skiberta Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Er i 1pp men har lenget i mange år etter å sette i gang. Samtidig har jeg brukt ett år på å finne ny jobb og fredag fikk jeg drømmejobben! Begynner 1.august! Er jo super glad men tenker litt stressa på om jeg er gravid. Vil jo veldig veldig gjerne være det men føler meg litt dust å si jeg er gravid med en gang jeg starter i jobben. Er jo ikke sikkert jeg har blitt gravid denne pp, men hvis ikke vil vi jo fortsette å prøve. Føler bare mye loyalitet i forhold til jobb og synes det er stressende å skulle bli sett på som en som utnytter det å få fast jobb og blir gravid med en gang... Noen som har vært eller er i lignende situasjon? I så fall hvordan taklet sjef/arbeidsgiver det?
Lyst på nr3♥ Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Har vært i lignende situasjon.. Var på jobbintervju midten av mars, fikk jobben! YEEYYY! Oppdaget i midten av april at TR ikke kom, og tok en test... GRAVID!! (Uten noen form for pp så kom helt overraskende..) Skulle egentlig begynne i ny jobb 1 mai, men denne ble utsatt til 1 sept, men jeg fortalte d på mai til mine kolleger og sjefer, og d var ingen problemer! Jeg fortalte jo at jeg litt redd for situasjonen da, men de var helt TOPP! Fikk klar beskjed om at jeg IKKE måtte tenke på d, og bare nyte tiden som gravid!! ) Kan også fortelle at jeg rakk å begynne å så vidt på september, men etter bare noen uker ble jeg delvis sykmeldt, for så helt sykmeldt pga bl a bekkenløsning... Men alle på jobben har vært enestående!!! ) De kan jo ikke si deg opp pga graviditet, men skjønner jo ditt dilemma..! men tror d er bedre å være ærlig og ta deg en prat med de jeg! Lykke til! D går nok bedre enn hva du tror!
Bringebærmamma 160611 Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Jeg er inne i en liknende situasjon. Jeg har vært på jobbintervju, og nå er jeg blitt innkalt til jobbintervju for andre gang for samme stilling. Om det viser seg at jeg får tilbud om stillingen dukker dette dilemmaet opp: Skal vi fortsatt prøve på å bli gravide? Om jeg får jobbtilbud, kommer jeg til å takke ja. Vi kommer neppe til å legge prøvinga på is, selv om jeg har vært sterkt plaget med bekkenet i begge svangerskapene jeg har hatt til nå, og må nesten regne med at jeg vil bli tidlig sykemeldt om jeg blir gravid igjen. I den store sammenhengen er en graviditet og barselpermisjon en kort tid av det yrkesaktive liv, og en arbeidsgiver må regne med at når de ansetter en kvinne i fruktbar alder kan hun bli gravid. Lykke til ;-D
skiberta Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2010 Tusen takk for svar begge to! Er en trøst å høre at at jobben din tok det veldig bra Lyst på nr.3! Er jo ikke bare bar heller at man forsvinner fra jobb like etter man har startet. Enig med deg bringebærmamma, det er tross alt kort tid i yrkesaktive liv man er i barselpermisjon. Jeg har vært yrkesaktiv i fire år så burde jo "fortjene" en barselpermisjon snart! Jeg har fått undervisningsstilling da og føler jeg ved en permisjon ikke bare forsvinner fra noen kollegaer og en sjef men at det kan hende med 60 studenter kommer i en knipe. Vil jo ikke la være å prøve av den grunn altså. Livet er viktigst tross alt! Vet jo heller aldri, kan hende man må prøve i årevis før man får det til og kan ikke legge livet på hold i mellomtiden. Da jeg var på intervju til jobben jeg fikk nå var det faktisk første intervjuet jeg har vært på hvor de ikke har hintet om livssituasjon. Har til og med vært på intervju hvor de har spurt direkte om jeg har planer om å bli gravid!! Det er jo ikke lov! Det har gjort at jeg har følt jeg har blitt vurdert ut i fra feil kriterier og at folk ikke har gitt meg sjangse... Blir spennende å se om du også får ny jobb da bringebærmamma! Det er jo som du sier, man må regne med en kvinne i fruktbar alder kan bli gravid :-) Ha en fortsatt fin dag!
missme Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Jeg ser dillemmaet, men som nevnt, når en er i fruktbaralder og i et etablert forhold så er det helt naturlig at det kan bli barn ut av det. I Oslo kommune eller i allefall i min bydel er det mye fokus på gravide, det er et prøveprosjekt hvor du skal informere tidlig om svangerskapet så får du 2 eller var det 4 samtaler med jordmor gjennom svangerskapet. Jordmor kommer til din arbeidsplass for å hjelpe å tilrettelegge arbeidet til den gravide. Målet er å beholde de gravide på jobb lengst mulig og så skal heller ikke den gravide føle seg som en belastning for arbeidsplassen sin. Så i vår bydel blir de glade for gravide, for hver graviditet betyr økning av befolkningen Så senk skuldrene og tenk positivt, blir du gravid så er det flott og jeg tror ikke mange arbeidsgivere ser negativt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå