januarbaby + novemberspire Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 På grunn av blødninger tok jeg hcg prøve på fredag og søndag. Er 7+1 i dag. Resultatet på fredag var 101330 og på søndag 117820, dvs en stigning på 16490. Legen mente dette var for lav stigning og måtte derfor ta ul. Ultralyd viste ei levende spire med et bankende hjerte. Noen som har noe erfaring med dette? Hva er deres hcg verdier og hvor langt er dere på vei?
snuffe Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Jeg må bare snike innom for å svare på dette, altså. I kortversjon: legen din er bittelitt inkompetent. HCG er kun nyttig for å si noe om hvordan et svangerskap vil utvikle seg helt i begynnelsen. Du er alt for langt på vei til at HCG-måling bør utføres, siden den ikke gir noen informasjon av verdi. Det normale er at HCG stiger ved ca dobling annet hvert døgn til nivået ligger på rundt 10,000. Deretter stiger det saktere, til det når et maksimum som vanligvis ligger mellom 50-150,000. Deretter synker det igjen og legger seg vanligvis på ca 20,000 resten av svangerskapet. Med andre ord: HCG har absolutt null betydning for deg og ditt svangerskap. Ultralyd viste et friskt embryo, og det det du skal gå ut fra. Alt ser flott ut. *sniker seg ut igjen*
januarbaby + novemberspire Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2010 Tusen takk Ble skikkelig urolig i går, selv om hjertet slo! Er du lege eller noe, ettersom du har så peiling? Uansett, takk for beroliggende svar!
januarbaby + novemberspire Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2010 Og dette var faktisk en gynekolog på sykehuset, så burde jo kunne sakene sine!
snuffe Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Ikke lege, men jeg har vært gjennom en del assistert befruktning og hatt et svangerskap med bekymringsverdig lave hcg-verdier i starten. Dette kan jeg, jeg har lest det som er å lese om det og diskutert det med ørten gynekologer og fertilitetseksperter. :-) (Det er ikke helt uhørt at en gynekolog tar feil om dette, altså. Regelen er liksom at "hcg skal dobles annen hver dag," men det gjelder som sagt bare tidlig i svangerskapet. Etter ca uke seks er det ikke vanlig å ta hcg-prøver, siden ultralyd er mer pålitelig og dermed er det sikkert fort gjort også for en gynekolog å glemme at hcg-nivåene ikke skal øke i den takten når man er lenger på vei. Statistisk sett er det forresten slik at har du sett hjerteslag på ultralyd ca ved uke åtte, kan du regne deg som like "trygg" som når du passerer uke 12 i et svangerskap uten tidlig ultralyd. De fleste spontanaborter mellom uke åtte og tolv er egentlig embryo som har dødd tidligere, men som først da blir støtt ut. Sjansen for at alt går som det skal hos deg er med andre ord veldig god). Lykke til videre.
januarbaby + novemberspire Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2010 Ååå, nå ble jeg glad Tusen tusen takk for svar! Greide liksom ikke helt å slå meg til ro med at alt var bra, men er jeg sikkert det ettersom alt var bra med spira :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå