Gå til innhold

Hun NEKTER å spise fast føde..Hva gjør jeg nå da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille snuppa er 6 mnd og det er en kamp å få henne til å spise.. Begynte med grøt da hun var litt over 4,5 mnd fordi jeg hadde for lite melk til å mette henne på kveldene (hang i puppen hele kvelden omtrent og virket aldri fornøyd).

Hun har aldri vært begeistret for grøten, men har da klart å få ned litt da. Men aldri mye, kanskje en halv porsjon på det meste. Fruktmos liker hun godt, det samme med sånn yoghurt.

Men nå den siste uka har det blitt mer og mer nekting.. Kniper igjen munnen så fort maten nærmer seg, og nekter plent å gape. Klarer å snike i henne litt fruktmos men det er ikke mye det heller lengre..et par skjeer kanskje.

Har prøvd alle grøtene på butikken fra 4 mnd, og i tillegg til et par fra 6 mnd. Prøvd å blande i fruktmos/dyppe i fruktmos, men tror hun merker grøten allikevel jeg altså..Nekter å åpne munnen for noe annet en ren fruktmos.. I tillegg har jeg prøvd et par middager, både butikk og hjemmesnekra uten hell.. Og denne avokado/banan-mosen jeg har hørt om her inne..men neida, ingenting glir ned.

Hva gjør jeg nå da? Jeg klarer jo ikke å fullamme henne, var jo derfor jeg begynte med grøt tidligere. Ikke vil hun ta tillegg på flaske, har prøvd med både nan, småfolk og hipp sin mme, men ingenting funker. Har også prøvd å pumpe å gi på flaske.. Hun vet hvordan hun skal drikke fra flaske fordi hun drikker vann fra den (elsker vann!), men kommer det melk ut ser hun bare forvirret ut (hvorfor kommer ikke dette ut av en pupp??:) ) Og ja jeg har prøvd å la pappaen gi :)

Det har vært mye styr på nettene her helt siden hun ble født, men merket tidligere når jeg klarte å få i henne litt mat i løpet av dagen at hun sov mye bedre på natta. Og det trenger vi begge to, begynner å bli passelig trøtt etter 6 mnd uten noe særlig mer enn 3-4 timer sammenhengende søvn. Det at hun i tillegg er meget morgenfrisk og vil helst ha morgen mellom 5 og 6 hjelper ikke akkurat det heller..

Nå når hun nekter å spise noe særlig på dagen blir det pupping hele natta..Har prøvd å nekte henne litt mat på natta nå for å se om det hjelper på dagspisingen, men merker ingen forskjell..

Ser at dette ble tidenes lengste innlegg, men er bare så oppgitt nå.. Håper noen har noen gode råd å komme med!

(Ellers er hun verdens nydeligste og snilleste altså, og jeg føler meg som verdens heldigste som har denne lille skapningen! Føler nesten jeg baksnakker henne når jeg skriver dette innlegget her :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at jeg ikke har noen gode råd i innegget, men må bare en sympatihistorie. Her vi er på besøk nå er det ei lita jente på 7,5 mnd som nekter å spise noe som helst. Ikke grøt, ikke velling, ikke fruktmos, ikke middag, ikke banan/avokado, overhodet ingenting. Hun misliker rett og slett konseptet MAT. Vi har forsøkt alt mellom himmel og jord. Gitt maten på forskjellig måte, til forskjellig tid på døgnet, distrahert med leker etc, men nei...

En sykepleier her nede sa forøvrig at eneste måten å få jenta til å spise på var å redusere puppen, så hun ble sulten nok til slutt... Men tror mora synes det hørtes litt brutalt ut. Så jenta på 7,5 mnd spiser fortsatt bare mm. Og som det ikke er nok, nekter hun å ta høyre side, så hun fullammes fra kun ene siden...

Skrevet

Har dessverre ingen spesielle råd å komme med jeg heller, men leste et innlegg her en gang om ei som hadde litt samme problem. Gutten hennes ville ikke ha noen ting, men med en gang de satte ham til bordet mens de selv spiste, gapte han til alt han fikk servert. Vet ikke om du gir henne mat mens dere selv spiser?

Hva med å prøve å gi henne mme fra vanlig glass? Jenta mi er 5 mndr og vi gir henne vann fra vanlig glass. Hun vil ikke ha vann fra flaske, da hun forbinder det med melk. (er flaskebarn) Får hun vann fra glass drikker hun som bare det ;) Tar litt tid og blir litt søl, men det går veldig greit.

Skrevet

Knøtten her er snart syv måneder, han spiser alle måltidene sine selv (ja det blir gris, mye!) Han får små biter med det vi spiser til middag og må forsyne seg selv.

Har voksduk på bordet og legger bare mat forann han på en spisebrikke i plast. For eksempel små biter med potet eller brokkoli. Har vi f.eks ris og saus hjelper jeg han å få det på skjeen og han styrer inn i munnen selv (med noe veiledning)

Dette er tidkrevende og krever noe vasking av bord, gulv og knøtt :) men så lenge han spiser er jeg storfornøyd. Mat har alltid vært ett problem både vått og tørt. Spise selv og aller viktigst spise det vi spiser hjelper mye. Selvsagt ender jo vi andre i familien opp med mye usaltet mat :)

Drikke serveres i tutekopp her, og han nekter blankt å drikke mme/mm fra den om den er varm. Men serverer jeg han den kjøleskapkaldt går det ned. Ellers drikker han en del vann.

Skrevet

Tror dette kan være en løsning på problemet deres. Husk at det ikke egentlig er så veldig "naturlig" for barn å bli matet med skje - de stikker jo alt i munnen for å smake på det, så hvorfor ikke utnytte denne utforskertrangen ved introduksjonen av fast føde også..?

Er du redd for at han skal få noe i halsen så begynn med myke matvarer som brokkoli, banan, godt modnet avocado. Vi har så vidt begynt selv (har tatt en pause på grunn av sannsynlig virusinfeksjon) og selv om han ikke synes det er noe stas å bli matet med grøt, synes han det er helt topp å spise selv! (Han griper dessuten etter skjeen og tviholder på den om vi skjemater han, så vi må nok la han lære seg å spise med skje tidlig ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...