Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Først vil jeg si at det var ei koslig Jordmor. Hun tok seg tid. Alt er bra med Bebisen heldigvis...MEN, kjønnet kan jeg bare glemme å få vite før jeg føder. Hehe. Morkaka forann og langt nede, navlestrengen lå mellom beina og i tilegg var den lille lite samarbeidsvillig i dag. og siden jeg har tatt keisersnitt med dattera mi og tatt sånn bukplastikk operasjon, så gjør også det vanskeligere. Så jeg må leve i spenning med om det er en gutt eller ei jente i magen. Det som var mest synd, er at alt ble så uklart av babyen. Så ikke tydelig. Så bein og armer og slikt, men ikke god profil. Så jeg fikk ingen bilder... Men heldigvis får jeg flere Ultralyder framover. Ut i fra min beregning så var jeg 18+3 i dag og jeg ble satt 2 dager fram. Altså 18+5 i dag og Termin 27 oktober.
pifi med tre nurk Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Så godt å høre at alt sto bra til da! Det kan jo være litt spennende å ikke vite kjønn og kanskje...selv om jeg skjønner veldig godt at du er nysgjerrig! Jeg klarte ikke å ikke vite da de spurte om jeg ville vite kjønn.. Det viktigste er jo tross alt at alt står bra til ! Vet du om du må ta keisersnitt igjen pga lav morkake eller? Den kan vel flytte seg i løpet av tiden frem til termin, så det er vel ikke aktueltt å bestemme det nå uansett.. Så gøy å få plusset på noen dager da!
Linn2007 Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Hei! Jeg er også ferdig med min ultralyd og alt så helt strålende ut :-) Hadde også morkaken foran og langt nede, så må inn igjen i uke 32 eller 34 for å sjekke om den har flyttet på seg. Jeg fikk vite kjønnet og det er en liten jente til... Jeg er overlykkelig :-) Ny termin er 27 oktober, to dager før den gamle.
ღ♡Gravid25ღ ღks 6 okt ♡ღ Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 hei hei Så bra at allt sto bra til, men synd at de ikke kunne se hva det var.. Jeg har hørt at de fleste med morkaka forand og langt nede sånn som oss skal på etterkontroll, men d sa de ingenting om til meg :/ men får høre med legen den 11 hmm kanksje de har en mulighet og se kjønne ved en senere ul du skal på om du har flax ?? lr er jo ganske spennende og ikke vite også ?? men uansett godt og høre att allt står bra til
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2010 Gratulerer så mye med jente til, Linn. Så morro. Heldig du var som fikk vite kjønnet til tross for at morkaka er forann hos deg også. Jeg må også tilbake i uke 32 eller 34 for å se om morkaka har flytta på seg. Vi har termin helt likt vi:=)
Linn2007 Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Men du, siden de ikke så kjønnet har du en unnskyldning til å dra på 3d ultralyd :-) Jeg tenkte at hvis jeg ikke fikk vite det i dag skulle jeg gjøre det :-)
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2010 Ja kan jo hende jeg drar på 3D Ultralyd om jeg ikke får vite på de neste Ultralydene jeg skal på.
Nat27 Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 *dytte litt* ( siden flere leter etter oppdateringen )) )
Cat&Gullungene Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Hei igjen ;-) Hva er det latinske navnet på plasseringen på din morkake? Det står skrevet nedereste til venstre på UL-skjemaet du fikk etter UL'en (placenta plassering). Jeg har PLACENTA ANTERIOR. Ble bare så nyskjerrig?
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2010 Hei:=) Hos meg står det på Ultralyd skjemaet: Placenta plassering: Anterior, Previa marg. Hva betyr det egentlig? Så ikke det før nå jeg... Også står det Placentakontroll uke 32.
pusseluskan Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Placenta previa marginata betyr at noe av morkaka dekker indre mormunn.Man sjekker det vanligvis opp igjen,ofte flytter morkaka seg oppover samtidig som vimor vokser.Dersom den ikke flytter seg må man ofte ta keisersnitt.
Cat&Gullungene Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Men dersom man, som jeg, har placenta anterior, trenger man ikke flere sjekker, ikke sant? Jeg hørte nemlig ikke noe om det på min UL, eller at det skulle være noe galt med å ha den foran på magen (bare at den kan virke som en støtpute for spark) Jeg spurte t.o.m jordmor om morkaka kom til å flytte seg, og hun sa at den vil være 100% hvor den er nå. Går utifra at det er placenta previa marginata som ikke er så gunstig, og kan føre til keisersnitt...?
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2010 Ikke til å bli klok på dette med denne morkaka. Hehe Jeg skal til Jordmor i morgen og da skal jeg høre mer om dette. Men det står vel hos det på alle, på det UL skjemaet vi fikk om man må sjekkes i uke omkring uke 32 om morkaka stenger ligger så langt ned. Står det hos meg i hvertfall...
