Gå til innhold

TEST AV BLEIER

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som veldig mange andre forbrukertester reagerer jeg på valg av kriterier. Her har de fokusert på oppsugingsevne og tørr overflate. Som mamma fokuserer jeg like mye på hvor myk eller stiv bleien er, rett og slett hvor behagelig det er for barnet mitt å ha den på. De skal tross alt bruke bleier minst et par år.

Coop og Landlord sine bleier suger kanskje væske opp raskt, men de er stive og klumpete (noe testpanelet også påpeker, men som ikke har blitt vektlagt) og absolutt ikke noe jeg ville latt barnet mitt gå i dag etter dag. Jeg betaler gladelig litt ekstra for at barnet mitt skal få ha på bleier som både holder ham tørr OG er behagelig å gå med.

Skrevet

Men så er også norske barn "verdensmestre" i bleiebruk. Er kanskje ikke et poeng at bleiene til 2-3-4 åringene er mest mulig behagelig?

Når det er sagt er vi kanonfornøyde med landlord sine, miljømerket er de også.

Skrevet

Men er det et poeng at bleier skal være så ubehagelig at barnet blir "tvunget" til å slutte. Hvorfor er målet å slutte tidligst mulig med bleier? De aller fleste har sluttet med bleier innen tre års alder, jeg synes det holder det.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Lemonia, for meg betyr selvsagt oppsugingsevnen mye, passform og behgalighet setter jeg høyest, bruker derfor pampers, må nok skifte bleie litt oftere enn jeg måtte ha gjort med libero, men det gjør meg ingen verdens ting så lenge bleien er behaglig for tulla

Skrevet

Å gjøre et forsøk på å begrense bleieperioden, og i tillegg velge miljømerkede bleier eller tøybleier er en investering i barnets fremtid (og andre barns fremtid, for den saks skyld). Barnet skal jo tross alt leve ganske mye lenger enn de 2-4 åra de bruker bleier. Færre bleier=mindre utslipp av metan. Valg av miljømerkede bleier=mindre belastning på miljøet.

Skrevet

Landlord er supre bleier! Vi bruker bare de nå. Vi brukte Pampers før, men de har fått en fryktelig ekkel lukt:/ Synes dessuten at Landlord holder mest på både urin og avføring, og er dessuten myke og gode.

Skrevet

Hvorfor ikke prøve tøybleier?? Det bruker vi, og de er myke og behagelige å ha på, sparer 1000-vis av kroner, miljøvennlige, og kjempe mange festlige mønstre... + at de er myyyye bedre for barnets hud, da det ikke er tilsatt noenting..

Funker kjempefint på vår 9 dager gamle jente!! :o)

Skrevet

Signerer Prinsesse29! I tillegg til at om man anskaffer tøybleier til nr1, har man "gratis" bleier til evt nye babyer. Moderne tøybleier er MYE enklere enn de som ble brukt på oss, så ikke hør på moren din om hun syntes det var mye styr! Ikke behøver de gi så svære bleierumper heller.. Jeg er iallefall kjempefornøyd med tøybleier, men innrømmer gjerne at jeg bruker papir av og til..særlig når jeg vet jeg skal være borte en hel dag, så slipper jeg å drasse rundt på en haug våte bleier..

Og til deg som lurer på hvorfor "tvinge" ungene til å slutte med bleier tidlig? Hvorfor ikke?! Du sparer miljøet, og lommeboken, barnets hud har det også bedre uten bleie. Mange som slutter tidlig er stolte av å være bleiefri, noe som har betydning for selvfølelsen. Slik jeg ser det er det ingen grunn til at de ikke skal slutte tidlig (så lenge de har forutsetning for å klare det naturligvis)

Skrevet

Samme her!

Bruker tøybleier av typen som ser ut som engangsbleier (bum genius) og er veldig fornøyd. Har en pakke engangs stående til hvis jeg ikke får vasket av en eller annen grunn eller rett og slett skal være borte lenge hjemmefra slik at det blir upraktisk å drasse rundt på en våtpose med bleier.

Barselsgruppen min ble veldig overrasket da jeg dro opp tøybleiene og de ikke så ut som brettebleier med ullbukse over i det hele tatt ;)

Skrevet

Joda, mye positivt med tøybleier, men det er ikke noe for oss.

At det er billigere har jeg derimot sterke tvil om. I teorien er det det, men det er ikke det jeg ser i praksis. Nå for tiden finnes det utrolig mange typer tøybleier, med spennende mønstre og jeg vet ikke hva. Jeg har tre venninner som bruker tøybleier og alle tre har gått fullstendig amok når det gjelder tøybleiekjøp. De regnet det sammen en gang og det de hadde brukt på tøybleier tilsvarte tre års forbruk av Liberobleier (altså ikke engang den billigste papirbleien). Så skulle man jo tro at de nå hadde bleier for alle barna, men neida. De to som fikk et annet kjønn på nestemann måtte jo selvsagt ha flere bleier. Kunne jo ikke ha guttebleier på jenter og omvendt.

Og så er det greit å vite at vasker man tøybleier på 90 grader og bruker tørketrommel (noe veldig mange tøybleiebrukere gjør) så er det faktisk ikke lenger mer miljøvennlig enn papirbleier.

Så man må være litt bevisst når man bruker tøybleier også. Ikke bare kjøpe skapet fullt av dyre fancy bleier og vaske dem på høyeste temperatur og tro at man er veldig miljøvennlig og sparer penger.

Skrevet

Til frøkna på 7 mnd bruker vi kun Landlord sine bleier, og kommer nok ikke til å bytte til noen andre merker. Vi har prøvd andre merker, men Pampers synes jeg ikke suger opp godt nok og av Libero får hun store åpne sår. Landlord er ikke stive i mine øyne.

Skrevet

Det siste året har vi brukt first price på eldstemann og har vært veldig fornøyd med det merket. Nå får jeg nå håpe han slutter med bleie i sommer.

Til vår nyfødte har jeg kun prøvd libero og pampers og valget ble pampers. Libero var så veldig tykk og stiv synes jeg. Mener jeg husker at når eldstemann var liten, så var det libero vi likte best.

Skrevet

Tøybleier er forresten uaktuelt. Akkuratt som om jeg ikke har nok klær å vaske.

Dessuten skal det lønne seg økonomisk, så skal du ikke bruke høyere temperatur enn 60 grader og ikke bruke tørketrommel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...