Gå til innhold

Når kan babyen spise samme middag som meg?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gutten min har aldri vært særlig glad i babymat, men når han får smake på det jeg spiser til middag, syns han det er kjempegodt. Så jeg vurderer å la han spise det samme som jeg spiser til middag. Men vet ikke om det er for tidlig? Han er 7,5 mnd. Hvilke forhåndsregler bør jeg ta i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan forsåvidt spise det samme som deg allerede.

Men det han får bør ikke inneholde noe særlig salt eller sterkt krydder. Så du bør ta til side hans mat før du salter og krydrer(litt krydder og urter er ok), evt koke det for seg selv.

Gi heller ikke mat med melk i. Ville ikke gitt særlig med halvfabrikata heller, da det er ganske salt.

Her er matportalens råd om mat til spedbarn: http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

Der finner du også link til Helsedirektoratets brosjyre om mat til spedbarn.

Skrevet

Hei! Såfremt du ikke tilsetter salt og sterke krydder i maten kan han stort sett spise det samme som deg. Når det gjelder sauser, kan han spise sauser med melk i siden han er passert 6 mnd. Jeg har også en liten matglad pode, og vi har nå begynt å introdusere "vanlig" middagsmat til han. Han får stort sett det samme som oss, bortsett fra at vi "tar av" grønnsaker, kjøtt mm til han som får et eget oppkok og uten at vi tilsetter salt. Hvit saus tilsetter jeg gjerne, f.eks fiskeboller i hvit saus med potet og grønnsaker. I dag spiste han kokt torsk med potet og gulrøtter og hvit saus. Alt sammen blir selvfølgelig most godt sammen i food processoren. Jeg lager all maten til han selv( bortsett fra babygrøten), og lillegullet storkoser seg og det meste går ned på høykant. Babymat på glass er han ikke noe særlig glad i. Min lille spiser ca 4 faste måltider nå hver dag, (grøt, to fruktmåltider, middag og grøt igjen til kvelds). Lykke til med matlagingen:-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg lager også all babymat selv, men jeg har brukt å lage egne middager til han. Det virker som at han liker min middag bedre enn sin egen middag, så jeg må vel prøve. Kan ikke sulte han heller, hehe.

Nå har vi hatt en uke med fast føde-nekt på grunn av tenner da, så vi får se etter hvert :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...