Gå til innhold

blodtrykksfall...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått 2 blodtrykksfall siden jeg stod opp i morgest og til jeg nå sitter på kontoret.. siste fikk jeg mens jeg satt i ro. hadde forstått det om jeg måtte på toalettet eller på slutten av dagen når jeg er utslitt (jobber som lærer) men nå, når jeg skal ha energi og overskudd blir det bare ekkelt.. er 19 uker på vei.. Bør jeg ringe lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er normalt under sv.

Skrevet

Helt vanlig å få blodtrykksfall når man er gravid. Når man sitter rolig samler mye av blodet seg i beina og det blir lite igjen for hodet og da er det spesielt vanlig at blodtrykksfall kommer, eller når du reiser deg opp etter å ha ligget eller sittet en stund.

Skrevet

Spis en sukkerbitt når du er svimmel eller ta en slurk saft så hjelper det :)

Skrevet

Helt normalt dessverre:-/ er 19 uker på vei også. Jeg har lenge følt meg ekstremt trøtt, ikke bare sliten men så trøtt at jeg var svimmel... På kontroll i går skjønte jeg hvorfor, blodtrykket mitt var på 90/60 og da følte jeg meg våken! :-D Ble litt paff ja... Så jeg har nok vært lavere.. Sykepleieren bare titta på meg og spurte om jeg hadde vært trøtt og svimmel i det siste, for jeg så vel ut som et lys hadde gått opp for meg :-D

Så i går leste jeg meg opp på lavt blodtrykk hos gravide. Det er helt normalt for gravide å ha lavt blodtrykk i en periode. Det er kroppen som tilpasser seg graviditeten. Det er ikke farlig for hjertet eller kroppen, hjertet kompenserer ved å dunke fortere. Så derfor kan du få litt hjertebank når du anstrenger deg. Det hjelper å drikke regelmessig og innta litt salt føde som får blodtrykket til å gå litt opp, eks. oliven, salte kjeks, salte nøtter osv. Eller som legen sa i går, det er helt greit med litt kaffe altså :-)

Skrevet

Helt normalt.

Passe på å få i seg nok væske, hvis man er kvalm kan det være greit å blande eplejuice og faris. Gir en frisk smak, lettere å svelge noe med kullsyre.

Spise godt, spesielt med jern i feks, grønnsaker med sterk farge, som paprika, røbeter, brokoli. Ellers leverpostei, annen innmat. Kombinere dette med c-vitamin. Appelsin/juice eller frukt.

Ta også folat + andre vitaminer som inneholder jern. På apoteket får man kjøpt en slik boks med vitaminer/mineraler for gravide.

Ikke reis deg fort, ta tiden du trenger. Skulle du føle du må svime av, sett deg med en gang, om så på gulvet. Aller beste er å legge seg, ikke begyn å gå dit du vet det er en benk, da kan man fort ikke rekke frem. Hvis du har en stol, sett deg på stolen, bøy hodet mellom bena. Da får hodet ditt raskt blod. Du bør drikke før du reiser deg igjen.

Gratulerer med graviditeten:)

Skrevet

9:22 her igjen må bare tilføye at jeg har spist ekstra jerntilskudd i det siste fordi jeg trodde jeg hadde svangerskapsrelatert jernmangel. Det var helt unødvendig (men ikke farlig), ifølge legen min. Hemoglobinnivået mitt er nemlig helt normalt. Men hvis du mistenker at du har jernmangel i tillegg til lavt blodtrykk så bør du få tatt en blodprøve, sånn at legen din i tilfelle kan foreskrive riktig dose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...