Symbio Skrevet 28. mai 2010 #1 Del Skrevet 28. mai 2010 Vi fikk pute på lillingen (6 uker gammel) i dag, å hun skreik så veldig når vi var hos legen at mamma hjertet brast gitt.. så derfor har jeg ikke klart å få med meg så mye av det legen sa. Er noe viktig å huske på? Har noen tips ang bilstol? Vi hadde egentlig tenkt oss en bilferie til Sverige.. Går dette nå? Det er så mye jeg lurer på, jeg bare vet ikke hva jeg skal spørre om! (er litt fortvilt mamma kjenner jeg nå..) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 28. mai 2010 #2 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei! Jeg hadde også putebarn, og skjønner at hjerte ditt braste sammen når jenta di skrek sånn når hun fikk den på. Det vil nok være en del andre utfordringer du møter på i hverdagen nå, enn hva andre med "normale" babyer møter. Vi brukte maxicosi cabriofix sin bilstol. Det fungerte fint for henne, bare jeg bygget litt opp bak ryggen. Jeg bygget også opp under ryggen uansett hvor hun lå, slik at hun ikke ble liggende i nedoverbakke. Ellers så vet jeg ikke helt hvilde tips jeg kan komme med akkurat nå. Men kan skrive om det plutselig dukker opp noe. Er du medlem på facebook? Der er det er superflott gruppe som heter "putekrigerne", som jeg hadde stoor nytte av. Der finnes mødre og fedre med barn med alle grader av hofteleddsdysplasi, og hvor de gjerne svarer på spm, uansett hvor teite de kan føles Hvordan går det med deg? Håper det går bra(!). Jeg fikk en liten depresjon i forbindelse med dette, men nå er jenta mi 8 mnd, og frisk og rask. Så du skal se at alt ordner seg for snuppa di også Men jeg har erfaring med at det ikke hjelper at folk sier at tiden går fort, og snart er behandlingstiden over, osv osv... Jeg kommer til å titte innom denne tråden jevnlig, så om det er noe du vil spørre meg om, eller bare lufte tanker, så svarer jeg gjerne:) Om ikke, så får du ha lykke til, dette går bra skal du se. En stå-på-klem sendes Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141909296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Symbio Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 28. mai 2010 Tuusen takk for at du svarte meg:) Er ikke medlem av facebook. Første jeg lurer på er jo at jeg vet at jeg ikke skal strekke ut bena hennes når jeg steller henne (og uansett ellers), men hva når puten er av og hun strekker på de selv? For det gjør hun jo.. Det blir jo vanskelig å bade henne da ser jeg for meg. (hoppet over bading i kveld for å slippe den problemstillingen..) Må jeg putte noe mellom bena når jeg bader? Om hun strekker bena selv, er alt som er "grodd" i hofta da, ødelagt? Legen sier det bare er til hun er 4 mnd, så krysser fingrene for at i august kommer puta av for hater den allerede! Samboer er flink å trøste å mener at jeg har det nok verre enn hun har det. Men den snille gode jenta mi er ikke den samme som hun var før hun fikk puta i dag. Får håpe dagen i mårra er bedre og at hun bare er overtrøtt eller noe... Har hatt en litt lei dag selv, men prøver å trøste meg med. at det kunne vært mye verre.. Satt stor på din tilbakemelding alvesnuppa<3! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141910340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 29. mai 2010 #4 Del Skrevet 29. mai 2010 Det gjør ingen ting om hun strekker beina sine når puta er av Husker Ada gjorde det ofte! Tror de synes det er kjempegodt! Når det kommer til bleieskift så kan du prøve å løfte henne under rompa. Her hadde vi umodent hofteledd på høyre side, så vi løfta bare etter vensterfoten under stell vi. Hvilket sykehus har dere vært på? Hvilken undersøkelse ble gjort? Da tenker jeg på ultralyd eller om de bare kjente på. Er det umodent hofteledd eller har det vært ute av ledd? I såfall i hvor stor grad? Når har dere/ vil få time til kontroll igjen? Du behøve ikke å legge noe mellom beina hennes når hun bader. Vi badet hver kveld de første mnd vi, da hun var en stor-gulper. Behandlingstiden med Freikas-pute er satt til 4-4,5 mnd, og så å si samtlige blir friske i hofta si! Her brukte vi puta hele døgnet i 2 mnd, og når hun sov til hun ble 4,5mnd. Jeg skjønner deg veldig altså! Jeg gråt veldig mye til å begynne med. Samboeren trøsta, og sa at det kunne vært såå mye verre! Det visste jeg jo, og fant masse trøst i akkurat det. Men allikevel, så var jeg kjempebekymret for om hun kom til å bli bra igjen, og det at jeg ikke hadde fått en "normal" baby. Men jeg tror at vi bare må få lov til å gå gjennom en liten sorg-periode (om jeg kan kalle det det). Det går seg til etterhvert som man får taket på det. Jeg svarer deg mer enn gjerne her inne altså, det er ingen problem! Men jeg anbefaler deg å melde deg inn på facebook, (så om det bare er for å bli medlem av gruppa Putekrigerne) for det er en kjempefin gruppe. Der ligger det ut mange bilder av barn i Frekas-pute, gips og ortose. For meg var det godt å se at jeg ikke var alene, for det er man faktisk IKKE Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141910973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Symbio Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mai 2010 Bra at det ikke gjør noe at hun strekke på bena selv da, det gjør jo ting mye enklere! På sykehuset når hun ble født så sa de at hun kanskje hun hadde hoftefeil. Så mens vi var der tok de ultalyd på henne, å fant ut at hoftene var litt umodne. Etterpå undersøkte legene henne igjen å var ikke helt sikre på om hun trengte pute, (de fortalte at ultralyden ga en pekepinne, men de var hva legene fant ved undersøkelse som alltid skulle telle mest) så hun slapp pute da, men det ble satt opp time til ny kontoll 4 uker senere. Den var vi på i forrige uke med ultralyd å legeundersøkelse igjen. ((Ultralyden viste at høyre hofte var på tur ut av ledd, på en måte litt slark i, men likevel ble jeg også fortalt at hun er i grenseland av verdier på om hun trenger pute.) Legene diskuterte igjen, å ble visst ikke enige, å sendte bildene videre til et annet sykehus, så da dro vi hjem uten pute. Men fikk telefon om at legen på det andre sykehuset mente at hun trengte pute, men bare til hun er 4 mnd (hun er 6 uker nå), å skal på kontroll igjen om 14 dager. Mener de sa det ble ultralyd på henne da også. Å så skulle hun kanskje få en kontoll i Juli også. Å når 4 mnd er gått kontroll med ultralyd og mye mulig røntgen. Jeg har grått så mye det siste døgnet, er så rart for har jo ikke hatt barseltårer engang. ( hun er jo til vanlig verdens snilleste baby! hun er jo snill nå også, bare gråter så mye som hun ikke bruker å gjøre..)Kanskje dette er min barselopplevelse.. Ja, det er nok litt sorg i det, selv om det er et sterkt ord. Får håpe at jeg ikke blir deprimert, som du ble. Sukk, også må det jo nærme seg sommer og ferietid. Vi hadde planlagt bilferie med campingvogn i sverige. Samboer er fast bestemt på at det skal gjennomføres (stakkars, han har såå lyst), mens jeg ikke lenger har det samme ønsket. Vet ikke hvordan det er å la henne sitte så lenge i en bilstol.. det er jo ikke bra fra før av å la de små sitte så lenge om gangen, men nå kan det jo ikke være særlig bedre.. Å nå må vi jo ha ny bilstol.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141911409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
luva* Skrevet 30. mai 2010 #6 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei, Må si det er godt å lese om andre i samme situvasjon. Her fikk jenta vår endelig påvist hoftedysplasi på torsdag. Vi ble sendt rett avgårde for å få skinne (som de bruker her, jeg bor i utlandet.) Hun gråt også tydelig mer de første dagene, og vi sliter litt med ammingen, men jeg ser det går bedre for hver dag. Hun er rundet tre måneder, så hun hadde begynt å rulle, men nå er det jo slutt med det. Litt trist... Begynte også å tenke på at nå var allt plutselig blitt så vanskelig, men egentlig går det helt greit. Tror mer at det er jeg som tenker på at ting er vanskelig enn at det faktisk er det. Campingtur blir helt sikkert bra! Synes det høres ut som du får god oppfølging. Vi skal til legen igjen neste uke for å sjekke at skinnen sitter riktig. Her er anslaget at vi hun må behandles ca 1 - 2 måneder, så antaeglig ikke like alvorlig som hos deg. Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141914183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Symbio Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 30. mai 2010 Helt enig luva*! Det er godt å lese om andre i samme situasjon å deres erfaringer! Men skulle jo helst sett at ingen måtte gå igjennom det! I dag er en mye bedre dag, hun har sovet gjennom natten, kun avbrutt med mating å bleieskift. Men vi sliter og med ammingen (å raping) selv om det også har kommet seg siden fredag da vi startet behandlingen. Men hun har blitt mer klengete, vil ikke ligge alene lenger. Å jeg savner jo å ha henne så nært som jeg kunne før. Skjønner godt hvordan at du synes det er trist, siden du har en aktiv baby som hadde begynt å rulle og alltingen! Heldigvis for god oppfølging, det er bra. Men jeg undrer meg over hvor jenta vår "bare" må ha pute i 2,5 mnd, når vanlig behandligstid for alle er 3-4,5 mnd. Håper jo at etter 2,5 mnd at puta kommer av, men har liksom ikke helt troen på det. Også synes jeg det er merkelig hvor lite vi puteforeldre får vite ang graden av HD, ungene våre har! Jeg har ikke anelse om hva tallene er, har aldri hørt noe nevnt om det. Ser det er mye jeg skal spørre og greve om neste gang vi drar dit! Burde jeg kreve fysioterapi etter endt behandlig med puten? Eller er det noe fysioterapi som kan gjøres med pute..? Å nå er jeg også begynt å tenke, hva om jeg ikke setter puten på riktig? Virker liksom ikke som om låra peker så mye ut som de kanskje burde..Tør jo ikke å stramme så mye. (men er ganske sikker på at jeg har riktig str på puten, da de målte godt på fredagen.) Vil jo gjøre alt riktig, ønsker ikke ha det på min kappe at jeg ikke gjor god nok jobb, sånn at hun plutselig må ha pute mye lengere enn det som var planlagt. Blir ingen skulking her hvertfall! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141914790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 30. mai 2010 #8 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg svarer i to omganger her jeg, da jeg har elendig hukommelse Først må jeg si at det ser ut til at du får god oppfølging. Det er faktisk de som opplever å få pute på barna sine på sykehuset etter de har tatt den sjekken på dag nr. 2, uten noe videre undersøkelse med ul. Bare fordi de kjente et knepp inne i hofta. Så får de beskjed om at de får innkallelse til kontroll om ca. 4 mnd. DET er brutalt! Så, der er du heldig Håper virkelig du holder deg borte fra depresjon ja! Det tjener hverken du eller "lille my" på. Det kan jo hende at hun merker du er litt trist og lei deg, og ikke slik du her vært, og blir av den grunn litt mer gråtende hun også? -bare en tanke jeg gjorde meg... Jeg kan ikke se noen grunn til at dere ikke skal kunne dra på den planlagte bilferien. Tror du det nå vil bli annerledes? Bare bygg litt opp under ryggen hennes, så vil hun sikkert sitte like greit som om hun ikke hadde hatt puta på. Tror det er lurt og ikke gjøre hele denne greia til et handikap. Jeg vet flere har fått lånt bilstol av hjelpemiddelsentralen! Også tvillingvogn, om man har behov for det også. Hvor stor er jenta di? Hvilken str. på puta har hun? Ada var 4720 gr. og 57 lang da hun var 6 uker. Og hun passet i maxicosi sin bilstol, enda det var vinter og masse klær... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141916240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 30. mai 2010 #9 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei, Iuva* Jeg ville bare si at selv om babyene blir litt hemmet i utviklingen sin i denne perioden, så vil de raskt ta igjen de andre gjevnaldrende barna. Men skjønner det er litt trist å se da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141916267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 30. mai 2010 #10 Del Skrevet 30. mai 2010 Du skriver du sliter litt med ammingen. Er det da ammestillingen som er vanskelig å få til? Her fungerte tvillingstillingen godt en periode. Kanskje verd å teste ut. Jeg synes det er merkelig at vi får så lite informasjon i det heletatt jeg. Men tror ikke det er så veldig mange helsesøstre ol.l. som har særlig kunnskap eller erfaring på dette området. Og at det ofte fører til mye frustrasjon og depresjon. Jeg spurte på helsestasjonen om vi hadde krav på/kunne få time hos fysioterapaut, og det fikset de. Det hun gjorde var å se på babyen i forhold til utviklingen, og komme med tips til teknikker for hvordan gjøre den lettere. Tror vi var der fire ganger. Synes kanskje vi ikke hadde så stort utbytte av de, men det var betryggende at en fagkyndig så til at utviklinga fulgte sin gang, og at alt stod bra til med snuppa ellers. Igjen, så er det denne facebook-gruppa altså . Der ligger det bilder om hvordan puten skal sitte. Jeg strammet heller ikke så volsomt rundt magen. Poenget med puten er vel at knærne/lårene skal gå ut i en 90graders vinkel fra kroppen. Et tips: Mange bærer barnet i et sjal, meitai el.l. uten puta. Der ligger de naturlig i rett vinkel med hoftene sine (froskestilling), og vi får tatt igjen litt av den nærheten som vi føler forsvinner med puta. Det er kjempedeilig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141916399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 12. juni 2010 #11 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg anbefaler deg sterkt å ta en titt innom Facebook sin gruppe Putekrigerne. Om du ikke er medlem der anbefaler jeg deg å bli det bare for å få tilgang til denne siden. Her finner du flere mødre og fedre som er/har vært i akkurat samme situasjon som deg. Her er det utrolig mange nyttige tips og råd å hente. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141908241-jeg-har-f%C3%A5tt-putebaby-har-noen-tips-%C3%A5-komme-med/#findComment-141971614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå