Gå til innhold

Se der ligger det ei ku i komposten...

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har ei rose som plutselig skranter, så jeg googla og fant følgende om roser og gjødning:

"Helgjødsel kan være et godt start grunnlag om våren. Siden bør vi bruke gjødsel av kompostert ku, eller gammel hest å saue møkk."

Er det noen som har ei kompostert ku til meg? En gammel hest kan også brukes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel for gammel ku å regne (god melkeku har jeg vært). Så jeg kan jo godt sitte litt i komposten først også komme å legge meg rundt rosene dine?...

Gjest sug lut
Skrevet

Det tror jeg kunne vært veldig koselig. Sånn sett kan vi jo ta ei rose hver, på hver side av dokkestuetrappa, der er det sol også, og jeg har også lang melkevirksomhet bak meg (og enda lengre jur).

Egentlig blir det koseligere og koseligere i (ex)komposten nå, jeg har sjekka akkurat nå og det er full pupp med vårkjærminne (Ludde), under den nyplanta DUFTskjærsminen som faktisk har knopper, så da får vi jo kjapt sjekka det med duft også. Så jeg tror jeg sitter litt der sammen med deg, om det er greit?

Forresten har jeg altså ikke kompostert min ex, men har avslutta komposten etter forrige eier. Derav exkompost.

Skrevet

Hvis det ikke blir operasjon og hvis det blir streik i banehagen og hvis svigemor ikke kan komme.... så tar jeg med meg vesla og solkremen og kommer til deg. Så kan vesla leke i dokkestua mens vi sitter i exkomposten og ligger rundt rosene :-)

Skrevet

Oss bønder (mao. folk utenfor Oslo), kjenner som regel en person med hest. Tørket hestemøkk, blandet i vann, kan visstnok gjøre underverker. Får du tak i noen "kuler" tørk dem i sola, slipp en fire fem i en bøtte vann, rør ut og vanne. Utenom det vanlige koselig hagearbeid:) Mener man ikke bør gjødsle rosene for mye etter st hans, pga at da kan de være i god vekst og ikke på vei inn i dvale da høsten kommer.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på rosa - den er ei innepotterose som nå har bodd ute noen uker, og trivdes kjempegodt, blanke grønne blader og vekst og to knopper på vei ut - helt til i går, da den brått henger med alle hodene og bladene har blitt brune langs nerva i midten og litt utover og den er helt slapp. Det er ikke vannmangel heller, så jeg fatter ingenting.

Skrevet

Tror jeg hadde kuttet den ned og latt den starte på nytt. Har hatt slike roser som har overlevd ute i flere år. Min "new dawn" som dekket nesten hele uthusveggen min og var ett blodbad å beskjære, er det heller ingenting igjen av. Ser den kommer med fem, seks skudd fra oversiden av podestedet, så kommer seg vel muligens, men trenger flere år på å bli som i fjor. Vinteren ble hard her...og våren kostbar.

Gjest sug lut
Skrevet

Spørsmålet da er jo om jeg gidder å ha en ikke-rose der hele sommeren. Egentlig ønsker jeg meg jo noe helt annet, nemlig Claire Renaissance på to sider av trappa. Om den ene nå er så dårlig kan det hende at jeg bare ser an litt, og så rett og slett kaster den og kjøper en CR, og så venter på om den andre etterhvert skulle få liknende ideer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...