Gå til innhold

Navn i ulik kategori til søsken. Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Når jeg leser innlegg har jeg sett at veldig mange er opptatt av at navn til søsken må passe veldig godt sammen og være i samme "kategori".

For meg er det motsatt. Hadde jeg fått to sønner i dag hadde jeg kalt dem Joel og Torvald :-) Mange tenker sikker "oh no, stilkræsj". Jeg derimot synes det er kult når navn til søsken er i ulik kategori. Jeg synes det er stilig og mye mer spennende! Det blir mer gøy og kreativt. Jeg synes det er veldig kult å ha søskenflokk med ulike kategoriske navn. Det er med å sprike opp navnene. Det er ulike individ med ulike navn!

Dette er min mening. Hva mener dere om dette?

Heia Torvald og Joel! ;-) hihi

Fortsetter under...

Heisann! :)

Jeg er litt enig med deg!

Førstemann hos oss heter Noah (han er 4 1/2 og fikk navnet før det ble like vanlig som det er i dag...), og da tenkte vi overhode ikke på at det var bibelsk... De fleste rundt oss mener at selvsagt bør lillebror/søster også få bibelsk navn, men for oss er ikke det så nøye! Vi vil gjerne komme opp med et navn på samme måten som vi kom på Noah - smake på massevis av navn, føle oss litt frem og finne det vi begge liker som vi synes passer best til babyen vår!

Det at navnet passer til storebror kommer i andre rekke, de er jo tross alt to selvstendige barn! I min familie har navna vært litt vel like, og jeg synes det er bedre at navna er litt for forskjellige enn for like, da blir både navna og barna oppfattet mer som egne enheter, ikke en gruppe... Men det er nå min mening... :)

Så vi vurderer alle mulige kategorier til minsten i magen - bibelske, norrøne, greske, franske... :) Ser ikke bort fra at en krasj er mulig ;)

heia Torvald og Joel! ;)

Jeg syns absolutt at navnene bør være litt i samme gate, mener også at hvis en har bobbeltnavn burde neste også ha det. Syns absolutt det er penest når navnene står i stil til hverandre!

Annonse

Jeg er litt midt i mellom her. Jeg syns det viktigste er at man liker navnene godt hver for seg, og husker på at barna er individer, og kun en liten stund i livet vil opptre i en "flokk".

Likevel tror jeg at hvis man liker navn fra en "løs sjanger" er sjansen stor for at man også liker andre i samme bane. jeg bryr meg ikke om jeg velger et bibelsk navn og et norrønt, men at de har ett eller annet til felles likevel. feks at begge er søte, eller begge oppfattes som sterke, eller at begge føles litt kreative, at begge er korte navnt, eller begge er gamle

.

Den "sjangeren" jeg er ute etter er tidløs, slik at navnet ikke oppfattes som populære i en tid, og ut og kjedelig i en annen, slik at navnet blir knyttet til et spesielt tiår. men dette er jo vanskelig, med tanke på at det er umulig å forutsi moten..

Om jeg er så heldig at jeg en dag får barn, vil jeg garantert tenke på om navnene passer sammen. De trenger absolutt ikke å være feks. hebraisk begge to, men at det høres ut som de kommer fra samme foreldre. Kommer også evt. til å gi barna hver sin forbokstav.

Kanskje jeg blir superfornøyd, mens andre mener det er kræsj.

I hovedsak liker jeg best navn med "sjel", spennende, tøffe, spreke, sjarmerende, fine navn som ikke er for mye brukt. Så det er det jeg vil gå ut i fra.

Det med å høre om det klinger med etternavnet er en bra ting. Feks Melissa og Ola vil nok ikke lyde like bra til samme etternavn (i de aller fleste tilfeller).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...