Lea Laus Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Ser det er flere som anbefaler rottweiler for damen i den andre tråden. Hva har en 60-70 kilos bikkje i en leilighet å gjøre? Det er en stor hund, som krever masse trening. En rottweiler må få brukt seg, den kan ikke sitte inne i en leilighet å glo..
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Rase har ikke så mye å si for om et dyr passer inn i en familie eller ikke, det går mest på oppdragelse:) Men svære hunder må få beveget seg mye, jeg er helt enig i at man ikke skaffer seg en så stor hund om man bor i leilighet, og særlig om man ikke har tid og mulighet for å trene den nok.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Nope! Hva får deg til å tro at det ikke finnes forumtroll her inne? Dessuten finnes det nok bedre nettsider enn denne å diskutere hund på... En rottweiler kan meget fint bo i en leilighet, men det er ingen førstgangshund! sånn i utgangspunktet...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Og du tror at å stå i en hage å glo er nok for en aktiv og stor hund? Leilieghet eller hus er irrelevant. Jeg kjenner en dame som på et tidspunkt hadde 5 60-80 kilos bikkjer på 50 kvm. Det gikk fint det, hun aktiviserte nemlig hundene sine. Ellers nei, jeg mener ikke at rottweiler er det beste valget. Jeg mener ikke at det ikke er det heller.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Tror du det at oppdragelse alene fjerner jaktinnstinkt, gjeterinnstingt, vaktinnstingt osv? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Hvis du har litt peiling så vet du at Rottweilere faktisk passer ypperlig i en leilighet! De er litt bedagelige av seg og holder seg gjerne i ro innendørs, trenger derfor ikke all verdens med plass. Klart de krever morsjon og trening, det gjør jo alle hunder, men dette pleier sjelden å foregå innendørs vet du! Det interessante er derfor hva de forskjellige hunderasene krever av inneareale, og her er Rottweileren tilfeldigvis ikke spesielt krevende pga sitt aktivitetsnivå og rolige lynne.
Lea Laus Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2010 Selvfølgelig har rase mye å si! Er man aktiv, mye på fjellet osv osv, så skaffer en seg jo ikke en chihuahua.. Eller en bulldog for den saks skyld.
Gjest Toxic Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Så du mener folk som bor i leilighet ikke evner å aktivisere hundene sine? Min opplevelse er heller motsatt. Hundeeiere som bor i leilighet uten hage kan ikke bare sette bikkja i bånd i hagen (latmannslufting), de må faktisk gå ut sammen med hundene sine. Alle hunder trenger masse trening for å utvikle seg til sosiale og trivelige hunder, dette er ikke noe som gjelder spesielt for rottweilere. Om rottweiler er det beste valget for en barnefamilie kommer helt an på hva familien ønsker at hundeholdet skal innebære. Ønsker de en hund som trenger minimalt med trening og turgåing, og som helst vil ligge på fanget og kose, ville jeg anbefalt katt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har faktisk hatt rottweiler i en liten leilighet med bare en bitteliten hageflekk som ikke var brukendes til noe. Men 100 meter unna begynte det en skogsvei som ledet til en åpen plass hvor han løp og lekte hver eneste dag. I den andre retningen, men litt lengre unna var det lysløype som var ypperlig for turer om sommeren. Så når han var hjemme slappet han av og koste seg. Så jeg vil tørre å påstå at min rottis hadde mer aktivitet og et bedre liv en mange hunder i store villaer med enda større hage. Er da ikke bostedet det kommer an på, men området rundt og eierens innsatsvilje.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #10 Skrevet 28. mai 2010 Sorry, jeg har ikke, mente hadde. Ano 11:02
Lea Laus Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2010 Ja, nå tenker jeg på en vanlig familie hvor mor og far er på jobb 8 timer om dagen, og kun har kveld og helg til å aktivisere (evt. før jobb og barnehage) Mulig jeg tar feil altså! Jeg er ingen rottweilierekspert, men jeg ville ikke latt den stakkars rottweilieren sitte inne i leiligheten hele dagen mens vi var borte. Jeg syns ikke store hunder har noe i en liten leilighet å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #12 Skrevet 28. mai 2010 Nå er det slik at noen hunder trenger mye målrettet mosjon, andre trenger mindre turer. En dobberman eks trenger mye disiplinert og aktiv trening (husker selv jeg sleit meg nesten ut med treningen av denne). En irsk ulvehund skal derimot ha flere og mindre intensive turer, pga fare for tarmslyng. Men uansett vil det alltid være best å snakke med en oppdretter, for å vite om den rasen du vil ha egner seg for ditt liv. Men enig, alle hunder trenger trening og disiplin. De blir frustrerte om de ikke får det, noen kan bli aggressive. Selv drømmer jeg nå om en dogo canario, og leser meg som en gal opp på denne.
The Bad Gal Skrevet 28. mai 2010 #13 Skrevet 28. mai 2010 Altså, om en hund skal være hjemme alene på dagtid, så spiller det absolutt ingen rolle om den ligger inne i et digert hus eller en liten leilighet. De fleste hunder ligger bare å dormer når de er inne likevel, trenger ikke 400 kvm til det, enten de er 70 eller 3 kilo. Er man flink til å gå turer og være utendørs ellers, så kan man fint ha stor hund i leilighet. En rottweiler er forresten ganske så bedagelig.
Gjest Toxic Skrevet 28. mai 2010 #14 Skrevet 28. mai 2010 Hvorfor synes du ikke det? Hvorfor er det bedre for en rottweiler å være hjemme alene i et hus med tilhørende hage, enn i en leilighet?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #15 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har også hatt rottweiler og ville nok ikke anbefalt en slik hund som førstegangshund, nei. Er ikke disse "dogo canario" forbudt i Norge, da? De var hvert fall det tidligere. Hva skal man egentlig med slike hunder? Har de noe bruksområde annet enn hundekamper?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå