Gå til innhold

Candida? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt problemer med denne soppen i tarmene og generellt i kroppen? Noen som vet om symptomer på dette, evt. hvordan man kan finne ut om det er det?

All info tas imot med takk!

Skrevet

Det er en hel bråte med symptomer som kan relateres til candida, men de er gjerne diffuse og kan også ha sammenheng m andre ting så er ikke lett i diagnostisere ut fra symptomer. det typiske er at man kan føle seg trøtt, slapp, utmattet, irritabel, stort søvnbehov, mye kløe (spes i øyne og ører), underlivssopp, sukkerhunger, føler seg verre etter inntak av f.eks muggoster, vin og ved fuktig vær- samt i hus eller på steder med sopp-/fuktskader.

ved overvekst av muggsopp i tarmen så er det et symptom på at din naturlige bakterieflora i tarmen er svekket, slik at soppen kan få overtaket. dette svekker igjen immunforsvaret ditt, fordi oppveksten av sopp har bragt de gode bakteriene ut av balanse. Ved å innta mye SUKKER, GJÆR, MELK og matvarer med SOPPsporer (som muggoster, vin, rosiener og nøtter (ka ha en del muggsoppsporer på seg fordi de er lagret lenge), samt SOPP i en hver form- vil du gi næring til candidasoppen. P-piller er ikke bra for candida, ei heller tetracycliner

Så et viktig første bud for å prøve å bli kvitt dette og få tarmen i balanse igjen er å gå p åen diett der du utelukker disse varene i så stor grad som mulig. Selv slet jeg med voldsomt mye antibiotikakurer og stadig tilbakevendende urinveisinfeksjoner en stund. Jeg oppsøkte Balderklinikken i Oslo, der det arbeider leger som har spesialisert seg på alternativ behandling, og etter dette (et drøyt år siden) har jeg knapt vært syk (og det etter å ha hatt 11 antibiotikakurer på 1 år!)!

Jeg ble der satt på diett- unngå nevnte varer, fikk en ganske utfyllende liste over hva jeg kunne og burde spise i stedet. F.eks Ryvita knekkebrød uten gjær, rugbrø uten gjær (på boks, smaker litt surt men går greit m smaksrikt pålegg) eller havregrøt- i stedet for brød. Mye kjøtt, fisk og grønnsaker til middag (forsiktig m potet, mens spis gjerne mye broccoli i stedet). Ris går greit. Syamelk og rismelk kan erstatte vanlig melk, og disse er supre til frokostblandinger. sistnevnte inneholder gjerne mye mer sukker enn man aner, så gå for blandinger med lite sukker og malt i innholdsfortegnelesen. Finax sunt & godt som fås bl.a på meny er en av de helt uten sukker. Evt bland din egen av korn, havregryn, solsikkefrø el.l. Unngå alkohol- og hvis du "må", gå for sprit i stedet for øl eller vin så lenge dietten pågår. Sukker er nærmest bannlyst. det er noe av det verste for muggsoppen. Prøv slike slanke-bars (litt søtlige men m lite eller ikke noesukker). Av snacks er pop corn det beste. Frukt og grønt er selvsagt alltifd bra

I tillegg skulle jeg ta tilskudd av Bio-Dophilus som er PRObiotika, som tilfører kroppen din elle de gode bakteriene som soppen har drept i tarmen og hjelper til m å bygge opp immunforsvaret igjen. Og en del urtetabletter tok jeg også i perioder, samt fikk utskrevet Nystatin fra legen- et soppdrepende middel.

I den perioden jeg gikk på denne dietten merket jeg at jeg ble påfallende mer energisk og mindre søvnig og slapp. det var helt herlig. Meningen var jo at jeg skulle gå gradvis tilbake til et normalt kosthold igjen, og det har jeg gjort. Og merker at jeg ikke ha rlike mye energi lenger, men det er bare litt vanskelig å følge en slik diett helt slavisk. Men immunforsvaret mitt har ihvertfall fått en varig bedring, så da er mye oppnådd..

Puh...dette ble langt!! Men nå vet du forhåpentligvis litt mer. Jeg ville oppsøkt B.klinikken om du bor i Oslo eller prvøvd å finne tilsvarende behandlere der du bor.

lykke til!

Skrevet

PS. Det skulle stå "soyamelk". og bio-dophilus får du kjøpt på helsekostbutikker. Prøv å google candida så finner du sikkert masse info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...