Gå til innhold

Sikring av småbarn i bilen, trygg trafikk har ikke peiling..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser om sikring av småbarn i bilen. Det sies jo at det helst skal være bakoverbøyd. Ok, men er det ikke fryktelig ekkelt å ikke kunne se barnet??

Uansett, så en video der ei dame fra trygg trafikk gikk igjennom sikkerheten til en familiefar, like etter, fant jeg en link til en side hvor en av hennes anbefalinger faktisk er ulovlig. (!) Seteklipsen.

Hvordan kan man ta noe seriøst, si meg? :P

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article375211.ece (video)

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article386700.ece (artikkel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speil. Du kjøper et sånt speil som festes på hodestøtten i baksetet, så ser du mini godt. Det er så utrolig mye større sikkerhet for barn som sitter bakovervendt at det er verdt å ikke kunne se dem rettveien.

Seteklipsen er veldig omdiskutert, enig i at man blir usikker når de som skal vite best ikke gjør det likevel...

Skrevet

Var det jeg tenkte jeg også, men ser for meg at det må bli ekkelt uansett.Men, om det er tryggest, er det jo uansett ikke noe å tvile på.

Ja, man blir jo gjerne litt usikker da.

Skrevet

"Sliter du med at barnet ditt tar av seg selene i barnebilstolen..."

Da er vel selene for lite strammet?? Det var det første jeg tenkte..

Skrevet

unger klarer noen ganger å vri seg ut av det meste.....den klipsen kan være tryggere ja. grunnen til at den ikk er "lovlig" er vel at alt som er på et slikt sete som skal åpne og få barnet ut skal være rødt slik at det syns godt i en krise situvasjon hvor du må få barnet raskt ut.

tro meg jeg er kjempeanal når det gjelder sikkerhet i bil, men jeg måtte bruke den klipsen på snuppa mi en stund for hun bare dro de av seg uansett hvor mye jeg strammet.

klipsen er laget for å ryke lett. så det skal ikke mye til for at den brekker, slik at man får ut barnet fort.

og snakk om at du ikke ser barnet forde det er bakovervendt er jo helt uvesentlig siden dine øyne skal være på veien...

Skrevet

Helt utenfor tema, men hva betyr det at du er kjempeanal, Flippflapp??????

Skrevet

Jeg kan ta spenntak og stramme selen til tøtta på 2,5 år - men alikevel klarer hun å vri seg ut av selen....... Da er det på med nødblinken, svinge til siden og ta på henne selen igjen og stramme enda en gang.........

Ellers så er det bakovervent til nestemann skal ha det setet hun sitter i (ca til hun er 3 år). Vi har erfart hvor viktig det var at hun var sikret bakovervent i en stygg ulykke. Ambulansepersonellet som hentet oss sa at hun var uskadd takket være at hun satt bakovervendt i et godkjent sete! Jeg fikk nakkesleng og forskyvninger i nakkevirvlenes posisjon, mannen ryggskader, mens hun var helt uskadd.

Det er en billig forsikring at de må sitte bakovervendt!

Når jeg hører at de som sitter bakovervendt ikke ser noe så har vi løst dette med at vi har tatt bort nakkestøtten slik at hun ser ut bakruta. Men husk å sikre løs last i bagasjerommet så det ikke kommer som et prosjektil fremover om dere kolliderer i stor fart.

Og øynene til den som kjører skal være fremover. Har en andre passasjerer i bilen kan de holde ett øye med barna i baksetet.

Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article579887.ece

Speil på nakkestøtta (forsvarlig festet, såklart) og stilt slik at sjåføren kan se det i speilet, så får man med seg hva som skjer i barnesetet når man likevel bruker speilet - som man jo faktisk skal innimellom. Tar mye mindre oppmerksomhet enn å sitte og lure på hva ungen driver med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...