Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Er det sånn at alle med høy BMI må ta glukosebelastningstest, for å sjekke om de har svangerskaps diabetes?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Nei, har ikke noe med det å gjøre... Kommer an på hvordan langtidsblodsukkeret ditt er, samt ditt fastende blodsukker...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Ja, gravide med 30+ i BMI (tror jeg det er, ikke helt sikker på hva grensen er) blir tatt en slik test på. Fastende bls må være normalt (ikke forhøyet) for at det skal være vits i å ta testen. Hvis en har tilstrekkelig forhøyet fastende bls er det nok til å stille dia diagnosen i seg selv, så da vil en ikke bli klokere av en glukosebelsanting.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Har jobba som legesekretær i 5 år og sykepleier i 1 år og har aldri hørt noe om at gravide med BMI over 30 skal ta glukosebelastning....så enten er det tull eller så må det være noe som er nytt av året...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Det var jm som ga meg denne informasjonen (ang det med grensen), når det tredde i kraft vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Nei, jeg har BMI på mer enn 30, men skal ikke ta slik test. Det er ikke BMIen det kommer an på.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 alle med BMI over 27 faktisk.... men tror det er lite praktisert. Jeg må vist ta den, selv om det ikke er noe som tilsier at jeg skal ha/få svangerskapsdiabetes. Testen må taes i uke 26-28
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 I tillegg anbefales det å utføre en glukosebelastningstest til følgende grupper ved 28-30 svangerskaps uke da disse har en høy risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes. * forekomst av diabetes type I eller II hos 1.grads slektninger * overvektige med en body mass index (BMI) >27 kg/m2 * innvandrere fra det indiske subkontinent og Nord-Afrika * tidligere hatt svangerskapsdiabetes * alder over 38 år http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/graviditetdiabetes.php
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Tre av prikk-punktene passer til meg, men legen har ikke anbefalt meg å ta det. Tok det i første svangerskap, men det var fordi jeg spurte om det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå