Gå til innhold

Ammehjelpere og andre - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en sønn ved keisersnitt 7 uker for tidlig. Pumpet og fikk tidlig MYE melk. Vi snakker skikkelig betongpupp etter 3-4 timer. Da vi kom hjem prøvde jeg å pumpe meg ned litt. Denne uka (torsdag) hadde jeg en dag med lite pumping og tull med amming grunnet legebesøk. Resultatet var at melkemengden gikk drastisk ned. - Og jeg får panikk! Fra å få ut minst 100 - 150 ml pr pumping pr pupp, er det nå 50 - 80ml. Puppene ser ut som brukte teposer. Jeg har nå pumpet et døgn, det øker litt, men ikke mye.

Gutten min har vært fullammet, bortsett fra flaske morgen og kveld med mm blandet med vitaminer/tran/jern. Han har vært kjempeflink med puppen og tatt godt. Nå merker han selvsagt forskjell; de strømmer ikke like lett som til vanlig og da blir han fort utålmodig. I tillegg hadde han er trøtt dag i går og for i det hele tatt å få i han noe etter at han hadde noen tørre bleier har vi brukt flaske.

Så. Hvordan få opp melkemengden fort? Jeg vil jo amme, synes det er noe herk med de flaskene. Synes det er fryktelig sårt at det er blitt sånn, samtidig som jeg skjønner at det å bekymre seg ikke akkurat er fordelaktig for melkeproduksjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sh sa de at mødre med store komplikasjoner aldri hadde problemer med melkemengden, rett og slett fordi vi ikke rakk å bekymre oss.....

Så du er inne på noe der...

Ta det helt med ro. Merker du at barnet er sultent og du ikke har mer, så la barnet suge og pumpe ev. mellom måltidene. Det er ikke krise å gi litt nan heller, men det kan du jo spare til f.eks. kvelden.

Slapp av!

Skrevet

for det første må du slappe av, ikke få panikk :)

drikk massssse vann.

sov så mye du kan (slapp av, igjen) pump ca. 6 ganger i døgnet+ at du ammer.

gjør noe avslappende når du ammer/pumper. tar et par dager så har du full pupp igjen.

jeg selv kunne pumpe 10 ganger om dagen + fullamme, men fikk aldri mer enn 40-70ml melk, og det kun på morgenen, så det virket som om jeg ikke hadde nok melk, puppene var slappe og alt det der, men gutten la fin på seg så jeg slappa av. om du ikke klarer å la være å tenke på hvor mye han får i seg kan du jo bare veie ham en gang i uka hos hs, som jeg gjorde de første 3 månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...