Gå til innhold

For mye sukker :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på søte ting hele tiden..blir gal snart..klarer ikke alltid og motstå fristelsen..spiser no søtt hver eneste dag føler jeg.om det enten er en kakebit, sjokoladebit, is...bla bla....får i meg grønnsaker til middag og spiser mye frukt...flere som har det sånn? redd jeg skal få diabetes eller skade babyen min:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

velkommen i den klubben...:(

det er ikkje lett å lavera å eta drikka det søta... brus,satf skjokolade...

tenke kvar mandag atte nå skal eg sjerpe meg men det er ikkje så lett.. så eg veit kossen du har det.. håpa berre atte det kjem seg,,

Skrevet

Hei -

Jeg slet med for mye sukkerforbruk den gang da jeg gikk gravid også. Senere leste jeg om en kvinne som, i sitt 2. svangerskap, unngikk svangerskapsplager som hun hadde hatt i sitt 1.svangerskap (spesielt morgenkvalme, tretthet, utilpasshet) ved å begrense sukker. DET ville kanskje ha motivert meg til å begrense sukkerinntaket. (Jeg sier kanskje... Er fortsatt ikke sikker.)

Jeg utviklet aldri svangerskapsdiabetes såvidt jeg vet. Men jeg tror jeg hadde visse tegn på høyt blodtrykk. Spesielt om natten - kanskje derfor det aldri ble fanget opp på helsestasjonen på dagtid. Grunnen til at jeg tror jeg hadde litt høyt blodtrykk, er at jeg har senere hatt noen enkelte høye blodtrykksmålinger - MED noen av de samme symptomene som jeg hadde under svangerskapet 2. og 3. trimester.

Jeg lurer forresten på om ikke jeg spiste mye mer sukker enn du gjorde. Du nevne EN kakebit, EN porsjon med is. Mens jeg kjøpte gjerne både en pose med godteri og en pose med søte kjeks på vei til jobb, spiste disse i løpet av dagen. Og is på ettermiddag/kveld - folk sa at det barnet kommer til å ELSKE iskrem. Jeg la på meg 20 kg (såvidt jeg husker) i løpet av hele svangerskapet, og dalte sakte ned til min vanlige vekt (59 kg) tre-fire måneder etter fødselen.

Ønsker deg og andre i denne situasjonen lykke til. Som sagt ville jeg KANSKJE ha begrenset sukkerinntaket hvis jeg hadde visst hvilke symptomer jeg kunne unngå. Kanskje...

Skrevet

jeg sliter med noe av det samme.. har et enormt sukkerbehov, og går med konstant dårlig samvittighet for at jeg spiser for mye sukker. Går mye i godteri, sjokolade, is osv.. Vet jeg burde la være - men det går liksom ikke!

Har ikke gått opp så mye enda.. er 21+1 i dag og har gått opp ca 5 kg. Men jeg er engstelig for høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes osv..

skal til legen på onsdag, så håper han klarer å skremme meg til å kutte ut mye av sukkeret!

Skrevet

Lykke til

.

Som du kanskje vet blir det lettere når man er kommet over den første "kneiken", og det er det den første stunden med redusert sukkerinntak som er vanskeligst - ofte pga. LAVT blodsukker. Altså: Man spiser mye sukker, så produserer kroppen mye insulin, som igjen fører til lavt blodsukker. Og da føler man at man må spise enda mer sukker, Og det kan gjelde enten man er gravid eller ikke.

Så det vil bli bedre, når de store svingningene i blodsukker har jevnet seg ut. Men det er ikke lett.

Skrevet

Hei:)

Takk for fine svar..

Jeg har trappet ned , de første 3 mnn var jeg ille..da var det smågodt hver kveld og godt i løpet av dagen..det blir no søtt nå hver dag også men ikke smågodt som jeg anser som noe av det verste.jeg drikker aldri brus..men det går i kjeks, syltetøy, sjokoladepålegg. druer, kaker og is..

Får snakke litt med legen om det i morgen.går utover tennene også det her..

Er forresten 23+6 idag..mitt forrigesvangerskap var helt ulikt, da orket jeg ikke synet av sukker..da ventet jeg en gutt men nå er det en jente og hun kommer til å bli søt av alt sukkeret hehe

Skrevet

Du nevnte nå også tannhelsen i forbindelse med sukkerforbruket, og jeg har fått god beskyttende effekt av tyggegummi med xylitol. Etter at jeg begynte å bruke 2 stk. xylitol-tyggegummi etter hver "utskleielse", var jeg beskyttet for nye hull. (1 stk. viste seg til å være for lite - da fikk jeg et hull eller to likevel.)

Man kan få mange helsegevinster av å kutte ned på sukkerforbruket. Men i den grad man likevel fortsatt skleier ut, behøver det ikke å gå utover tannhelsen har jeg funnet ut.

Lykke til for alle som sliter med dette!

Skrevet

takk for tips :) da skal jeg prøve tyggis..tennene bryr jeg meg egentlig lite om nå, mest babyen:) men greit å slippe kostnader på tennene også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...