Gå til innhold

Ang dårlig behandling hos NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror NAV får til mye bra for mannesker men de to gangene jeg har trengt hjelp der har jeg blitt behandlet ekstremt dårlig og systemet var altfor firkantet for å kunne inkludere med. Begge gangene var forbindelse med fødsel. Jeg har jobbet ved siden av studier siden jeg var 18 år og jeg fikk mitt første barn da jeg var 24. På arbeidskontrakten min står det at jeg jobber 0-6 timer i uka. For å få rett på permisjonspenger må man jobbe sammenhengende 6 mnd og man regner de seks beste av de siste 9 osv. Jeg har jobbet hver eneste uke fra jeg var 18, men ett par mnd før fødsel tok jeg 14 dager fri fra jobbing da jeg hadde eksamen. Den eksamenen ble dyr for meg for jeg fikk ikke fødselspenger, kun engangsttønaden. SInt ja det kan du si. Med andremann var jeg klar over denne regelen man hadde ikke jobb så jeg satte meg opp på vikarlister osv. Det ble til at jeg jobbet mange steder og to av stedene jobbet jeg så kort at det varte i under 14 dager og da regnes det vist ikke ifølge NAV. Jeg vasket ned ett par butikker. Så da var oppholdet mellom jobbene som beskrevet i første eksempel. Heller ikke foreldrepenger denne gangen, kun engangsstønad. Saksbehandleren behandlet meg heller ikke særlig pent og jeg kom gråtende ut derfra. Hun snakket til meg som om jeg skulle vært lat og ikke jobbet, mens jeg jobbet 50% i tillegg til skole med førstemann og mye mer andremann også i tillegg til å ha ett barn på 1 år hjemme. Det er ikke alltid man får lønn for strevet! Og jeg skjønner godt folk som er sinte på NAV når de føler de ikke blir hørt eller at systemet er for firkantet. Det som jeg ikke skjønner er hvorfor noen ansatte tror de er så mye bedre og kan behanle folk dårlig. JEg er sikker på at det bare er noen få av dem, men de ødelegger virkelig ryktet til alle de andre og det er synd for mange gjør en utmerket jobb.

Når det gjelder min sak så syntes jeg min saksbehandler burde pratet hyggelig til meg og forklart meg hvordan reglene fungerte. Hun kunne jo sett på inntekten min og situasjonen at jeg ikke var ute etter å utnytte systemet og at jeg skulle tilbake til jobb etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde sende en klage!!! Det er direkte ufint å behandle folk så dårlig at de begynner å gråte! Og dette er voksne oppegående folk.. Neste gang noen bahandler deg sånn så si det til dem der og da! Nå synes jeg at du behandler meg dårlig, hvis du får frekkheter tilbake så be om å få snakke med en annen saksbehandler evt. si navnet hennes og be om å få snakke med en overordnet.

Skrevet

Desverre er det noen som biter av deg hodet med en gang du ringer til NAV.

Jeg fikk beskjed, da jeg spurte hvordan de skulle beregne foreldrepengene til min fordel (har 3 jobber), at: du skal da ikke ha belønning for å få barn. Vi beregner ut fra våre modeller.

Så send inn en klage, det finnes en egen nemd (husker ikke hva den heter)

Skrevet

Fytti grisen! Jeg kjenner at jeg tenner bare av å lese dette :-O da hadde vedkommende fått opplæring i å behandle folk respektabelt og profesjonelt på rappen!

Skrevet

Jeg blir lei meg når jeg hører at enkelte av mine kollegaer er så ufine og mangler respekt overfor brukerne. En ting er å informere om regelverket, en annen ting er å få folk til å føle seg dumme. Forkastelig! Jeg vet av mange av saksbehandlerne er sykt presset i forhold til arbeidsmengder og antall brukere, men det unskylder absolutt ikke dårlig behandling av folk! Jeg arbeider på kundesenter. Det vil si at vi tar inn alle telefonsamtaler og forsøker å hjelpe, eventuelt sette videre. Dersom jeg hører slike ting om kollegaer nøler jeg ikke med å notere avvik på vedkommende. Synes det er viktig å fange opp når ting ikke er bra! Si fra!

Skrevet

(Jeg er ikke HI). Har så høy IQ at jeg sjelden eller aldri føler meg dum, men en NAV-ansatt fikk meg til å gråte en gang ting var vanskelige. Hadde da gått på arbeidsledighetstrygd i to år, og hun pressa meg på hvorfor jeg ikke hadde fått jobb. Jeg var deprimert og hadde det tøft, men det nytter det ikke å formidle til et slikt monster. NAV-ansatte har nemlig som policy å få flest mulig ut i jobb, og gjerne gi et spark bak i prosessen. Men de må huske at de treffer på mennesker som absolutt ikke har godt av "å bli slått i huet med noe hardt".

Skrevet

Ja til flere sosionomier i nav!

Sosionomer har faktisk en høyskoleutdanning med fokus bla. på mennesker i vanskelige livssituasjoner, psykologi, etikk og kommunikasjon.

Mange i nav har ikke et totimerskurs i kommunikasjon en gang.

Skrevet

Mange skrøpelige mennesker kan faktisk lettere komme seg ut i arbeidslivet ved hjelp av trøst og støtte, enn med kommandering! De fleste har igrunnen et reelt ønske om å fungere i en jobb.

Skrevet

Og jeg syns det var veldig rart at du ikke fikk foreldrepenger med første siden du hadde rett på det.

Så lenge du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon har du rett på foreldrepenger selv om du har ett opphold i denne tiden på 14 dager. Du ville uansett ha jobbet mer enn 6 av de 10 siste mnd.

Det er ikke de 6 beste av de 10 siste, men de ser enten på den siste lønnen før permisjonen starter eller ett snitt av de 3/6/9 siste mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...