Gå til innhold

Kronisk spenningshodepine. Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt vondt i høyre siden av hodet, fremme over pannen, samt vondt i høyre øye i et halvt år snart. Har vært hos legen, for jeg er/var jo overbevist om at det er hjernesvulst. Han mente det ikke var det, siden formen min er fin ellers. Har vært hos optiker, og jeg ser fint, så det er ikke der problemet ligger.

Legen mente det kunne være spenningshodepine, og jeg er vel mer enig med han nå. Kjenner det kommer fra der nakken møter hodeskallen, bak på høyre side.

Så,jeg lurte på om noen har noen erfaringer med dette? Hva hjelper? Kan jo ikke spise paracet og paralgin til evig tid heller.

Takk fore svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening hjelper masse. Og husk å tøy nakken godt etter hver økt. Gå en lang tur hver dag slik at du blir varm, ikke tøy kald nakke. Etterhvert får du løst opp knutene som fører til spenningshodepinen.

Skrevet

Takk for tips :-)

Får ta med meg bikkjene ut idag :-)

Skrevet

Ja, har slitt en god del med det, men har egentlig for det meste gått greit over av seg selv den siste tiden. Fikk forresten henvisning til fysioterapaut for det - men jeg gadd aldri å gjøre det (ikke så lurt kanskje) - så det er jo et forslag.

Skrevet

Vet om ei som fikk akupunktur for det, og det hjalp. Hos meg har det kommet under eksamen, men har forsvunnet igjen etter det.

Skrevet

Jeg sliter mye med denne type spenningshodepine nå pga graviditet, og det eneste som funker for meg er en massør som tar skikkelig i... Men jeg har tidligere slitt så pass mye at jeg tok en brystreduksjon. og pga at nå er bysten blitt like stor - om ikke større - så har jeg fått tilbake hodepineproblemene. I tillegg er jeg mye kvalm, og anstrengelse gjør det mye verre, så får ikke trent heller, dessverre. For det funker jo også. Så min anbefaling er gå til en massør, evt en fysio som masserer; og få løst opp musklaturen skikkelig. En flink massør og fysioterapeut kan gi deg en del øvelser for å trene området, som kan hjelpe deg å styrke, samt holde oppe bevegligheten i området.

Hvis du jobber foran pc, få sjekket om pult og stol er riktig innstilt. Feil sittestilling fører ofte til slike plager. Ja, og gjør masse tøyningsøvelser. I tillegg ville jeg fått massør/fysio til å sjekke hvordan det står til med kjeve-, hals-, skuldre- og øvreryggmusklatur, fordi min erfaring er disse musklene også kan ha mye å si i fht spenningshodepine...

Skrevet

* Fysioterapi

* svømming

* Trening

Vær forsiktig med smertestillende pga det kan også gi hodepine, man blir rett og slett forgiftet. Hender vi har folk innlagt, gjerne folk med migrene, som i desperasjon har tatt for mye smertestillende over tid, og dermed har fått medikamentindusert hodepine. De må rett og slett avgiftes, og det innebærer ingen smertestillende. Det er vondt å se disse menneskene lide seg gjennom de sterke smertene.

Skrevet

Jeg må på det varmeste få anbefale osteopat eller naprapat.

Jeg slet med det samme i flere år, og etter at jeg begynte i behandling hos en osteopat så er jeg kvitt problemet helt nå, det er over 2 år siden jeg tok tak i dette...

Anbefaler det på det varmeste, samt riktig trening som kan rette opp holdningen din. Vi pådrar oss ofte dårlig stillinger/holdning i rygg/skuldre og nakke, kjempeviktig å vite hva som er rett og galt.

Skrevet

Kom deg til kiropraktor. Da tar det ikke lange tiden før smertene er borte. Ibux fungerer forøvrig mye bedre mot spenningshodepine enn paracet, den er muskelavslappende.

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd :-)

HI

Skrevet

Vært plaget med betennelser og spenningshodepine i flere år, vært hos kiropraktor, fysio, spist alt av betennelsesdempende og smertestillende etc. Alt har hjulpet litt,men ikke nok og det skal sies at jeg er aktiv og trener og er i god form ellers. Akupunktur ble redningen min, selv om jeg var veldig skeptisk til å begynne med. Anbefaler det på det varmeste!

Skrevet

har du sjekket synet i det siste??

Jeg hadde det som deg, og det hele viste seg at jeg hadde feil styrke på linsene.

Så med nye linser forsvant hele hode pinen

Skrevet

Hvis det er spenningshodepine:

Gå mye tur! Beskytt nakke og hals mot trekk! Det er det eneste jeg vet hjelper, og holder det borte. Være i aktivitet. Det kan også lønne seg å gå til en kiropraktor, i tilfelle noe er utav stilling.

Skrevet

Ja, som jeg skrev i innlegget er det ikke noe i veien med synet.

Var det jeg trodde det var, men den gang ei :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...