Gå til innhold

Seksuell lav-alder. 16 eller 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du?

Jeg tenker 18.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde så absolutt vært 18.

Skrevet

Jeg var nesten 19 før jeg hadde sex, var ikke klar før. Synes ikke det hadde gjort noe om grensen var 18, men det betyr jo ikke noe i det virkelige liv. Nå er det 16 og unger puler som kaniner og voksne menn puler unger og ingenting skjer.

Skrevet

Jeg mener den heller burde litt ned enn opp. Det er viktigere å egge vekt på at ungdommene skal vente til de selv føler seg modne for det enn å ha en fast, høy grense. Samme grense for kriminell lavalder og for seksuell lavalder mener jeg ville vært fornuftig.

Noen er modne i 13-14 årsalderen, andre ikke før de er 25.

Skrevet

16 er greit, synes jeg.

Skrevet

Ingen er virkelig moden for sex med andre når en er 13 - 14.

Skrevet

For min del 16.

MEN klarer ikke se for meg at mine barn skal være seksuelt aktiv da og være klar for det så garantert 18 for de, hehehe.

Skrevet

I hvertfal modne nok til å like det og ikke ta skade av det. Sansynlig vis blir seksen bedre når de blir eldre og får mer både modenhet og erfaring. Det betyr ikke at det bør være forbudt å ha sex for en 14 åring som har lyst. Det er imidlertid mulig at det burde vært n regel om at inntil man var for eksempel 16 eller 18 kunnealdersforskjellen være maks for eksempel 4 år.

Skrevet

Fantastisk at det finnes en "seksuell lavalder" - det er ingen som bryr seg om den i praksis. Jeg har vært seksuelt aktiv siden jeg var 14, og nei, imotsetning til alle andre her inne som skal være prektige, jeg angrer ikke. Jeg hadde fantastisk god sex da jeg var 14! Jeg ble ikke utnyttet, kjæresten min var 17. Vi holdt sammen i fem år. Jeg har hatt mye god sex i mitt liv og sexen jeg hadde som 14åring var ikke noe verre enn den jeg har nå. Å ta utgangspunkt i når 3åringen min skal være moden for sex gidder jeg ikke spekulere i - det er faktisk ikke min sak når man føler seg moden.

Skrevet

Jeg og mange andre mener at din 17år gamle kjæreste hørte hjemme i fengsel.

Skrevet

Så fordi man har "lyst" er det uskadelig?

Hørt om kjønnssykdomer og graviditet?

Hørt om det å angre som en hund etterpå fordi man ikke var moden nok til å se konsekvensene?

Hørt om sexpress?

14-åringer er langt fra klare for å takle alt det et sexliv som innvolverer andre innebærer.

I våre dager skal man tydeligvis være barn uten ansvar for seg selv stadig lenger på alle område bortsett fra når det gjelder sex. Der er det visst veldig viktig å signalisere overfor barna at de bør være i full aktivitet så tidlig som mulig.

Skrevet

Ja, det må du gjerne gjøre. Jeg mener dere legger dere for mye opp i hvordan andre skal tenke. Om mora mi hadde anmeldt kjæresten min hadde jeg aldri snakket med henne igjen. Dere kan faktisk ikke bestemme når andre skal begynne å ha sex, og sex har faktisk ungdom når de ønsker å ha det. Sier du nei du får ikke hak jæresten din her hjemme så har de sex på skolen, på do. Dere må dessverre lære dere å leve med at de små barna våre en dag kommer i puberteten og da bestemmer vi ikke lenger over de. Bare fordi dere ikke hadde sex eller lyst på sex som 14-15åringer betyr ikke det at andre ikke har det.

Skrevet

Syns det er fint at den seksuelle lavalderen er der, jeg var også seksuelt aktiv før jeg var 16, og det var flott. Men så når jeg var 14 traff jeg en på 23 som mine venninner overtalte meg til å bli sammen med siden han kjøpte drikke til oss.

Det var først et hemmelig forhold i et år, vil ikke gå inn på hva han gjorde med meg her inne, men det var ikke snilt. Såpass kan jeg si.

Var så kuet av han at jeg ikke turde gjøre noe, heldigvis oppdaget mine foreldre dette ''forholdet'' når jeg var 15 og fikk han anmeldt og han har den dag i dag besøksforbud mot meg.

Hadde kjæreste etter han som var litt eldre enn meg og da var jeg også under den seksuelle lavalder og kunne i teorien anmeldt han også.han var 17. Men det er noe jeg ser tilbake på som et sundt forhold, vi hold sammen i nesten 3 år.

Utrolig glad for at det finnes en seksuell lavalder, men man må kunne se forskjell på enkelte situasjoner og forhold.

Skrevet

Før mine barn blir 16 håpre jeg grensa settes til 25 :o) He-he..

Men her til lands kunne den godt vært 18. Av den enkle grunnat vi vokser op og er "barn" så lenge at vi ikke har evne til å se konsekvenser av sex så tidlig..Ikke når vi er 18 heller, for den saks skyld..Men er man voksen, så er man voksen..

Vi skulle omfavne det privilegiet det ER å få være barn så lenge som vi kan her til lands..Men Alle higer etter å slutte skole, få penger, flytte for seg selv, ha sex, reise dit man vil, gjøre hva man vil,-men et sted på veien så glemmer man helt at med "voksenlivet" og frihet, så følger det med ANSVAR.....FOr hver "frihet" man får, jo mer ansvar får man også.....FOr seg selv og for andre og for samfunnet man lever i....

Å ha sex krever at man tar ansvar for sine handlinger, prevansjon mot sykdommer og uønsket graviditet. Å velge å ha sex er å velge og gi bort det eneste man eier fullt og helt,- kroppen sin. Og med den alle følelser for seg selv og andre...

JEG hadde sex da jeg var 16, men jeg tror at en høyere grense hadde utsatt debuten...Mange har sex FØR de er 16, men kanskje disse hadde ventet til de VAR 16 om grensa hadde vært høyere???

Når man hører hvor "Normalt" sex er blant unger nede i 10-11 års alderen blir jeg skremt..Sex trenger ikke være enten vulgært og fy-fy, eller at man MÅ prøve ut alt fra suging, analsex, gruppesex og fisting og alle andre "fetisjer" som fines..Sex kan "Normaliseres" uten at man må føle at manMÅ gjøre alt "alle andre gjør":..

Sett grensa til 18, mulig det ikke vil gjøre særlig til eller fra, men jeg angrer på flere sexualpartnere i perioden 16-20 enn 20-24..Selv om det er over dobbelt så mange i den siste perioden.....Og jeg tror ikke jeg er unik der..

Skrevet

Sellvfølgelig er det viktig at ungdommene lærer å ta vare på seg selv, både i forhold til sykdommer, graviditet og press men det å forby sex ved lov tror jeg ikke er den riktige måten å gjøre dette på. Tvert imot tror jeg den seksuelle lavalderen ofte blir en sovepute for foreldrene. Foreldre bør lære ungene sine både å våge å si nei og å våge å si ja. De må sørge for at det å snakke om sex ikke er vanskelig på noen måte og sikkre at ungdommene har tilgang på fornuftig prevansjon og at de vet hvordan den brukes.

Å forby sex for alle under 16 fungerer ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...