Gå til innhold

Føler meg som en byrde,

Anbefalte innlegg

Skrevet

for alle!! Det føles som jeg er en person som drar energien ut av alle rundt meg...

Hater å be om hjelp!!! Men noen ganger MÅ jeg. Feks den dagen jeg skulle ha eksamen, og barnehagen hadde planleggingsdag. Da måtte jeg be om barnevakt... Hater at jeg har det sånn!! Skulle ønske ungene hadde en pappa som støttet opp i sånne tilfeller.

Nå skal venninnegjengen min på weekendtur til Oslo på konsert. De maser og maser om at jeg må bli med. Og det hadde vært fint å være med. Men jeg kjenner tårene presse på bare ved tanken på at jeg da må be om barnevakt - MED overnatting... :( Hater at jeg er en byrde for alle...

Har bestemt meg i dag: skal aldri mer si ja til å bli med på noe der jeg trenger barnevakt for å kunne få det til.

Enda har jeg verdens snilleste foreldre som ber om å få låne ungene rett som det er for at jeg skal få gjøre ting jeg har lyst til. Men jeg vil ikke at andre skal være nødt til å stille opp for meg hele tiden.

Jeg vil så gjerne gjøre noe igjen... Men hva? Greier ikke å finne noen ting jeg kan bidra med... Jeg er håpløst :(

Videoannonse
Annonse
Gjest marie-s
Skrevet

Skjønner godt hva du mener ja.

En ting, du kan ikke snakke med foreldrene dine å forsøke å få til en fast ordning med de som du betaler for. For meg føles det greiere om jeg betaler for det enn ikke, for da gir jeg på en måte gitt noe tilbake. Det du betaler de kan du eventuelt søke om å få dekket av NAV gjennom støtte til barnetilsyn, da kan det være slik at du betaler 30% av summen.

Skrevet

Bor du i Oslo? Kan gjerne hjelpe jeg :)

Skrevet

Tusen takk for tilbudet :) Men bor temmelig langt unna Oslo ;)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg prøver alltid å få betale for barnevakt. Men foreldrene mine vil ikke ha betaling. Jeg betaler et annet familiemedlem 7000 i mnd for å hente/bringe i b.hage og på SFO de gangene jobb/skole gjør at jeg ikke rekker det. Men føler jeg bruker henne for mye også... Blir jo ikke mange kr pr time hun får i betaling. Men mer enn det har jeg ikke råd til...

Synes uansett det er trist at jeg må bruke av tida til dem rundt meg :( De trenger den jo selv...

Tenker ofte egentlig de fleste rundt meg på en måte ville blitt letta om jeg flytta langt unna...Bare ble borte liksom. Selv om jeg vet de ikke tenker sånn.

På de kveldene jeg har vært mest "nede", har jeg til og med tenkt på at jeg burde gjort folk den tjenesten å bli "borte". For alle har jo nok med seg selv, jeg vet jo at det kan være travelt for alle. Og at jeg ikke gjør det noe bedre med at jeg trenger hjelp "hele tiden"...

Føles grusomt å være den som hele tiden tar og tar og aldri gir tilbake :( Håper jeg kan få mulighet til å være den som hjelper en gang.

Har faktisk vurdert å slutte på skolen og ta ulønna perm fra jobben, for da vil det bli mindre av at jeg trenger hjelp... Har enda krav på et år ulønnet permisjon for minste om jeg vil.

Men vil jo ikke leve bare på OS heller :/ Vil jo forsørge meg selv... :/

Uff.. sorry sytinga :( Pleier ikke å være en som klager faktisk, men ville bare snakke om dette med noen. Kanskje er det noen som føler på samme måte...?

HI

Skrevet

fast ordning er jo en god ide? Spesielt hvis det er foreldene dine? dem syntes deter sikkert koselig da?

men.. du mener vel 700 kr ikke sant i mnd?

Skrevet

Nei, jeg betaler 7000. Har bare bitteliten barnehageplass, så har hatt behov for ganske mye barnevakt... Betalte 7000 for full dagmammajobb (mitt valg - ville betale så mye jeg kunne). Da jeg fikk litt barnehagetid for minste, var det jeg selv som tilbød meg å fortsette å betale samme sum, mot at hun hentet i b.hage de dagene jeg ikke kunne. I tillegg til å være dagmamma tre formiddager i uka da.

Jeg tror også fast ordning er en god ide... Men problemet er at jeg vil ikke ha barnepass i det hele tatt. Skulle ønske jeg hadde mulighet for å greie meg HELT på egen hånd. Men det er jo umulig... :(

Har bestemt meg for at jeg skal si nei med en gang venninnene mine foreslår at vi skal gjøre ting der jeg trenger barnevakt... Ender alltid opp med at jeg sitter og griner fordi jeg føler jeg belaster andre...

Håper på full barnehageplass snart. Så kanskje jeg ikke trenger barnevakt i det hele tatt :)

HI

Skrevet

Du betaler 7000 i mnd for å hente/bringe i b.hage og på SFO?!?? Er du GAL??

Skrevet

ehm.. du kan bare ikke være riktig bevart i hodet? 7000kr?? Det tror jeg aldeles ikke på!!!!!!

hvis du ikke vil at noen skal passe på barnet ditt, da må du vel slutte å syte? ikke for å være frekk, men hva mer vil du da? Du vil gjøre noe uten ditt barn, men vil at ingen skal passe det? Skjønner ingenting jeg

Skrevet

Hei hovedinnlegger.

Det er helt normalt til tider å trenge barnevakt. Selv om man er to om barnet i det daglige trenger også de foreldrene som er sammen barnevakt. Til å komme seg ut sammen, evt.i forbindelse med jobb etc. Det må du ikke føle som en byrde! Det er jo helt normalt. Hvis du i tillegg betaler 7000 kr pr.mnd.er du ihvertfall ingen byrde. Jeg synes det er altfor mye å betale, men hvis du vil det blir det ditt valg. Men du betaler altfor mye og da trenger du ihverfall ikke føle deg som en byrde.

Hilsen meg.

Gjest marie-s
Skrevet

Vel du trenger vel ikke å snakk om hvem som ikke er vel bevart i hodet og hadde du kunnet å lese så hadde du nok skjønt hva dette dreier seg om.

Jeg er ikke HI, men i motsettning til deg så skjønner jeg situasjonen veldig godt, man bruker barnevakt når man må være på skole/jobb så dermed står man der alene igjen når kvelden kommer og har ikke lyst til å mase på folk om barnepass bare fordi man ønsker å ta seg en tur på byen.

Til HI:

Prøve å kontakte Amatea eller eventuelt barneværnet og se om du kan få noen weekendforeldre til de. Det er ikke noe nederlag og kan være veldig berikende for barna også. På den måten så kan du jo kanskje hverfall sikre deg en helg fri i mnd.

Skrevet

Nei, jeg er ikke gal. Men jeg er et menneske som mener at man skal ha betalf når man gjør en jobb. Vanlig full dagmammalønn er ofte i denne prisklassen. Man kan jo regne på det, så ser man at timelønna blir LAV. Når et menneske har som sin jobb å passe mine barn, vil jeg betale så mye jeg greier.

Jeg er heldig å ha en godt betalt jobb, samtidig som jeg studerer. Jeg får kontantstøtte, så det dekker jo opp mye av barnepassutgiftene.

Mener du det er galskap å betale dagmammaen 7000 i mnd når hun passer barn i den tiden hun kunne jobbet med noe annet som hun ville tjent 3 ganger så mye på?

HI

Skrevet

Ikke bare for henting og bringing, nei... Har liten barnehageplass. Samtidig bruker jeg dagmammaen en del på kveldstid.

HI

Skrevet

marie-s :)

Takk for konstruktivt svar :)

Akkurat der det ligger: føler jeg bruker så mye barnepass ellers, så føler det blir feil å bruke barnepass på "unødvendige" ting på kveldstid.

Det var noen over som skrev at jeg syter... beklager det. Men dette er tanker jeg selv har, som jeg ikke nevner for noen. Og jeg vet at ikke de irundt meg ser på meg som en byrde. Men jeg FØLER at jeg er det.

Ville bare lufte noen tanker... interessant å høre om det er fler som føler på samme måte.

HI

Gjest marie-s
Skrevet

Det er nok ikke så lett for de som sitter der med en barnefar som tar ansvar minst annen hver helg og har foreldre som stiller opp når det måtte være å skjønne seg på andre. Også har du de som mener de er verdens midtpunkt og som lager et sant hellvete rundt seg om andre ikke stiller opp, men vi er alle forskjellige og for noen av oss er det ikke så enkelt å hele tiden be om hjelp.

Men hva med å forsøke å få til en fast ordning med foreldrene dine? Forklar dem at du også trenger noen faste rammer slik at du kan planlegge det å kunne ta deg en tur med venner. Forklar dem hvordan du føler og at joda du trives godt som mamma men at du også av og til trenger å være deg selv også.

Skrevet

Da må du ha veldig god råd....

Skrevet

Trenger ikke ha spesielt god råd for det:

Dagmamma: 7000,-

Minus stønad til barnetilsyn: 3324,-

Minus kontantstøtte: 3303,-

Betyr at man i realiteten betaler 373,- for barnepass.

Med barnehage blir regnestykket ca slik:

Barnehage: 2500,-

Minus stønad til barnetilsyn: 1675,-

Reell kostnad for barnepassblir da: 825,-

Så det blir faktisk dyrere med barnehage hvis man sammenligner det på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...