Gå til innhold

Har jeg ssosialangst???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tør ikke møte nye mennesker fordi jeg ser ned på meg selv.

Jeg er alenemor, uten jobb, men snart ferdig med utdannelsen.

Jeg er dårlig til å snakke i forsamlinger.

Jeg er føler meg dum og stygg og at alle ser ned på meg.

Jeg har ingen venner.

Jeg tør ikke gå ut.

Jeg tør ikke blir sammen med noen. For jeg er redd for at han skal finne ut hvem jeg er. En kjedelig person. En einstøing.

Har lyst til å gå til psykolog, men har ikke råd.

Er det flere enn meg som har det sånn eller har vært. Hvordan klarte dere å bli bra igjen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville oppsøkt psykolog hvis jeg var deg!

Har selv sosialfobi, og samtaletimer har hjulpet meg veldig!

1840kr (tror jeg) er frikort grensen, lege/psykologtimer etter det slipper du å betale for!

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Har hatt noe av de samme tankene selv, men har blitt mye bedre de siste årene. Vil anbefale deg psykolog jeg også. Hvor bor du? :-)

Skrevet

Det trenger ikke være angst, men du har nok dårlig selvtillit. Det er alltid enklere å ferdes blant andre når en har det godt med en selv.

Du har fortalt mye om det du ikke liker med deg selv, men:

- Hva er dine gode sider? Alle har gode sider! Fokuser på dem

- Du trenger ikke være interessant selv, det viktigste er at du engasjerer deg. Lær deg å gi andre oppmerksomhet. Alle liker det hvis andre viker interessert i hvem de er som person. Og egentlig tror jeg ikke du er kjedelig. Det finnes ikke noe sånt som kjedelige mennesker synes jeg :)

Det meste kan læres og jeg synes du høres ganske normal ut. Psykolog er veldig dyrt og det er ikke sikkert det hjelper heller. Jeg hadde det veldig som deg i slutten av tenårene og starten av 20-årene. Det hjalp å bli eldre og få mer erfaring rett og slett. Når folk er ferdig med fjortistiden er det så mye greiere å bli venner med folk :)

Skrevet

Godt mulig.

Denne diagnostiske testen kan gi deg en grei indikasjon: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/bsps-sosial-fobi-skar-13431.html

Psykolog-/psykiaterbehandling kan du få henvisning til fra fastlegen og dermed ikke betale mer enn opp til frikortgrensen på ca 1800 kroner i året. Det er ofte lang ventetid, men det er vel likevel bedre enn ingenting.

Medisinering har også til dels god effekt i forhold til sosial angst, og det kan tenkes fastlegen din kan være behjelpelig med dette.

Skrevet

Ikke begynn med medisiner!!!!!!!!!!! Ikke når det du sliter med er "bare" det du beskriver. Kom deg til psykolog, kognitiv terapi vil være noe for deg. Lykke til.

Skrevet

På den testen fikk jeg resultatet: 26

"Diagnosen sosial fobi bør overveies ved en BSPS-sumskåre på 20 eller mer. "

Jeg har aldri sett på meg selv som en person med sosial fobi, jeg er sosial men bekymrer meg for å drite meg ut og gjøre ting feil. Er det så unormalt? Hmmm...ble nesten litt skremt her av den testen jeg.

Hilsen en annen enn hovedinnlegger

Nilli

Skrevet

Jeg fikk 23... :S

Ikke HI

Skrevet

Jeg fikk 47, hva betyr det?

Skrevet

Det står jo bare at diagnosen bør overveies, ikke settes. Og at man ikke er klart behandlingstrengende før ved sumscore på over 35. Det skal en del til.

Og nei, det er ikke spesielt unormalt å ha et og annet trekk fra sosial angst uten å faktisk ha det i noen grad man behøver å bry seg med.

Skrevet

Jeg scoret for ca 3år siden 63 på den testen pila nevner over her hos en psykolog. Forsøkte å gå til psykologen å snakke om ting, men det funket overhodet ikke for meg. Så jeg har et opplegg som jeg følger, legen min vet om det og om jeg føler meg dårlig bestiller jeg time hos henne.

Det går ut på at jeg skriver ned ting jeg har klart å gjøre som jeg ikke trodde jeg skulle klare. Til å begynne med var det småting som å gå å hente posten og sånt. Mens nå er det blitt til større ting, som å tørre å dra på ting uten personer jeg er 100% komfortabel med.

Jeg har blandt annet slitt veldig med alt som har med å snakke i telefon å gjøre, både ringe til andre og å ta den når noen ringer til meg (spesielt ukjente nummere). Mens nå når jeg har jobbet med dette, satt meg mål og presset meg selv så går det bedre.

Nå er jeg nede i en score på 49, noe jeg vil si er kjempe bra. Men jeg har en lang vei å gå! Lykke til. Det finnes mange muligheter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...