Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Jeg er alene med datteren vår, og faren er ikke tilstede i det daglige, så hun er litt avhengig av meg. Hun er 2,5 år Hun har brukt lang til på venne seg til b.hagen, og gråter ennå når jeg skal gå. Hun har gått der et år. men på halv plass. Jeg har fått beskjed om at hun skårer høyt på alle tester språk,forståelse motorikk osv..men ikke sosialt. Det virker rart, for hjemme og ute blant våre venner og kjente; er hun ikke slik, de stiller seg uforstående til at b.h mener at vi kanskje bør kontakte ppt for å finne ut av dette. Hun er normalt fungerende, blid og sosial , prater med alle hun ser . Vi er da forskjellig......hun er vel ikke noe problembarn bare fordi hun ikke vil dit? Så blir man jo litt ekstra bekymret også når det er snakk om ppt ,( vet det ikke er noe farlig da ) ) men jeg synes det virker som om alt som ikke er innenfor 'normalrammen' må fikses fikses og rettes på umiddelbart. Det er jo ikke maskiner dette... det er små levende vesener..og alle er forskjellig...noen er ultrasosiale og tillitsfulle til alt..og andre er litt mer tilbakeholdne . Noen i samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 jeg må si at det IKKE er noe å beskymre seg for i forhold til ppt. det som skjer om de sender en bekymring dit har INGENTING med at du er en dårlig mor osv.... de bare utreder barnet. Kommer og observerer barnet i barnehagen osv. det er mange foreldre som ikke vil melde barna til ppt fordi de er redd for at det er det samme som barnevernet.. men det er ikke det samme i det heletatt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Jeg skjønner at du er skeptisk til ppt. Men de er jo der for å hjelpe. Jeg ville ha forsøkt å funnet ut hvorfor hun ikke liker seg. Men det er kanskje der ppt kan hjelpe, ikke vet jeg
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har jobbet i barnehage - og noe vi barnehageansatte ikke sier så høyt kanskje, er at ikke alle barn har godt av barnehage. Noen barn liker seg bare ikke - selv om alt ellers i barnehagen er ok. Det kan være at barnet ikke føler seg trygg med flere andre personer i samme rom. Vi ser dette egentlig ganske ofte. Når et barn stadig gråter under normale barnehagedager. Og hvor samme rutine følges, men barnet stadig er usikker, så må man følge dette opp. Jeg har selv vært tilstede hvor et barn gråt flere timer hver eneste gang i barnehage (over 6mnd) - og det er tortur. Det er vondt for barnet, men det er også vondt for oss som jobber der. Barnet kan også skremme andre barn. Jeg har hatt arbeidsdager hvor det ringer i ørene mine på ettermiddagen fordi et barn hyler 5 timer i strekk. Det er derfor så ufattelig vanskelig når man forteller dette til foreldre og får høre..."ja, ja, men vi er alle forskjellige". Det er IKKE normalt at et barn fortsatt gråter når du leverer henne etter 1år. Innimellom ja, men ikke konstant. Kanskje du også kan få tips til hvordan du leverer henne? Vær glad at bhg vil hjelpe, og heller mer om mer info til hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Kan også være at halv plass i barnehagen ikke fungerer? Det kan jo tross alt bety at hun ikke kommer sikkelig inn i det sosiale. Er hun der halve dager eller 2 1/2 dag i uken? Jeg ville om mulig heller prøve hver dag, f.eks 6 timers dag. Videre ville jeg prøvd å invitere noen av barna i barnehagen med hjem, kanskje 1 eller 2 som er ca like gammel. Snakk med noen av de andre foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Det er kjempeviktig hva du signaliserer i hente- og leveringssituasjonen. Du må være positiv og hjelpe henne å føle seg trygg og glad. Mammaen til en i vår barnehage har helt tydlig problemer med å levere og hente og har etter min mening "feil" holdning. Hun virker lei seg for å gå fra barnet og når hun henter snakker hun gjerne med litt bekymret stemme. Ikke rart om barnet merker sånt og blir preget av det. Sier ikke at du gjør det, men det er fort gjort.
mamsen=) Skrevet 30. mai 2010 #7 Skrevet 30. mai 2010 Jeg er også alene med jenta mi på 2 år i hverdagen, altså veldig avhengig av meg her også. Vi har hatt perioder med gråting når jeg leverer (og gledesgråting når jeg henter), særlig i starten. Jeg tror det kommer av at de er veldig knyttet til, og vant til å ha en omsorgsperson å forholde seg til og at det da kan bli en kjempe utfordring og vanskelig for dem å venne seg til flere voksne samt flere barn å kjempe om den samme oppmarksomheten med. Jenta mi knyttet seg sterkt til en mann på avdelinga (noe jeg ser på som både selvfølgelig og positivt..) Hun er også blid, sosial og prater masse hjemme, men har vært litt mer usosial i bhg.. det har aldri vært snakk om noe ppt eller lignende og personalet har heller ikke uttrykt noen form for bekymring. Men på foreldresamtaler og når jeg har snakket med dem av eget initativ oppfatter de henne som annerledes enn jeg gjør. Nå har hun snart gått der i et år og det har klart blitt mye bede, men noen dager er det femdeles litt gråting. Dette ble langt, hehe, Men poenget mitt er da at pga den tilknytning barnet har til deg som "alene" med henne kan være nok til at atferden er på denne måten. At det er vanskelig å omstille seg. Barn er veldig ulike slik. Signerer også anonym over her med at det har veldig mye med hvordan sinn og stemning du har når du leverer, jeg var slik i begynnelsen at jeg viste alt for tydelig at jeg ikke ville gå fra henne der.. Det er uheldig. Nå smiler jeg, er blid og forteller henne alltid at "nå skal mamma på skolen så du må være i bhg en stund og leke deg med alle de andre barna, jeg kommer å henter deg etterpå." Da har hun fått det bekreftet og synes det er mye lettere å gå inn på avdelingen med et smil og klar for lek:)
Shinyogsmåen Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 Hei. Min beste venninne jobber i ppt og vil absolutt anbefale deg og la de kontakte ppt. For det er jo ikke sikkert det er ditt barn det er "noe galt" med, det kan også være personalet som håndterer situasjonen feil. Og det at bhg har ytret at dere burde kontakte ppt ville jeg sett på som utelukkende positivt. Da virker det jo som de er interressert i å gjøre noe for å endre situasjonen. Det ppt ville gjort i en situasjon som denne er å observere henne i bhg. En fagperson som kommer utenfra vil oftere kunne se hva som egentlig er problemet, enn for de som er der hele tiden. Selvfølgelig er alle forskjellige, men det er ikke riktig at barn skal mistrives i en bhg så lenge etter at de har startet, Men har også tro på det en annen her sa, ang at halv plass kan være for lite.
millica*Stella04.02.08* Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Huff dette må være ille for dere begge. Jeg jobber selv i barnehage og er også alene med jenta mi på 2.3 år. Og vil si at når bhg nevner ppt er det kun for å finne ut av dette og det er jeg sikker på du vil også. Du kan velge å avslutte saken når som helst. Jeg hadde vanskeligheter med jenta mi når hun gikk kun to dager i uken i bhg, så fort hun fikk full plass ble alt mye bedre. Viktig å ikke levere så alt for sent på dagen også, da det blir vanskligere for barna å komme inn i allerede etablert lek. Pluss at det er mye roligere tidlig på dagen og dette kan skape større trygghet. Hadde du lang tilvenning? noen barn trenger lengere tilvenning før de føler seg trygge. Har du andre nære venner el familie som har henne til tider? Hvis ikke bør du vurdere dette da hun da kan se at andre enn mamma kan ta godt vare på henne. Det finnes også mange gode tips iforhold levering. Se klikk.no Håper dere får den hjelpen dere trenger!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå