Gå til innhold

noen har som har Au-pair?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt 3 barn i jule tider og har tenkt tanken på om vi ønsker oss en hjelpende hånd både til hus og til barn etterhvert.

hvordan går vi frem hvis dette blir aktuelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er aupairer hushjelp?

Skrevet

Nei, men mange ser ut til å tro det.

Ikke et alternativ, synes det er uetisk så det holder.

Skrevet

Å utnytte jenter på den måten kunne jeg aldri hatt samvittighet til å få meg til å gjøre!

Skrevet

Jeg skal kanskje presisere litt bedre at for å dekke opp både til hus og til barn så har jeg mer enn gjerne to stillinger. Jeg har ikke tenkt å misbruke en uskyldig aupair til på vaske etter oss. Det kan jeg ha en egen renholder til. Jeg har pr i dag hatt hjelp til husvask fordi jeg er plaget av allergi i forbindelse med mye kontakt med vann og vaskemiddel, noe som jeg fikk da eldste var liten baby. Den avtalen jeg har ang rengjøring nå opphører og vi trenger derfor ny hjelp her også.

En Aupair, om det blir aktuelt, kommer inn i huset vårt for å hjelpe med barna.

Skrevet

hvem har sagt noe om utnytting?

Skrevet

Hei

Vi har hatt au pair gjennom atlantis. Vi tok kontakt med de i første omgang for å undersøke om dette var noe for oss. Når vi etterhvert fant ut at det kunne passe i vår hverdag skrev vi kontrakt med de. Fikk så oversendt flere "søknader" som vi vurderte. Tok også kontakt med noen av jentene, og fant tilslutt den vi ønsket å ha.

Jeg synes det var greit å gjøre det gjennom et byrå. Da fikk vi hjelp til mye av det praktiske som oppholdstillatelse og hele den papirmølla før au pairen kommer til Norge. De hadde også politiattest på alle, og det var jo greit å ha. Det er selvfølgelig mye papirarbeid man må ordne selv også, men det er overkommelig.

Ta kontakt med et byrå for mer info, uansett om dere velger å gjøre det gjennom de eller på egen hånd. Hele prosessen tar lang tid. Tror vi begynte 6 mnd før au pairen var på plass, men det varierer sikkert ifht hvor au pairen kommer fra.

Lykke til og bare spør om det er noe du lurer på :-)

Skrevet

Man kommer ikke fra at det er utnytting av fattige kvinner fra den tredje verden samme hvordan man vrir og vender på det.

Skrevet

synes du skal forklare deg litt bedre her jeg.

Hva er det som gjør at dette er utnyttelse, og ikke vanlig lønnet arbeid?

Skrevet

Så da vil det også si at alle de norske jentene som drar til England, Amerika osv osv blir utnyttet av systemet og ikke drar frivillig???

Jeg har selv vært au-pair på Island og alle vet jo at dette ikke akkurat er godt betalt arbeid. Men det er også en opplevelse og erfaring å ta med seg videre.

Skrevet

Erm... er du helt uopplyst? Vet du hva vanlig lønn for au pairs er? Er vel sånn 3-4000 kr månden som er vanlig. De fleste jobber langt mer enn de 30 timene i uken eller hva det er de er pålagt å jobbe. De bor på arbeidsplassen, og de fleste benytter jo denne situasjonen til gratis barnevakt, gratis serveringshjelp i middagsselskaper/barnebursdager osv.

Er du også klar over at de fleste må forlate egne barn i hjemlandet for å passe dine eller andres barn?

Skrevet

Erm.. tror du snart kan telle på én hånd de norske jentene som drar til utlandet som au pair. Tipper du er født midt på 70-tallet eller litt senere? Da var det ikke like lett å komme seg på utenlandsstudier.

Da du dro, dro du fordi du kommer fra ekstrem fattigdom og ønsket å finne et bedre liv, eller for å få en utenlandsopplevelse, lære språk osv.? Det er en forskjell der da, merkelig at du ikke ser det.

Skrevet

Men man kan vel selv velge hvilket land man vil ha au-pair fra... og da trenger man vel ikke velge disse utnyttede, fattige stakkarene som må dra fra sine egne barn til et slaveliv her i Norge...

Skrevet

Mom2Two. Det er kanskje litt hard å generalisere på den måten du gjør nå. Det er sikker mange som blir utnyttet, men langt fra alle. Ingen skal komme å si at vi utnyttet vår au pair. Hun jobbet overhode ikke mer enn 30 timer i uken og hun ble heller ikke satt til å gjøre mer enn det hun skulle. Jeg synes det er en flott mulighet for unge mennesker å komme seg ut i verden på. Så lenge du velger et byrå ( i alle fall det vi valgte) kan ikke au pairene være gift eller ha egne barn. Å si at de fleste au pairer i norge må forlate egne barn er en overdrivelse. Vi ble gjennom vår au pair kjent med mange au pairer som hun ble venner med, og sitter igjen med et inntrykk av at de som kommer til et fremmed land på "denne måten" synes det er kjempefint. En au pair har i tillegg til lønn gratis kost og losji, og det utgjør en god del. Jeg vet at noen kommer til Norge som au pair og blir utnyttet på det groveste, det er forkastelig.

Har selv vært Au Pair i 2 år, og det er en opplevelse jeg aldri ville vært foruten.

Skrevet

Bare til informasjon.... Jeg er svensk, flyttet til oslo rett etter videregående, jobbet som au pair, i en svensk familie med 3 små barn. Jeg fikk eget riom i kjelleren, men oppeholdt meg mye i huset dems også på fritiden, de var helt fantastiske. Jeg fikk all mat av dem, fikk noen tusen i lønn, rundt 5000 i mnd tror jeg, fikk også månedskort på t.bane hver mnd.

Jeg fikk masse venninner fra andre familier, brukte pengene på fes, kino og annet morro. Beste året i mitt liv. Jeg passet barna, holdt det litt ryddig etter oss, begynte noen ganger på middagen. vasket litt klær.

følte meg aldri unyttet.

Skrevet

Hmm.. hvor tror du 97% eller så av au pairene nå om dagen kommer fra da? Man kan ikke bare velge og vrake.

Tror du liksom du får en portefølje på et titalls au pairs fra USA, England, Tyskland osv. når du skal velge?!?!?

På tide med en reality check?

Skrevet

Du kan faktisk velge. Vi hadde flest Tyske og amerikanske søkere.

Skrevet

Kanskje Mom2Two selv burde hatt et år som au-pair for å vite hva det innebærer :)

Skrevet

Igjen, det er veldig stor forskjell på å dra ut som au pair fordi man kommer fra ekstrem fattigdom og å gjøre det fordi man er fra Sverige eller Norge og det er en kul opplevelse.. Kan ikke sammenlignes. Blir nesten som å sammenligne en flyktning med en backpacker.. Herregud liksom.

Det er selvsagt ikke alle som blir utnyttet på det groveste, men ekstremt mange, og absolutt ikke en industri jeg ville vært med på støtte. Det er da en moderne form for menneskehandel i mine øyne.

Skrevet

Til din orientering så har Mom2Two HATT ett år som au pair. Jeg ble også utnyttet veldig, men ser ikke på meg selv om noe offer, da man som norsk jente drar ut fordi det var en kul opplevelse, ikke fordi jeg kom fra ekstrem fattigdom.

Jeg jobbet for øvrig sånn mellom 12 og 14 timer om dagen, 6 dager i uken.

Og bare så det er sagt, dette er ikke på bakgrunn av min opplevelse at jeg er mot ordningen. Det er på vegne av de jentene som ikke har noe valg fordi de søker et bedre liv, må finansiere familien sin, går glipp av skolegang osv.

Jeg utsatte juss-studiene et år, og synes det var kjekt å lære språk og passe barn (selv om jeg måtte gjøre langt mer enn det, så lærte jeg mye likevel). Dette handler ikke om jenter som meg, men jenter som ikke har det valget jeg hadde.

Skrevet

Hmmm noen er tydeligvis ikke helt oppdatert på dette føler jeg.

JA vi har hatt au pair i 3 år. Noen i 6 mnd og andre i 12 mnd.

Vi har funnet oss aupair via aupairworld.com

90% av jentene her inne er jenter som er i studier og har lyst på et avbrekk. Noen vet ofte ikke hva de skal gjøre videre og føler et halvt år i et fremmed land kan gi dem tid til å tenke og finne ut hva de skal gjøre. Samtidig lærer de en ny kultur å kjenne og nye omgivelser.

Våre aupairer har fått 3500.- hver måned. Vi har gitt alle mulighet til norskkurs ( tror det er pålagt nå) samtidig som alle har fått velge en aktivitet ( dansing, sats, ridning ol) som de gratis fikk delta på. dette for å kunne bli kjent med jevnaldrende jenter med samme interesse.

Aupairene våre har passet barn fra kl 8-16 alt etter hvordan dagene var lagt opp. Noen dager hadde de fri og fikk muligheten til å låne en av bilene for å kjøre rundt og oppleve Norge.

En aupairjente blir ofte som ditt eget barn etter en periode og man får med seg alle sorger på godt og vondt. Man lever tett innpå hverandre og man gir og tar.

Hvis man sørger for at jentene trives. Noe vi har følte på alle jentene vi hadde hos oss så vil du få tilbake det du gir dem. Jeg husker en av våre jenter Michella elsket å stå opp tidlig. Hun sto opp hver dag med alle barna klokken 6. laget frokost og dekket bordet hver eneste dag og ryddet etter oss. Dette var selvfølgelig ikke noe hun ble pålagt men hun elsket å styre i kjøkkenet og ble etterhvert den som også laget mest mat :)

Da julen kom og hun skulle feire dette med oss. Noe hun trodde hadde vi som takk for hennes supre innsats kjøpt billett til henne hjem og ga henne 14 dager ferie slik at hun fikk se familie og kjente.

Å stemple familier som benytter seg av aupairer gjør at jeg rett og slett får en bismak i munnen av noen brukere her inne.

Det vi erfarte som veldig positivt var at barna tok et nytt språk ( ofte engelsk) veldig lett.

synes aupair er helt supert for dere som har plass til det i huset og den økonomiske muligheten. Så er det jo som i alle andre jobbforhold her i livet å sørge for at man gir av seg selv på en så positiv måte som mulig slik at de som er rundt trives og har det bra. Når en aupair trives i en familie er jeg sikker på at dere aldri mer vil tilbake til noen annen ordning :)

Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg har opplevd, sett, hørt og lest mer enn nok til å vite at dette er en ordning som burde vært avviklet for lengst.

Skrevet

De er jo i Norge på din nåde, så det er klart de "trives".

Skrevet

Og jepp, jeg er en av dem som stempler de som benytter seg av au pair. Står for det 100%.

Skrevet

Har vært au pair i USA, og hadde det flott. Så lenge man drar gjennom en organsisjon, så kan de ikke utnytte deg. Jeg jobbet 5 timer om dagen, hadde egen telefonlinje, egen utgang og egen bil. Men vet om mange som dro privat og ble utnyttet veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...