Gå til innhold

noen har som har Au-pair?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en vits! Selvsagt kan man bli utnyttet gjennom byrå. Jeg dro da også gjennom byrå, Atlantis faktisk.

Men IGJEN, dette handler da om de jentene som ikke har valget, ikke vi som dro fordi det var et morsomt "friår".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, man kan bli utnyttet gjennom organisasjon også, men da har man jo noen rettigheter.

Klar over at det handler om de som ikke har valget.

Skrevet

Disse rettighetene er mest på papiret, er min erfaring;-)

Men jeg synes ikke dette handler om bortskjemte, vestlige jenter som tok et "friår";-)

Skrevet

Det går vel litt på innstillingen til de som skal ha au-pair også. Om de er ute etter billig barnepass/hushjelp/vaskehjelp/kokk eller om de er innstilt på at au-pair er en ekstra ressurs til hjelp i en ellers så travel hverdag. Tror NEPPE at alle familiene som har au-pair her i Norge gjør dette KUN for å utnytte dem

Skrevet

Det er selvsagt aldri alle som utnytter en ordning, men når det er så mange som det er med denne ordningen, så burde man avviklet hele ordningen.

Skrevet

Det jeg syns man bør tenke gjennom før man skaffer seg au-pair er språk, kommunikasjon, og hvordan dette skal foregå! Har selv vært au-pair og det kunne til tider være ganske frustrende når man måtte lete etter ord i situasjoner med barnet hvor ting skjer fort/akutt. Jeg brukte det engelske språket. Hva da med en au-pair fra Brasil som ikke snakker norsk og hvor ungene kun snakker norsk?

Ellers syns jeg det måtte være veldig greit med en au-pair spes hvis en i avtalen kunne hatt med litt husarbeid for å forenkle hverdagen til familien.

Skrevet

Jeg er enig i at denne ordningen i teorien burde avvikles. Den fungerer i de fleste tilfeller ikke etter sin hensikt, overhodet.

Poenget med en au-pair er at vedkommende skal få være en del av en norsk familie og lære norsk språk og kultur, de skal gå på norskkurs og ellers hjelpe til i familien med lett husarbeid eller barnepass maks 30 timer i uka.

http://www.udi.no/Global/upload/Pub/FaktaArk/Faktaark_au_pair-NO.pdf

Det er ingen hemmelighet at dette ikke er det som skjer i praksis, i de fleste tilfeller. Og at Norge skal gi norske borgere "velsignelse" til å utnytte jenter fra fattige land, vel... man kan si sitt om det.

Likevel, mange velger jo og komme. Sikkert ikke frivillig for mange. Mange utnytter heller ikke au-pairene sine. Og i mange tilfeller er dette uansett en vinn-vinn situasjon for begge parter, trist nok.

En familie får billig hushjelp et par år, en fattig jente får muligheten til å prøve lykken i et av verdens rikeste land. Mange au-pairer gifter seg i Norge i løpet av au-pair-tillatelsen sin, og får senere barna sine hit gjennom familieinnvandring. Det er fakta. Andre fortsetter med studier i Norge. Og noen reiser hjem igjen.

Å avvikle denne ordningen vil ikke hjelpe disse jentene, de vil finne andre veier til Vesten uansett om vi avvikler au-pair ordningen eller ikke.

Man skal ikke skjære alle over en kam. Det er ikke alle som utnytter, langt i fra.

Jeg har sett mye rart i forbindelse med au-pairer og vertsfamilier gjennom jobben min. Og jeg ville aldri ansatt en au-pair.

Les reglementet i linken jeg la ved. Hvis du skal følge spillereglene, så er dette en meget dyr "hushjelp" som må integreres i familien mer en hva de fleste ønsker. Hun være en del av familien, spise måltider sammen med familien, tas med på aktiviteter, ha et rom i familiens bolig osv. Og "lett" arbeid maks 5 timer om dagen for 4000 kr i mnd. I tillegg kommer utgifter til norskkurs, busskort, fri kost og losji - flybilletter til og fra hjemlandet. Mange ender også opp med å kjøpe vinterklær og sko osv fordi det har de jo ikke.

Også kommer språkproblemer, kulturforskjeller - og alltid ha en "ukjent" hjemme hos seg.

Hadde heller brukt pengene på en ordentlig vaskehjelp eller whatever som kunne gjøre jobben og reise hjem igjen. Men det er meg.

Skrevet

Nei, klart det ikke hjelper jentene å avvikle ordningen, de finner andre måter å dra på, men det synes jeg ikke gjør at den har livets rett.

Skrevet

Er i grunnen enig den...

Skrevet

For meg er det uansett noe grunnleggende forkastelig ved å underbetale et menneske fra et fattig land til å ta "dritten" etter meg og min familie, fordi jeg har innrettet livet mitt slik at jeg "ikke rekker det" selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...