Gå til innhold

IKKE ta hull i ørene på for små jenter (Har opplevd marerittet selv nå)


happy mama

Anbefalte innlegg

Jeg og jenta mi på 5,5 var på legesentret nå. Hun hadde klart å stramme bakstykket så hardt at hele bakstykket var inni øret på begge ørene. Det var helt grusomt å holde henne mens legen tok de ut med tang, hun var så redd stakkars. Så kan underskrive på at man føler seg som værdens værste mamma der og da!

Men, legen sa at dette var et problem han ofte hadde sett på ungeog umodne barn.

Men, det jeg ikke skjønner er at hun ikke har sagt noe før.

Så nå blir det ikke hull i ørene før hun er 15-16.. BASTA ;)

Skriver ikke dette for å skremme, men kanskje noen tenker seg om 2 ganger før de bestemmer seg.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uffda, stakkars lita, får håpe det går bra og at det ikke gjør videre skade..:)

Jeg vet selv hvordan det er å måtte fjerne øredobb medtang, ikke godt :P

god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Sånn gjorde jenta mi og. Heldigvis ikke så ille at vi måtte til legen og ta den ut, men det hadde stramma seg godt. Jeg visste at hun var en "peller", og hun hadde fått for seg at hun MÅTTE stramme og vri på de hver dag, så jeg oppdaga det tidlig. Jeg sjekket de hver dag (titt og ofte nå også) men hun var hos pappaen 5 dager, og da gikk det skeis!

 

Lykke til med hulla og rensinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Ja, det virker som hu mi også har fått for seg at hun bare må stramme. Hun har hatt hull over et år, så jeg har ikke fulgt med slik jeg burde på øredobbene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Merkelig hvordan de får for seg så mye rart :) Heldigvis gikk det bra, da :o)

Om hun har hatt hulla så lenge er det jo rart hu ikke har "gitt seg" med det da. Man kan jo ikke følge med på de dag inn og dag ut i flere år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du fortalte.

Enda et godt argument for å ikke få hull i ørene før de selv kan stelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg synes det er noe godt argument, jeg... Jenta mi har hatt hull i ørene siden hun var tre år, og det har da alltid vært mitt ansvar å sjekke om alt er i orden? Hver eneste dag sjekker jeg om øredobbene sitter for stramt, og minst en gang i uka skifter vi øredobber. Vi har hatt antydning til at de var for stramme èn gang på tre år, og da fant jeg ut at hun må ha "voksenøredobber" der stanga ofte er litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at det er foreldrenes ansvar å passe på rens av ørene osv. Men, helt ærlig jeg skifter ikke øredobber en gang i uka og renser en gang i uka.. Har hatt øredobber selv i en mannsalder, og jeg renser nesten aldri pga at det ikke trengs :)

Men, jeg syns dette er et godt argument for noen som ønsker hull i ørene til barna sine faktisk :) Helt ærlig så var det jo jeg som ville at jentene mine skulle ha hull i ørene... Eldste jenta hadde mast en stund om å få..Men det var jeg som ville at minste jenta skulle ta i samme slengen.. Kan si jeg har litt dårlig samvittighet for det nå ja. Men, man lærer så lenge man lever heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er jo opp til enhver når det blir tatt hull i ørene på barnet. JEg mener at de skal kunne si selv at de har lyst på det før de får.

Det andre er at nervene i ørene er ikke ferdig utviklet før et barn er 12 år ( har jeg hørt fra leger og faktisk piercing artister) så det skulle vel egentlig tilsi at man burde vente til barnet er 12 år for å få hull i ørene..

 

Men igjen så har jo folk gjort dette i så mange århundrer uten at det har vært noe særlig med skader, så jeg stiller meg nøytral i grunn. Men synes det er fint om man kan vente til barnet selv kan spørre og si at den har lyst på og ikke bare tar på barn som kanskje ikke har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jeg fikk hull i ørnene før jeg var 1år, har aldri hatt noe problem med det før. kan ha noe med kulturen å gjøre og at det er mer "normalt" der jeg kommer fra, så jeg ser ikke problemet med at jeg kommer til å gjøre det på min datter :) men skjønner jo også at det ikke er alle som vil gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke noe koselig ut nei. Men det skal være en stopper på baksiden av barneøredobbene som blir satt i. Så man slipper at den blir for stram, dette fordi hvis øreflippen hovner litt opp så skal du ha litt å gå på. Det virker som om man må stramme de, men ikke gjør det. De skal være sånn!!

Det som veldig mange gjør feil er at de bytter øredobber før det har grodd skikkelig. De dobbene som blir skytet inn skal sitte der minst 6 uker før du bytter og du skal heller ikke ta dem ut i løpet av 6 uker. Man skal snurre dobbene hver dag og rense en gang om dagen.

 

Det beste er å ta hull i ørene når barnet forstår alvoret med dette, fra 6-7 år og oppover.

Og så er det best å ta hull på våren når lue sesongen er over, fordi da slipper man lue som henger seg fast i dobbene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bare et lite tips :)

Hei, ser mange sliter med at barna strammer dobbene for mye. Jeg er frisør og vi tar hull i ørene, men det kjekke er at de dobbene vi tar hull med har sånne bakdeler du ikke kan stramme inn med :) de er bare "klikk på plass" og der sitter de veeeeldig godt, barna får ikke av bakdelene uten hjelp fra foreldrene. Så når dere vurderer hull i ørene på barna, hvorfor ikke ta en runde og spørre hvilke dobber de har rundt om kring.

MEN ikke ta hull på for små barn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig synes piercing på små unger er noe stort tull. Bedre å vente til de er så store at de kan passe på det selv.

Når de er så små må en iallfall passe godt på.

Bra det gikk fint med jenta di iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk også hull i ørene som 6-7 åring, og fikk bakdelen grodd fast inn i øreflippen.

Måtte skjære og sy... (kanskje jeg overdriver, men det er sånn jeg husker det) og det var masse blod.

Siden har jeg aldri hatt hull.... har ikke turt det. Nå er jeg 33....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...