Cat&Gullungene Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Hos meg står det ingenting, så alt er sikkert ok. Hørte jo ikke noe om det heller. Har googlet litt og funnet bl.a dette, et veldig bra innlegg på babyverden.no: Etter at vi hadde kommet ut fra sykehuset, begynte vi å undre over noe som ble sagt der inne. Sa ikke jordmora at morkaka lå foran? Vi visste jo begge at en forliggende morkake, altså som dekket til livmoråpningen, kunne føre til komplikasjoner, men hvorfor ble det bare sagt i en bisetning? Heldigvis var det latinske uttrykket hun brukte skrevet ned, så om kvelden brukte jeg litt tid på nettet for å finne ut hva som var på gang. Det viser seg at det er noen uttrykk som blandes. Den kjedeligste plasseringen av morkaken kalles Placenta Praevia, også kalt Placenta Previa eller Placenta Prævia. Dette betyr at morkaken ligger helt eller delvis foran den indre livmoråpningen. Denne tilstanden påvises i omtrent 5 % av alle graviditeter rundt uke 18-20. I de fleste tilfellene flytter morkaken seg i løpet av svangerskapet, slik at det kun er i omtrent 0,5 % av tilfellene dette er et problem ved termin. Problemet består i at det kan oppstå blødninger mot slutten av svangerskapet, og at vanlig fødsel ikke er mulig. Disse svangerskapene må forløses ved keisersnitt. Dette kalles normalt forliggende morkake på norsk, men jeg har sett at det har blitt referert til som foranliggende morkake, noe som lett kan skape misforståelser. Foranliggende morkake, derimot, blir kalt Placenta Anterior, og er noe uvanlig, men ikke direkte sjelden og heller ikke farlig. Uttrykket foranliggende betyr at morkaka ligger foran, altså mot magen i forhold til livmora. Det vanligste er imidlertid Placenta Posterior, som betyr at morkaken ligger på baksiden av livmora, altså mot ryggen. Gravide med Placenta Anterior vil oppleve at morkaka tar av for bevegelsene til barnet, og at det derfor er vanlig at man ikke kjenner bevegelse før rundt uke 24
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2010 Det var et bra innlegg du hadde funnet cat, mini og mikro. Jeg har Placenta previa marginata. Er det dette da eller??? Det viser seg at det er noen uttrykk som blandes. Den kjedeligste plasseringen av morkaken kalles Placenta Praevia, også kalt Placenta Previa eller Placenta Prævia. Dette betyr at morkaken ligger helt eller delvis foran den indre livmoråpningen. Denne tilstanden påvises i omtrent 5 % av alle graviditeter rundt uke 18-20. I de fleste tilfellene flytter morkaken seg i løpet av svangerskapet, slik at det kun er i omtrent 0,5 % av tilfellene dette er et problem ved termin. Problemet består i at det kan oppstå blødninger mot slutten av svangerskapet, og at vanlig fødsel ikke er mulig. Disse svangerskapene må forløses ved keisersnitt.
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2010 Eller er det denne jeg har: Placenta Anterior
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Placenta Anterior er ikke noe farlig, og har ingenting å si for fødselen. Hadde det selv sist, og eneste var at den virka som en støtdemper for sparkene. Placenta Previa derimot, hvor morkaka dekker eller delvis dekker mormunnen, KAN påvirke fødselen, som beskrevet over her- men som regel flytter den seg jo før termin. Du har dette, men marginale betyr at morkaka bare delvis dekker mormunnen, ikke fullstendig. Se bilde her; http://www.babycenter.com/0_placenta-previa_830.bc
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2010 Ahhhh...Da skjønner jeg mer...Men jeg kjenner heller ikke noe dult av bebisen enda heller..
Cat&Gullungene Skrevet 2. juni 2010 #19 Skrevet 2. juni 2010 Etter hva jeg forstår har du litt av begge deler, gravid30, altså både placenta anterior og placenta previa. Den ligger sikkert i overgangen der. Det er sikkert derfor du ikke kjenner liv, og at du må sjekke opp i uke 32. Det er imidlertid større sjanser for at den skal flytte seg for deg, slik at du kan føde normalt, enn at den ikke gjør det. Vi får håpe det ;-)
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #20 Skrevet 2. juni 2010 Hei igjen snuppa:=) Ja det er nok det jeg har da. Typisk. Jeg husker at jeg kjente de første sparkene med dattera mi (Hun er jo 9 år nå, så lenge siden) i uke 19. Så da hadde jeg nok morkaka bak. For jeg måtte heller ikke sjekke noe i uke 32 om morkaka. Ja, den flytter helst sikkert på seg. Er bare så kjipt å ikke kjenne liv fra bebisen enda.
Malva Skrevet 2. juni 2010 #21 Skrevet 2. juni 2010 I forrige svangerskap hadde jeg også placenta previa ved første UL,men den flyttet seg høyere opp på baksiden av livmor når livmoren vokste. Denne gang har jeg placenta anterior. Er 30+6 i dag og kjenner mye liv og bevegelser, men aldri midt på magen, kun på sidene. Kjente også liv senere enn hva jeg regnet med som annengangs gravid. Magen ser også litt annerledes ut enn sist gang. Den er liksom flat midt på. Fikk jente forrige gang og nå venter jeg gutt, det kan jo selvfølgelig også ha sitt til at magen ser annerledes ut denne gang.
2 boys & now pink Skrevet 2. juni 2010 #22 Skrevet 2. juni 2010 Forstår det, det er jo verdens herligste følelse! Uansett må du ha masse lykke til!
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #23 Skrevet 2. juni 2010 Ja da er det bare å smøre seg godt med tolmodighet da. Og nå vet jeg i hvertfall hvorfor det er en årsak til at jeg må vente med å få kjenne de herlige dultene fra den lille. Har(Trur jeg da) kjent småbobler såvidt innimellom. Men vanskelig å vite. Jeg er i hvertfall heldig å får flere Ultralyder pga svangerskapdiabetesen, så da får jeg se den lille røre på seg i hvertfall. Hehe. Skulle ønske alle fikk den morkaka bak.
*Nøtta* Skrevet 2. juni 2010 #24 Skrevet 2. juni 2010 Dette var en oppklarende tråd for oss med morkake i front. Jeg har placenta anterior,alså forranliggende ,men ikke noen farlig ting. Men jeg har kjent liv leeenge da,men som en annen sa her,aldri midt på magen faktisk,bare på sidene og aller mest ned ved skambenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå