Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært til første scanning hos gynekolog, på syklusdag 12. Jeg har brukt Pergotime fra dag 5 til 9 og skal eventuelt bruke eggløsningssprøyte før vi skal reise nedover til Haugesund.

Dette er vårt første forsøk og jeg er helt grønn på hva resultatene av scanningen egentlig betyr. Legen fant tilsammen 11 follikler som var større enn 5 mm. To stykker var større enn de andre: 14,9 x 10,9 og 11,9x12,4.

Er dette noe bra? Hvor store skal de være før eggløsning?

Jeg har snakket med Haugesund i dag, de sier at jeg må til ny kontroll på mandag, men at jeg må ta en eggløsningstest mandag morgen for å være sikker på at eggløsning ikke har startet. Vil dette si at vi er for sent ute til forsøket dersom eggløsningstesten viser at eggløsning har startet på mandag?

Når kan jeg regne med at vi skal ha inseminasjonen?

Jeg syns det er litt vanskelig å få nok informasjon når jeg snakker med Haugesund, det er er fort gjort å glemme å spørre om ting....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141907556-scanning-men-hva-betyr-resultatene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Follikler vokser i snitt ca 2 mm i døgnet, og du skal antagelig ta eggløsningssprøyte når de er ca 18-20 mm.

Jeg har aldri fått oppgitt målene med to tall per follikkel, fikk alltid bare beskjed om at "du har fire follikler på 11, 12, 13 og 13 mm" f.eks.

Jeg vet ikke hvordan de jobber i Haugesund, men vil tro de ikke inseminerer om for mange follikler er store nok til å være befruktningsdyktige pga risikoen for flerlinger. Jeg har hørt om tilfeller ved andre klinikker hvor inseminasjonsforsøk har blitt omgjort til IVF pga for mange "verpeklare egg."

Mest trolig vil de to største folliklene der utvikle seg og resten ramle av lasset om de er en god del mindre. Det høres lite sannsynlig ut at du skulle få spontan eggløsning i løpet av helgen (og skulle det skje burde det jo gå an å inseminere likevel - egget kan befruktes inntil et døgn etter eggløsning).

Masse lykke til i hvert fall. Kjekt om du får to klare egg, da - øker sjansene en del.

Takk for svar :) Jeg har hørt at de har en absolutt grense ved tre modne follikler, så forhåpentligvis er det bare greit og en ekstra sjanse hvis jeg har to.

Jeg tok nettopp en eggløsningstest (på do på jobb, det er litt rart ;-) som var positiv, så jeg skal ringe til Haugesund og høre hva de vil at jeg skal gjøre. Klarer ikke helt å stole på at eggløsningstesten stemmer, pleier de å være pålitelige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...