Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Var på visning på et hus vi kunne tenke oss å kjøpe. Men problemet er at en av mine klienter bor i leiligheten (jobber på Nav). Han har bodd der i flere år, og har ingen flytteplaner. Betyr dette at jeg bare kan glemme huset? Eller fins det en ok løsning som jeg ikke ser?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 altså, leier han sokkel e.l. der? Det høres jo kinkig ut... Kanskje du kan snakke med din overordnede om hva hun mener om dette? og med klienten selv?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Man får vel ikke leieboer med på kjøpet når man kjøper hus? Kan ikke selger melde til leieboeren at kontrakten utløper om 3 mnd pga salg av huset??? (Beklager om jeg er uvitende her, men synes det høres så rart ut å kjøpe et hus med leieboer inkludert...) Hvis det faktisk er sånn at du må overta leietakeren ved kjøp av huset så får du jo bare sørge for at han får en annen saksbehandler, så du ikke har noe å gjøre med ham i jobbsammenheng, og høre med sjefen om det er i orden da...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Det er helt vanlig å få leieboer med på kjøpet om man kjøper hus med utleiedel.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #6 Skrevet 29. mai 2010 Be sjefen din om at denne klienten skal få en annen saksbehandler ettersom deres personlige forhold nå blir for nært. Det burde vel ikke være noe problem?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #7 Skrevet 29. mai 2010 Syns det avhenger litt av hva slags klient dette er. Er ikke alle jeg kunne tenke meg å ha i underetasjen selv om det blir et bytte av saksbehandler. Og hvis det er sånn at dette er en av de så må du vel undersøke om han blir boende etter salget, at han ikke blir sagt opp eller noe. Vet ikke hva slags ordninger det er ved hussalg
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #8 Skrevet 29. mai 2010 Jeg ville selvsagt ordnet det slik at han fikk ny saksbehandler, men jag har kjent han i flere år, og vet selvsagt svært mye om han. Føler det litt ubehagelig å skulle omgås privat, men dette er virkelig drømmehuset. *sukk*
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #9 Skrevet 29. mai 2010 Man kan ikke si opp leieboer som bor i huset man kjlper med mindre man skal bruke leiligheten selv. Kan ikke si ha opp for så å leie ut til noen andre.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #10 Skrevet 29. mai 2010 Jeg hadde lagt opp til at han kom ut for en "ulykke"
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #12 Skrevet 29. mai 2010 Kan man virkelig ikke si opp leieboeren? Må man bruke leiligheten selv? Hva hvis man kjøper huset og har tenkt å la sin gamle mor/ eldste sønn eller whatever bo der, så kan man ikke gjennomføre det - i sitt eget hus - fordi nissen følger med på lasset???
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #13 Skrevet 29. mai 2010 Jo, det kan man. Men man kan ikke kaste ut for så å leie ut på det åpne marked.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #14 Skrevet 29. mai 2010 Kan du ikke bare snakke med han og si hvordan det er da? At om han skal fortsette å bo der, kan ikke du være hans sb. lenger? Han skjønner jo det, ikke sikkert han har så lyst til at du skal ha disse dobbeltrollene heller...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2010 #15 Skrevet 29. mai 2010 du har en gyldig grunn til å si han opp. men sørg for at selger forteller leieboer om at kontrakten kan endres av nye eiere. Altså så må du lage ny kontrakt med engang dere tar over. på denne skriver du at det er oppsigelsetid på 1 mnd. så forteller du om problemet. det løser seg nok :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå