Gå til innhold

Den pinligste streiken i manns minne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Streiker for likelønn

Ett løft for kvinnene

Pisspreik. Hadde jeg ønsket høyere lønn ville jeg ALDRI jobbet i offentlig sektor. Vi har lik lønn for likt arbeid. Holder ikke det.Må vi dumme oss ut for hele verden i tilegg?

At kvinner tjener 80% mindre en menn er kanskje fordi flere kvinner jobber 80% stilling?

Jeg er usikker,men så er jeg jo bare en stakkars kvinne da.

Men for all del, jeg blir glad for ekstra penger,det er ikke det jeg mener. Jeg syns bare det er så forferdelig flaut at andre mener jeg er en stakkars kvinne som andre må kjempe for.

Og hvem skal forklare politiet hvorfor de er mindre verd enn lærere? Eller, at de er mindre verd en kvinnene mener jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

Et av poengene er vel å kunne lokke dyktige fagfolk til viktige stillinger i offentlig sektor i fremtiden. Slik det er i dag er rekrutteringen til omsorgsyrker og læreryrket ikke god nok fordi folk planlegger fremtiden sin ut ifra hva de vil sitte igjen med i årslønn etter endt utdanning.

Politiet er ikke mindre verd enn lærerne, men lærerne er langt viktigere enn kompensasjonen tilsier i dag. For ikke å snakke om ansatte i sykehjem osv. Aldersrelatert omsorg stiller lavest på listen når sykepleiere og leger skal velge spesialisering, og i årene fremover MÅ vi ha bedre kompetanse på dette feltet.

Skrevet

Grunnen til at kvinner gjennomsnittlig tjener mindre enn menn er fordi de yrkene hvor det er kvinnedominans er lavere lønnet enn de yrkene hvor det er mannsdominans (man sammnligner yrker med ca. likt utdannigsnivå). Grunnen til dette er et etterslep av en gammeldags holdning hvor kvinner ikke blir ansett som forsørgere, så de trenger ikke så stor lønn. Kvinner jobber liksom for å gi hverdagen mening (kan jo bli langdrygt å være husmor), mens menn jobber for å forsørge familien. Denne holdningen passer ikke i et moderne samfunn, og denne holdningen er heller ikke særlig utbredt lenger, men lønna henger igjen. For å rette opp dette etterslepet trenger man egne tiltak rettet spesifikt mot lønna i disse yrkene, det holder ikke å bare satse på at det retter seg opp av seg selv (det har vi ventet på i over 30 år).

Nå kan man selvfølgelig som deg hevde at det er den enkeltes problem når man har valgt et yrke med lav lønn, men det er også andre aspekter ved dette: Når f.eks. sykepleier og lærer blir et lavstatusyrke så får dette store konsekvenser for resten av samfunnet (du vil vel helst ha kvalifiserte sykepleiere og lærere du også).

Så dette med likelønn handler ikke bare om å "redde" kvinner, det hanlder om å styre samfunnet i en ønskelig retning.

Skrevet

1. Hadde kvinner tjent 80% mindre enn menn, ville vi hatt utbetalt bare 20% av mannens lønn. Dvs hadde en mann tjent 500 000kr ville en kvinne tjent 100 000. (Veldig enkel prosentregning)

2. Når man sier at kvinner bare har 80% av mannens lønn, sammenligner man 100% stillinger i "tilsvarende yrker". Jobber kvinnen (eller mannen) redusert, tjener han/hun selvfølgelig mindre.

3. Mener andre at du er en stakkars kvinne som de må kjempe for? Hvorfor?

4. Hvorfor skulle noen forklare politiet at de er mindre verdt enn lærerne?

Du formulerer deg elendig, og jeg tviler ytterst sterkt på at du er lærer. De fleste skoler er nemlig veldig strenge på å kvalitetssikre alt av brev og andre skriv.

Skrevet

Jeg skjønner godt at vi må øke lønningene i offentlig sektor for å styrke kompetansen og få dyktige søkere til disse stillingene.

Men jeg skulle ønske fagorganisasjonene og politikerne kunne være ærlige å si at hele offentlig sektor trenger ett løft. Nå skuler de seg bak likelønnsløftet fordi det er ett fengende uttrykk som scorer høyt hos folk. Men sannheten er jo at en politimann med 10 års annsinitet tjener like mye som en sykepleier med 10 års annsinitet.

Da er det feil å holde fokuset på kvinne yrker.

Når man sammenlikner offentlig og privat sektor så glemmer man å ta høyde for "godene". De fleste arbeidsplasser innenfor det offentlige har tariff avtaler,gode pensjonsordninger og følger arbeidsmiljøloven.

Jeg vet om flere private bedrifter hvor disse tingene mangler,og hvor de ansatte tror de er vinnere uten tariff fordi de har jo 5 kr mer pr time.

De får ikke overtidsbetalt siden de kan avspasere time for time + overtiden. Altså jobber de 1 time, avspaserer de 1,5 t.

Samtidig er det jo alltid større risiko for å miste jobben i industrien fremfor i offentlig sektor.Derfor har det alltid vært ett risikotilegg iform av høyere lønn her.

hengebuksvinet:

1.Om jeg skrev at en kvinne tjener 80% mindre enn menn, da er det en skrivefeil.Jeg antar du skjønte det og bare hoverer nå.

2. Hvilke yrke er tilsvarende førskole lærer (feks) mellom privat og offentlig sektor? For lønnen er vel her lik mellom sektorene?

3.Fagorganisasjonene mener at du også er en stakkars kvinne de må kjempe for. Det sier de i media til stadighet.

4. Dette har jeg forklart lenger oppe.

Og nei,jeg er ikke lærer. Hvor har du det fra? Det er andre enn lærere innenfor offentlig sektor vet du.

HI

Skrevet

Jeg forstår litt hva du mener HI. Vi er overlønnet her til lands. Og det fra en som sannsynligvis har statens dårligst betalte jobb sett i forhold til utdanningsnivå, bortsett fra muligens bibliotekarer ...

Skulle jeg streiket for noe hadde det vært for mer midler til å gjøre arbeidet mitt skikkelig slik at jeg slipper å jobbe 10 timer overtid i uka som ingen betaler meg for (eller kremt, overtid er "inkludert" i lønna) og midler til det vi trenger av utstyr.

Skrevet

Du er faktisk rimelig frekk du Hengebuksvinet

Skrevet

Det finnes ikke noe tilsvarende lærer i privat sektor, men det man kan se på er f.eks. alle yrker som vanligvis krever 4 års høyere utdannelse. Da ser man at de yrkene hvor det er mange kvinner har lavere lønn enn de hvor det er mange menn.

Man kan også se på f.eks. yrker hvor man ikke trenger høyere utdannelse, men fagbrev. Snekkere, rørleggere osv. tjener mye mer enn hjelpepleiere.

Det er neppe tilfeldig at de yrkene med høy kvinnedominans er de yrkene som er lavest lønnet.

Ja, det ER kvinnene man kjemper for også. At enkelte ordlegger seg på en måte som du opplever umyndiggjørende kan jeg forstå, men det gjør det ikke mindre legitimt å kjempe for kvinners lønn. Kvinner HAR i alle tider stilt dårligere i lønnsforhandlinger, opg det må vi tørre å si høyt uten at vi trenger å føle oss som ofre av den grunn.

Skrevet

men jeg syns denne kvinnelønnen er ett feil uttrykk.Politi og brannmenn er jo ikke kvinneyrker,og disse trenger vi like mye som hjelpepleiere. Jeg tror denne saken kommer til å få store konsekvenser for disse yrkesgruppene.

Jeg skulle ønske LO og politikerene hadde "baller" nok til å si sannheten,nemlig at offentlig sektor er for dårlig lønnet. Nå skaper vi jo ett skille,er det ønskelig?

Og hva med it innenfor offentlig sektor? IT (eller IKT) er jo ett typisk manneyrke. Her er det store lønnsforskjeller på offentlig og privat sektor, i flere 100 tusen kroners klassen. Men man velger det for å ha de trygge gode rammene,tariff avtalen, en arbeidsgiver som ikke suger deg tom på bekostning av rettigheter osv.

Jeg er rredd for at følgende blir at vi mister andre goder:-( vi har i offentlig sektor.

Skrevet

Jeg er enig med deg om en ting, at lønnsnivået generelt er for høyt i Norge. Men når det er sagt. Det er ingen logikk i at kvinneyrker med mye ansvar sakker akterut lønnsmessig, det er andre som burde stå for nasjonens innsparinger.

Skrevet

Det er langt mer enn lønna i kvinnedominerte yrker det streikes for, det blir for enkelt.. Det er jo bortimot umulig for en kvinne få seg en 100% stilling i kommunen. De opererer med 50, 70, 80% osv. Dette fører til at kvinner mister pensjonspoeng bla. Hører ikke om mange menn som jobber 70%...

Tariffavtaler har også de fleste ansatte private bedrifter når medlemmene er organiserte. De fleste er faktisk organiserte. Er de ikke organiserte kan de takke seg selv for dette, ingen som nekter dem det.

Jeg synes kommunal sektor har all mulig grunn til å streike. Glad jeg kom meg bort fra kommunen og ble ansatt i staten. Dette har gitt meg over 30.000 mer i året, selv om jeg fremdeles har en årslønn på "bare" 350.000 med 4 års høyere utdanning.

Hadde jeg fortsatt i kommunen, hadde jeg hatt 320.000, dette med akkurat samme utdanning og langt tøffere jobb..

Du snakker om at det er større risiko for å miste jobben i privat sektor- om det går dårlig vel å merke. Ja, greit nok det, men i medvind er det fete bonuser til de ansatte. I industrien er årsbonuser på 50 - 100.000 langt fra uvanlig om bedriften går godt.

Og når det viser seg at kvinner tjener kun 80% av hva menn tjener, og man vet hvilke yrker kvinner jobber i, så legger man to og to sammen.. Det er ikke likelønn, slik er det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...