Gå til innhold

Grensesetting og alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på foredrag med ppt som langt på vei var veldig bra, men de kunne ikke svare for når man normalt sett kan forvente at et barn mottar en beskjed og utfører det.

Hun var så vag og redd for at man skulle ha for høye forvnetninger til barn på det området, at jeg til slutt spurte henne høyt om det var skadelig for et barn å motta en beskjed med påfølgende forventning om at denne ble gjort før barnet var 18 år...

Fikk ikke svar på det heller :( Kjenner jeg blir frustrert og irritert over slikt!

Uansett; normalt sett! Hvilken alder mener dere man skal kunne forvente at barnet kan motta en enkel beskjed som feks å sette på seg skoene og faktisk gjøre det? 2 åringen her i huset gjør det, men 3 åringen (snart 4) gidder ikke. Jeg kaller det å ikke gidde for han gjorde det før og nå gjør han det ikke... Sikkert ikke lureste å gjøre, men jeg bare går jeg da, om han ikke er klar.

Ut fra hva jeg forsto på hun fra ppt kunne dette være nærmest skadelig for ungen... Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at barn rundt 2 år KAN ta i mot enkle og sammensatte beskjeder og utføre dem. Det er også ganske normalt at barn vil forsøke å ikke gjøre det de får beskjed om.

At det kan være nedbrytende å bli kalt giddalaus hver gang man mangler lyst til å hoppe på kommando er jo ganske innlysende uansett alder, men det er kanskje ikke det du lurer på?

Skrevet

Neida, jeg kaller de ikke hverken det ene eller det andre jeg, men jeg er ikke for å sy puter under armene på de heller :) Gidder ikke ha unger som begynner på skolen uten å kunne kle på seg selv osv bare fordi jeg er redd de skal bli skadet av at jeg forventer at de gjør enkelte ting selv...

Synes hun dama var så vag og snål at jeg ble helt satt ut :)

Skrevet

Ja, noen er veldig redde for å si helt konkret hva man kan forvente. Klart barn ikke tar skade av at det forventes at de klarer ting selv.

Jeg jobbet jo i en barnehage med flinke pedagoger og det var helt normalt at vi forventet at barna skulle klare ting selv og vi jobbet med å gjøre dem selvhjulpne i størst mulig grad. Det er rart hvis det skulle være sunt i barnehagen men "farlig" i hjemmet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...