Indigo 08-10-13 Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Hei. Har vært sykemeldt 40% en god stund, og arbeidet man, ons, og fredag. Disse to fridagene i uka har vært gull verdt, men nå merker jeg at arbeid går på helsa løs. Det blir rett og slett for mye med jobb, hus, familie, og sønnen min på 18 mnd. Er konstant trøtt og sliten, sover dårlig, sliter med stress både på hjemmebane og jobb, mye vondt i magen, kynnere, kvalm, vond bekken osv. Likevel elsker jeg jobben min, og synes det er veldig godt å ha den faste rutinen med å komme seg opp og dra på jobb. Ikke minst kle på seg ordentlig arbeidsklær, treffe mennesker, utfordre seg selv, og alt det der. Men når arbeidsdagen er over har jeg ingenting igjen. Legger meg når gutten tar kveld, til min manns store fortvilelse. Jeg vet at det er snakk om kort tid før jeg må ta det steget og be om full sykemelding. Med sønnen min ble jeg sykemeldt i uke 30, og dette svangerskapet er helt likt, men at jeg i tillegg har et lite barn å ta meg av på hjemmebane, både natt og dag. Gutten har ca. 1-3 oppvåkninger iløpet av natta, pluss at han står tidlig opp. Mye avbrutt søvn i tillegg til at jeg må på do flere ganger. Skal også nevnes at jeg har vært mye syk; et fraværende immunforsvar. For å oppsummere; er totalt sliten og trenger å pleie meg selv, men ønsker samtidig å jobbe. Lurer på om jeg be om 60% sykemelding slik at jeg jobber kun to dager i uka, eller om jeg rett og slett skal kaste inn handkleet for godt denne gang. Føler ikke at jeg får gjort så mye på jobb uansett, sitter mye i min egen verden. Er forresten i uke 27. Blir vel i så fall bare snakk om å tyne seg 3 uker til, har ferie fra 18. juni til 18. juli. Og vender neppe tilbake til jobb.. Trenger råd og veiledning, klarer ikke ta beslutningen selv. Har telefontime med lege idag, og håper på å bli litt klokere, at hun kan tale for helsen min. Huff, ble nok et klagelangt innlegg fra meg.. Er det noen her som arbeider 40%, og synes du det fungerer?
Nat27 Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Huff da, høres ut som om du har litt å stri med, ja. Tror jeg hadde spurt om 60% hvis jeg var deg. Har ingen hensikt å slite seg ut.. Selv er jeg sykemeldt 50%. Dvs. at jeg jobber 2 dager 1 uke og 3 dager neste uke. Det som er tungt med min jobb er at jeg jobber skift, og det innebærer endel sent-tidlig vakter, med bare 8 timers hviletid mellom. Det er ganske tungt når jeg sover bare et par-tre timer om natten... Har bekkenløsning og mye kynnere, så jeg kjenner at det om ikke lenge kan bli aktuellt å kapitulere til 60%-70% sm.. Men har bestemt å holde ut til 15. juni, da jeg har ny time hos jordmor. Enig i det du skriver, litt godt om andre tar avgjørelsen for meg.. Jordmoren min mener også at det er bedre å gå gradert sykemeldt lengre i stedet for å bli 100% sykemeldt tidligere enn nødvendig- noe som skjer dersom man ikke hører på kroppen tidlig nok.. Håper det ordner seg for deg så snart som mulig, og at du får en hverdag som er lett å trives med )
lucky meee:) Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Hva med å arbeide noen timer hver dag istedenfor fulle dager? Jeg ble sykemeld 50% forrige uke pga kynnere som ikke ga seg. I en travel hverdag, der jeg fikk liten tid til å hvile, kunne jeg ikke forvente at dette skulle bli bedre sa legen. Jeg er nå på jobb 4 timer hver dag (fra 10.00-14.00), noen dager 3 timer da jeg har ubunden arbeidstid. Dette er midt i blinken for meg:) Jeg har god tid om morgenen sammen med jenta mi på 2 år, før jeg leverer i barnehagen. Om ettermiddagen får jeg lagt meg nerpå en times tid før jeg henter. Merker allerede at dette fungerer!!
Nat27 Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Hadde nok vært det beste for de fleste som har gradert sykemelding med redusert arbeidstid hver dag. Men det er ikke alltid like lett... I mitt tilfelle er hver vakt alene på jobb, og dersom jeg ikke skal jobbe fulle dager innebærer det at vi må være 2 på jobb hver dag, og det går ikke.. Men kjempebra for deg at du har en arbeidstid som fungerer så bra for deg! )
K ♥ tærten Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Hei. Jeg jobber 40 % og det fungerer for tiden for meg. Har vært 100 % sykemeldt fra uke 11 til 20 pga migrene, svimmelhet, veldig lavt blodtrykk og oppkast, men har blitt litt bedre og var på slutten akkurat så frisk at jeg kjedet meg hjemme. Har nå jobbet i 6 uker, jobber 3 dager i uka fra kl. 8-13.30. Kjempedeilig å være ute blandt mennesker igjen og ha et sosialt liv ved siden av samboer'n, samtidig som jeg har korte dager og to dager fri innimellom for å slappe av litt. Merker jeg faktisk slapper mer av de to dagene jeg er hjemme nå enn jeg gjorde når jeg var hjemme hele tiden for da hadde jeg så dårlig samvittighet. Skal til legen imorgen og kommer til å høre om jeg kan få fortsette å jobbe litt for det psykiske ved å være i jobb oppveier noen av de fysiske plagene. Selv tror jeg heller ikke jeg kommer til å jobbe helt frem til permisjon da legen min sist gang egentlig var imot å la meg jobbe og jeg kjenner jo at jeg er kjempesliten etter 5,5 time på jobb, men som sagt - vil prøve en måned til for syntes tiden går så sakte hjemme alene... Hva som er rett for deg er det nesten bare du som vet, men jeg ville kanskje prøvd 40 % først og går det ikke så går det ikke. Da har du hvertfall prøvd!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Jeg har det litt på samme måten, og er nå sykemeldt 60 %. Jenta mi på 1,5 år styrer også en del på natta enda, spesielt har det vært mye tull når 2-årsjekslene har kommet (bare EN igjen nå!!). Men også når det ikke er tenner på gang kan hun plutselig våkne midt på natta, eller sove veldig urolig- ergo blir det veldig oppstykket søvn, og lite søvn. Må ofte gå på jobb trøtt som en zombie, etter kanskje bare 3-4 timer dårlig søvn i forkant- og sånn sett er det uaktuelt å jobbe fullt, for det klarer jeg rett og slett ikke... Hadde jeg i det minste kunnet slenge meg ned på sofaen og slappe av etter jobb, men det kan jeg jo ikke- fordi jeg må passe jenta vår mens mannen jobber hjemmekontor på ettermiddagen/ kvelden. Derfor synes jeg 40 % jobb er mer enn nok- for da kan jeg "hente meg inn igjen" litt de dagene jeg ikke jobber, ihvertfall på søvnfronten, selv om jeg også da må stå opp m snuppa om morgenen og leke m henne og aktivisere henne hele dagen (hun sover heldigvis som regel til ca 8-9 tiden- det er redningen hva søvn gjelder!
Indigo 08-10-13 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2010 Hei. Så hyggelig med flere tilbakemeldinger:) Har innsett hva jeg må gjøre, og det er å be om full SM. Bare tull å slite seg ut de siste tre ukene før ferie. Gikk på jobb igår etter ei uke ferie i syden, og skulle tro at kroppen hadde kommet seg litt, men nei. Nå går det vel bare en vei, og det er strake veien mot fødsel hvor kroppen blir mer og mer tung og sliten. Kl. 13 måtte jeg ringe min kjære mor og få henne til å hente meg. Kjente at jeg ikke klarte å gå til bussen en gang. Rett hjem, og sov flere timer på sofaen. Kan ikke huske sist jeg sov på sofaen;) Legen ringte selvf. aldri igår, så har fått en konsultasjon idag kl. 1330. Skal da be om full SM. Skjønner at kroppen min ikke klarer mer. Tror svangerskapet er for tett opp mot forrige, i tillegg til en akutt exu bare et par mnd før. Men når jeg tenker meg om var jeg like sliten sist. Og når man er sliten kommer alle plagene:/ Håper bare inderlig legen er enig med meg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå