Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en sønn som er 5 mnd og som jeg har skrevet før så våkner han 30-45 minutter etter at han har lagt seg for natta og kan holde på i laang tid før han sovner igjen.

så nå holder jeg på å prøve å få oversikt over når på dagen han sover og hvor lenge og tror at for at han ikke skal bli overtrøtt og tro at han bare har seg en lur så må han sove en dupp i femtida på ettermiddagen slik at han holder ut til kl.19 og ikke er da overtrøtt.men problemet er å time duppene hans slik at han er trøtt nok for en dupp i 16.30-17 tida!

akkurat nå har han dupp nr.to og vil våkne ca i halv tre-tre tida. da vil han ikke være trøtt nok for en dupp i femtida men vil være stuptrøtt kl.18,igjen...

så skal jeg nå vekke han om en halvtime slik at ting faller på plass senere i dag?eller er det bare dumt?

er så i tvil og skjønner ikke hvordan jeg skal få rutiner nok til å få han til å ta en sen dupp!!

noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller ha latt han sove ferdig nå, og heller legge han 18-18.15.

Vi måtte også gjøre det da jenta vår så liten, var umulig å legge henne kl 7, hun var stuptrøtt. Så det var nok i 3-4 uker vi la henne kl 18. Og da sov hun godt hele natta.

Det er hvertfall mitt tips..

Skrevet

Vi har også strevet litt med å finne ut av dette med søvn på dagtid. Vi tenkte at klokken 19 er det kveld. Men vi har funnet ut at det beste er å ikke sove etter 16, og så starter vi kveldsstell 1730, i seng 18-1830 tiden. Fungerer fint hos oss. Vi hadde en periode der vi sleit med legging, problemet var då overtrøtt eller sovet for sent på dagen.

Håper dere finner ut hva som passer hos dere, lykke til :)

Skrevet

Den der problemstilling føler jeg at vi har et par ganger i uken og har hatt det siden gutten var 4-5 mnd, nå er han 7,5 mnd.

Det som passer best for oss er å ikke ha et nøyaktig klokkeslett for legging, men et leggeintervall. Dvs vi prøver å få han i seng til ca 19, men senest 20, og så gjør jeg mitt beste for å styre dagen etter dette.

Han klarer ikke være våken mer enn 2,5-3 timer av gangen men må være våknen 1,5 - 2 timer for å sovne igjen. Så hvis han skal legges kl 19 kan ikke siste dupp være ferdig før ca 16. De gangene han våkner 15 - 15:30 blir jeg nødt til å ha en ny dupp i 5 tiden, og da vekker jeg han senest kl 18 (helst litt før avhengig av når han sovnet).

Det er kun den siste duppen jeg kontrollerer, de to andre (noen ganger bare en) styrer han som han vil selv. For å få han til å ta en sist lur på ettermiddagen må jeg stort sett ut og trille tur til han sovner.

Jeg syns dette har vært og er veldig vanskelig, men det går på et vis. Kan legge til at vi også sliter med at han våkner opp etter han har lagt seg ca hver 45-50 min, men han roer seg fort med en smokk eller litt kos.

Dette ble litt rotete men håper du forstår hva jeg prøver å si;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...