Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Er det grunn til bekymring eller? Han sier av og til mamamama, med det er faktisk sjelden. Og så hyler han mye. Er en veldig bedagelig type i forhold til søstra, men bør ikke barn kunne si noen ord når de er ett år?
Lemonia Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Det høres ganske normalt ut. Barn utvikler seg veldig forskjellig når det gjelder både språk og motorikk. Du skal se det plutselig løsner.
Trollemor75 Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Vår er 25 mndr og sier bare "ja", "mamma" og "pappa". Vi er tospråklige, det kan forklare hvorfor han er litt treg. Dessuten er han voldsomt fysisk aktiv, og mye mer interessert i år lære å klatre i lekeapparater enn å drive med småprat. Kommer sikkert etterhvert.
Trollemor75 Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Ikke 25 mndr, Trollet er 15 mndr, sorry. Litt lang dag.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Helt normalt, jenta vår nærmer seg to og sier ikke så veldig mange ord. Det gjorde ikke storebroren på den alderen heller, og da bekymret det meg litt. Det løsnet når han nærmet seg tre, og kom opp på nivå med de andre veldig kjapt. Så nå bare koser jeg meg med jenta mi, uten å bekymre meg og vet at det løsner
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Gutten min er 13 måneder og sier heller ingenting. Jeg spurte helsesøster om det på ettårskontrollen, og hun mente at det var veldig vanlig. Hun sa også at språkforståelse var mye viktigere å følge med på. Språkforståelse kommer jo uansett alltid først, og når det har etablert seg en grunnleggende og kanskje litt bredere forståelse så kommer ordene etterhvert. Hs sjekket litt om gutten min forstod enkle ord og beskjeder.. Hun ba han gi henne leken, komme hit og sånne ting, og hun mente han forstod godt, så det var ingenting å bekymre seg for. Jeg synes selv at det kan være litt vanskelig å vurdere hva han virkelig forstår av ord og hva som kan være at han ser sammenhenger, eller at det er tilfeldig. F.eks går han som oftest og henter ballen når jeg sier "hente ballen", men han elsker ballen, og jeg tenker litt at han kanskje kjenner igjen tonefallet eller noe... Nei, jeg vet ikke.. Men, et tips kan ihvertfall være å sjekke ut språkforståelsen hans:-)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Min på nesten 14 måneder har hittil sagt bare mamma. Helt nylig har han begynt å si gakk-gakk etter at vi så noen ender for en ukes tid siden. De gjorde visst inntrykk, for nå er det meste gakk-gakk. Mener storesøsteren sa mye mer på samme alder, men helsesøster sa til oss også at barnas utvikling er så forskjellig. Ingen grunn til panikk.
Trollemor75 Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Det var vel Erlend Lo eller en annen forfatter som ikke sa et ord før nærmere 4, og da glapp det ut noe som "potetene er kalde"... Jeg forestiller meg at Trollet finner på noe lignende, for vi ser at han forstår det meste av det vi sier, uansett språk, han gidder bare ikke svare. Og fysisk har han vært veldig sånt: gikk rett til krabbing 7 mndr gammel uten forvarsel, det samme med gåing, han gikk kjempe langs møbler, plutselig slapp han taket og var stabil som om han hadde gått i flere mndr. Han bare rykker frem, ingenting er (synlig) gradvis med ham. Det kommer nok når det kommer, og arver han mor, blir han veldig pratsom til slutt. ;-)
Trollemor75 Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Erlend Loe... Nok et eksempel på elendig norsk rettskriving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå