*Nøtta* Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Min mor har for smalt bekken til å kunne føde normalt og har derfor tatt 4 keisersnitt. Jeg er småbekymret for om dette er kan være alrvelig. ikke fordi jeg er redd for å ta keisersnitt isåfall,men fordi når jeg nevnte denne "muligheten" for jordmor så sa hun at eneste måten å finne utav om jeg har smalt bekken er at jeg må begynne å føde,så vil de finne det ut om ungen står fast! DA ble jeg nervøs. Er det noen her inne som har hatt for smalt bekken for at fødselen skulle kunne gå naturlig? Hvordan fant du det ut isåfall. jeg er ikke interessert i å la ungen stå fast inni der og stange.. tenker oksygenmangle o.l med ën gang. Kan man ta røngten av bekken før termin? Det var sånn min mor fant det ut,men så er det 31 år siden..og mulig de hadde andre rutiner på røngten da.
*Lissi* Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Svigerinnen min hadde for smalt bekken. Hun er en ganske stor og kraftig dame, så var ingen som mistenkte det. Under den første fødselen gikk det galt, og ungen ble sittende fast. Jm slet altfor hardt i hodet på barnet, og han er i dag helt avhengig av pleie døgnet rundt. Sier det ikke for å skremme, men er greit å undersøke det om man er usikker....
2 boys & now pink Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Da jeg skulle føde 8 år siden vurderte lege og Jordmor bekkenet mitt, da jeg hadde bekymringer rundt det samme... Husker ikke åssen de gjorde det, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle klare det. Ungen som kom ut gjorde alt for at jeg IKKE skulle klare det. Han var stjernetitter og nesten 4 kilo... (jeg er 157 cm og var 50 kg... ) Men jeg klarte det med hjelp av vakuumet...
*Nøtta* Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2010 Flere som har historier/erfaringer å dele?
lucky meee:) Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Hei du:) Jeg har en mamma med smalt bekken, hun klarte å føde både meg og søstera mi,,, men med tang og vakum. Jeg var ikke bekymret for dette da jeg ble gravid, selv om jeg i forkant ble fortalt (av jordmor) at dette kunne være arvelig. Selvfølgelig gikk det ikke da jeg skulle føde:) Lå i 14 timer før jeg ble sendt til snitt. I ettertid (ca 5 uker etter fødsel) ble jeg henvist til ct,,, mistanke om smalt bekken. Jeg fikk dette bekreftet av lege. Ved neste graviditet ville det bli snitt sa legen da (altså for 2 år siden). Nå er jeg gravid igjen og går å venter på samtale på sjukehuset. Har nå hørt at dette med smalt bekken ikke er "god nok" grunn for snitt. De argumenterer med at bekkenet utvider seg under vf og at barnets hode er "elastisk". Blir spennende å høre hva legene sier. Jeg har også lest litt om risikoen ved å føde vf når en har smalt bekken og er nå veldig bekymret hvis dette blir konklusjonen på legebesøket. Jeg ville ha henvendt meg til fastlegen min før graviditeten og spurt om han/hun kan henvise deg til ct. Der kan de fastslå bekken målene dine:)
mom26 Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Hei, jeg er en litene; 148 og 50 kg, og da jeg var gravid med min første, søkte jeg på røntgen av bekkenet mitt gjennom fastlegen. I uke 36 tok de røntgenbilde og jeg fikk beskjed om at det så greit ut. Men fødselen endte i hastekeisersnitt fordi bekkenet var for trangt. Det viste seg at jeg haddde hatt grensemål på rtg bilde...Så med nr 2 har jeg søkt planlagt keisersnitt og håper det skal ordne seg. Så mitt råd til deg er; søk om rtg bilde via fastlegen din. Si det som det er, at du er meget bekymret for hvordan dette skal gå. Og be om resultatet i etterkant, så du kan ta stilling til om du vil føde vaginalt eller få planlagt keisersnitt. De sier at man ligner på sin mor når det gjelder fødsler... Eneste aberet med dette, er at de ikke vil ta rtg bilde før etter uke 35/36 pga barnets utvikling... Så da vil du få en sen avklarering. Håper det ordner seg for deg. Det er iallefall ingen som gir deg keisersnitt her i norge uten at du ber om det, de er tilhengere av vaginal fødsel. Men det er jo ikke den optimale løsningen for alle!
*Nøtta* Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2010 Tuen takk for svar,folkens. Heller sen avklaring enn ingen avklaring før fødsel! jeg har allerede bestemt meg for at fastlegen min skal få et besøk av en bekymret blivende mamma...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå