dette er siste gang jeg er gravid hvor jeg bare kan tenke på meg selv og kjæresten min og det har jeg tenkt til å gjøre. Jeg vil ikke tenke tibake på barseltiden eller graviditeten og lure på hvorfor jeg brukte så mye energi på å vaske å rydde. Gjør det som er nødvendig for å trives. :)

Skrevet

vi fikk oss vaskehjelp i vinter, etter at det toppet seg med svangerskapskvalmen min. Vi hadde lenge snakket om det, å det passet bare helt perfekt. Begge jobber 100% og har en 9 åring i huset, så for oss er det helt priceless. Hun kommer 1 gang i uken, skifter sengtøy, stryker, tar vinduene og generell vasking. Er det no spesielt vi ønsker, ber vi hun bare gjøre det. Vi betaler 450 pr gang, verdt hver krone for oss! Ufatterlig deilig å komme inn døren å kjenne lukten av rent hus! Mamma syns nok at jeg svikter som kone, men der er jeg sterkt uenig, ingen irritasjon eller surmuling ang vasking eller renhold i dette hjemmet! :D

Skrevet

gammeldags jeg hehe kunne aldri tenkt meg og hatt fremmede på soverom osv når vi er borte.. nei da får husarbeidet ta litt lenger tid og jeg får det slik som jeg vil..

Skrevet

her ryddes leker bort når barna er i seng. rydder godt også da, da blir det som regel støvsuging for fult,vasking av gulver,og slenger over med kluten og bretting av tøy :)

termin til søndag :)

Skrevet

Superwoman.. Tror jeg må være i ekstremt dårlig form eller bare sykt lat.. :D

Skrevet

Jeg er nok veeeeldig glad i å ha det rent og ryddig... men variabel form som gravid har gjort meg litt mer romslig på renholdet. Jeg holder bad og kjøkken alltid rent (av hygeniske årsaker). Eller så rengjør vi 1 gang pr uke. Da tørker jeg støv med en slik microfiber klut -den tar støvet så kjapt og enkelt og uten vann. Og så støvsuger jeg mens mannen mopper lett over gulvene med såpevann... da blir de ukentlig reint om dog ikke slik jeg var vant med, men det får jeg leve med hehe vi skal da ha det litt kos i heimen også - ikke bare være skinnende reint og nystriglet - lenger ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...