Aprilbarn mamma Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Jeg har en 4 ukers gammel baby som bare sover på meg eller pappaen på dagtid.Babyen våkner opp hver gang den blir lagt ned etter få minutter. Har klart å få rutiner på nattestid og det er bra. Det er jo veldig koselig, men får ikke gjort så mye annet. Jeg har jo lest at det kan være vanskelig å innføre rutiner før babyen er 3 måneder gammel, og jeg er ikke stor fan av å la babyen ligge å skrike for seg selv og til slutt lærer å ligge alene. Det jeg er redd for er at babyen blir så vant til å ligge å sove på meg at det blir vanskelig å avvenne når den tid kommer. Folk jeg kjenner sier at jeg må avvenne dette med en gang for ellers så sliter jeg meg ut. Når er det på tide å avvenne dette og hvordan skal man klare å gjøre det hvis jeg allerede skal begynne å avvenne babyen det nå?
HeidiL Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Hei. Kjenner meg godt igjen - bare det at her i gården sov vesla på meg (eller pappaen) døgnet rundt de første seks ukene. Så vær happy for at det bare er på dagtid ) Hun begynte å sove i sengen sin da hun var 6 uker og har sovet der om natten siden. På dagtid sover hun ikke så mye, men for det aller meste i vogna si nå... men det har tatt sin tid - hun er 4,5 mnd og har gjort det siste 2 ukene... Jeg må si det at jeg har tatt et bevisst valg på å svare på min datters ønske om å ha kroppskontakt og har derfor ei trygg lita jente. Er møkka lei alle som snakker om bortskjemthet etc - for det går ikke an å skjemme bort spedbarn! Jeg måtte gå inn i meg selv og ta et valg om å blåse i at jeg ikke fikk gjort noe her hjemme - og er glad for at jeg tok det nå ) Jeg tror at så lenge du forsøker å legge nurket ned når h*n skal sove (og så tar opp dersom det ikke går) så vil det gå av seg selv - en dag slipper du plutselig å ta opp... var i alle fall sånn her... lykke til, og hør på magefølelsen din! Du vet best hva som fungerer for din baby!
megoglille Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Hehe, sitter her med min lille gutt på 4 uker sovende på fanget mens jeg skriver. ;-) Vi har det likt som dere, han sover mye lengre hvis han får sove på fanget enn hvis vi legger han ned. På natten sover han godt alene han også. Pappan er strengere enn meg da, så han legger han som regel i vogga eller på sofaen når han sover, mens jeg lar han sove på fanget hvis han har vært våken lenge og jeg ikke får han til å sove alene. Babyer trenger jo mye nærhet og jeg synes han er for liten til å bli tvunget til å sove alene når han "ber om" kos. Jeg er glad så lenge han sover godt om natten og jeg hadde ikke planlagt å få gjort så mye disse første ukene uansett. Etter hvert får vi forhåpentligvis til å venne han gradvis til å sove alene. Han sover forresten godt i vogna og i bilstolen. Vi jobber med å få han til å ta smokk, tror kanskje han kan sove mer alene da. Lykke til, hadde vel egentlig ingen råd til deg, ville bare si at vi er flere. :-)
Gjest Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Hva med et bæresjal? Da kan du knyte babyen til kroppen din, så får du kanskje gjort noe annet også Sover babyen godt i vogna si da? Her tok jeg med bagen inn og vugget jenta mi i søvn på soverommet. Kledde på henne som om hun skulle ligge ute, satte opp vinduet på soverommet slik at det ble kjølig og vugget bagen til hun sovnet. Da kunne hun sove i flere timer...
Tyra01 Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Hei hei! Slik hadde vi det også en stund da gutten vår var på samme alder Han var mye plaget med mageknip en periode, så vi bysset, bar og trøstet mye på den tiden, og det endte med at han nesten bare ville sove på oss i sofaen... Jeg måtte ofte bare benke meg til på sofaen med div tv-serier etc, og belage meg på å sitte slik et par timer i slengen mens han sov...! (Vår gutt sov også veldig bra på natt, og vi hadde bra rutiner der) Nå er gutten 5,5 mnd, og tro det eller ei, jeg kan ta meg selv i å nesten savne tiden da han kunne ligge som en liten engel helt stille og sove i armene mine... Jeg følte det nok ikke slik hele tiden mens det pågikk, men nå ser jeg hvor kort tid dette egentlig varte... Trøst deg med at det går over, om ikke lenge vil han ikke ligge rolig et sekund på fanget ditt lenger, og kanskje du også vil tenke tilbake og tenke på dette som litt koselig (om enn litt slitsomt og upraktisk til tider) Men nå tenker jeg bare som så at på den tiden fikk han i hvert fall mye kroppskontakt, og ikke hør på dem som sier at du sliter deg ut og må "avvenne" ham senere, dette skjer nok av seg selv om en stund
Gjest Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Signerer Tyra01 her jeg, selv om jeg "tipset" litt over her Nå er det ikke sjangs i havet for at ungen vil ligge på fanget, så nyt tiden der man ikke får gjort så mye annet Nå er det mer enn nok å henge fingrene i, og ungen er 5,5 mnd
Aprilbarn mamma Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2010 Takk for alle svar:) Det var godt å høre at det er flere babyer som er som veslejenta vår, og det virker kanskje som det er litt normalt i begynnelsen. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og kose meg og tro at dette går over av seg selv etter hvert som hun blir litt eldre.
Aprilbarn mamma Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2010 - Jeg har bestilt bæresjal nå. Jeg har alltid vært litt skeptisk til det, men tenkte å prøve det ut. Det er jo ikke så mye jeg skal gjøre nå om dagen utenom å passe baby, men det er jo greit å lage seg mat, gå på do etc i løpet av dagen. Vogna trives hun i, men vi bor i blokk og kan ikke ta med vogna opp i leiligheten, så det blir med trilleturene og siden jeg har hatt vondt i bekkenet etter fødselen så har det ikke blitt til de lengste turene ennå, men det kommer nok etter hvert. Som flere sier, jeg får bare kose meg med babyen nå og håpe at babyen avvenner seg selv når hun er klar.
Rosa J10 Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Min baby er 5 uker, og vil også helst ligge å sove oppå foreldrene sine. Man får ikke gjort så mye annet, men det er jo veldig koselig Håper dette går greit over av seg selv. Virker jo som om det er veldig normalt på alle de andre innleggene her, noe som er litt betryggende. Kos deg videre
Guttemamma x 3 Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Eldstemann var sånn. Ikke noe behov for å avvenne ham. Behovet hans endret seg av seg selv. Ingen av mine barn er sånn: "gir du dem lillefingeren så tar de hele hånda"-barn, så vi har aldri vært redd for å gi dem kroppskontakten når de ønsker det. ... og selv ikke SoveKarin (som jeg oppfatter som en av de ivrigste forkjemperne for skrikekuren) anbefaler at den skal brukes før babyen er 6 mnd.
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 31. mai 2010 #11 Skrevet 31. mai 2010 Jeg har ei jente på 2,5 mnd som var akkurat som deres. Trøsten er at dette roer seg etterhvert +- rundt 2 mnd sies det at det snur og stemmer bra til oss. Det er bare å fortsette å prøve og være tålmodig, så kommer nok dette til å gå helt fint. Håper jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå