Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Jeg lurer bare litt... Var gravid og mistet for tre uker siden, det forløp seg cirka sånn: Begynte å blø litt, dro på legevakta på kvelden. "Det kan være en spontanabort, men i så fall er det ingenting vi får gjort med det. Du kunne sikkert fått en ultralyd, men det hjelper jo ikke". Noen dager senere blødde jeg mye, ringte jordmor. "Det er trist at sånn skjer, men det er vanlig. Vi får håpe kroppen ordner opp selv". Og det gjorde den jo, men det tok sin tid. Ringte fastlegen i dag for å avbestille svangerskapskontroll over helga. Fortalte at jeg ikke er gravid lenger. "Neivel, da stryker jeg timen din". Fortalte så at jeg hadde mistet. "Javel. Da trenger du jo ikke å komme". Okei... Må man grine seg til en viss form for oppfølging? Har tatt jerntilskudd på eget initiativ, fordi jeg ble svimmel av blodtapet. Er det en bagatell å oppleve en spontanabort i uke 11? Er det noe helsevesenet ikke bryr seg om? Noen andre med erfaringer?
Himmel og hav Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Så leit at du må oppleve dette! Men i forhold til helsevesenet så er regelen slik: Hvis du trenger oppfølging, så må du be om det. Enkelt og greit. Aborten er en lei og dramatisk ting for deg, men for helsevesenet så er det dessverre ikke noe uvanlig fenomen. Du har kanskje vært ekstra uheldig som ikke har møtt på noen med litt sympati til overs, men du kan nok ikke regne med at de skal lukte seg til at du ønsker oppfølging. De fleste spontanaborter går "greit" av seg selv, og kroppen ordner opp, og om du er bekymret for at noe er galt så antar de nok at du tar kontakt. Ikke for å være krass på noe vis, men du vil nok oppleve at forventningene din blir oppfylt mye oftere om du sier hva du ønsker/trenger enn om du bare håper på at noen skal forstå av seg selv hva det er du vil ha. Om du hadde ringt fastlegen og sagt: "Jeg har en time hos dere over helga til svangerskapskontroll, men nå har jeg mistet. Jeg er urolig for hvordan dette forløper så jeg vil gjerne ha den timen selv om jeg ikke er gravid lenger.", så hadde du sikkert fått den oppfølgingen du savner.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #3 Skrevet 29. mai 2010 Tusen takk for svar Jeg har som du sikkert skjønner hatt veldig lite befatning med leger og øvrig helsevesen tidligere, men da har jeg lært til neste gang jeg trenger hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå