Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #26 Skrevet 27. mai 2010 Hei! Tenkte jeg skulle prøve å heve nivået på debatten og forsøke å gi ærlig og saklig svar på dine spørsmål. 1) Vi bruker rispapirinnlegg i tøybleien, og vanlig avføring havner i doen uten at noe ligger igjen i bleien. Er det for flytende, må jeg belage meg på en skyllerunde i vasken, og deretter vaske vasken. Kjipt, men sjeldent. Er han dårlig i magen, nøler vi litt mellom engangs- fordi det er enkelt å kvitte seg med (men det lekker fort i ryggen), eller tøybleier som aldri lekekr bøsj men må skylles. Da blir det litt etter innfall... 2) Jeg har aldri funnet bæsj i vaskemaskinen. Vi vasker hver 3.dag, på 60 grader, med forvask og ekstra skyll. Bruke 1/2 dose Neutral eller Blenda sensitiv vaskepulver. Det lukter ingenting spesielt når bleiene er vasket. 3) Vi bruker ikke tøybleier om natten, det valget angrer vi på i ettertid (mye lekkajse med engangsbleier!), men gutten er vant til det nå. Hele cluet er at han skal føle at han blir våt av tiss, hvilket han ikke ville føle med engangs. 4) Jeg bruker tørketrommel, og innrømmer at jeg ikke ville brukt tøybleier uten. 5) Ref. det jeg skrev over ang. vask. Skitne bleier lagres i bøtte foret med en wetbag, bagen tømmes og legges i vaskemaskinen. Lukter ingenting på badet i motsetning til våre venner som bruker engangs- og kaster bæsjebleier i bosspannet. 6) Eneste gang vi fikk bleieutslett var med engangsbleier, men jeg tror ikke det er noe fasit der. Noen tåler bedre engangs, noen tåler bedre tøy. 7) Ang. miljøgevinsten, Moltex er sikkert gode bleier, men vi hadde dårlig erfaring med lekkasjer med de på ferie. Gikk bedre med Coop som er svanemerket. Regnestykket er nok mer komplisert enn begge side vil innrømme. Man bruker strøm på bleievask, men engangs- er fulle av petrokjemiske produkter. Den beste løsningen er den som passer ditt barn og din livstil best. Det går fint ann å bruke tøy uten å være sær og intolerant, det går fint ann å bruke engangs- uten å være lat, og det går faktisk veldig fint ann å bruke begge deler avhengig av situasjon. Hilsen fra en "ja ta begge deler" bruker
Trollemor75 Skrevet 27. mai 2010 #27 Skrevet 27. mai 2010 Sorry, det innlegget skulle ikke være anonym, jeg skrev den og står gjerne frem med nick!
Lemonia Skrevet 27. mai 2010 #28 Skrevet 27. mai 2010 Jeg bruker engangsbleier, og ja det er hovedsaklig fordi det er enkelt. Ruller sammen og kaster i søpla, enkelt og greit. Jeg gidder rett og slett ikke vaske en eller to ekstra maskiner med tøybleier hver uke. Og mens vi snakker om lukt, det er faktisk en rimelig ekkel lukt av tøybleier også, men i likhet med at vi ikke kjenner lukten av engangsbleiene kjenner dere heller ikke lukten av tøybleiene fordi dere er vant til det. Dessuten, gutten min på 18 mnd har faktisk _aldri_ vært sår, selv med engangsbleier. Kan gå med på at det er bra for miljøet, men ekstra klesvask og såpe er ikke miljøvennlig det heller da. At tøybleier er billigere, tja. Absolutt alle jeg kjenner som bruker tøybleier har brukt mer penger enn jeg kommer til å bruke på engangsbleier. Og det kommer av at det finnes så mange ulike tøybleier i ulike farger at de går fullstendig amok i nettbutikkene. Og det gjør de med nr 2 også (spesielt hvis de da får et annet kjønn enn nr 1 og da vil ha mer kjønnsspesifikke bleier). Så jeg tror det er en sannhet med store modifikasjoner at tøybleier er så mye bedre enn engangsbleier.
Gjest Antarctica Skrevet 27. mai 2010 #29 Skrevet 27. mai 2010 Tøybleier: neitakk. Kjøpte noen (dyre flotte) og arvet noen, og opplevde at de ikke funket. Mange ulike sorter lanolinbukser hørte til - ingen funka bra. Ungene var ikke tørre, bleiene lekket ned i senga så jeg skiftet sengetøy hver dag, ungene var ikke komfortable,de hadde tjukke lag med tekstiler og lå i underlig positur når de sov på rygg pga bleiene. Å bytte bleier og se at ungene ble sårere av tøybleie enn av papir var heller ikke moro. Og har man flere enn ett bleiebarn er det utopi.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #30 Skrevet 28. mai 2010 Kall meg gjerne lat, men jeg bruker engangsbleier fordi jeg kan spare meg fra mer drittvask enn nødvendig.
trollmamma Skrevet 28. mai 2010 #31 Skrevet 28. mai 2010 Synd at debatten var så hissig og tåpelig. Eg har 4 barn og bruker tøybleier på mine, berre minstejenta nå da Tøybleier er liten jobb, og det funker veldig bra når ein har lært seg korleis ein gjer det best. Mine barn har så godt som aldri hatt bleieutslett, men det hadde dei kanskje ikkje hatt med papir heller, saken er at tøybleier fører iallefall ikkje til utslett i seg sjølv. Vasking av tøybleier er enkelt. Vipper bæsjen i do, resten legges i tøypose og vaskes i maskin annakvar dag. Eg bruker kun å henge på snor, intet tøy blir tørka i tørketrommel her i hus. Tørketrommel er enorm sløsing med resurser. Bruker halv dose blenda sensitiv, har prøvd meg fram og funne ut at den funker best til tøybleier. Nøytral var den verste til å vaske tøybleier med. Eg bruker stort sett formsydde bleier med ullbukser, fordi det er mest naturlig og snillest mot miljøet. Men bruker og lommebleier av og til når me skal spesielle ting fordi dei er lettest å skifte -der er eg litt lat ;o) Då dei var heilt små brukte eg brettebleier og ullbukse. Ja dei ser litt rare ut med alt det tøyet på hehe, men barnet har det fint. Så kvifor bruker eg tøybleier på mine barn? Jo fordi det er det beste for barnet, OG det mest miljøvennlige. Når man setter barn til verden, så er det viktig å ta ansvar for å være minst mulig belastning for miljøet. Det gjelder alt, frå bleier, klær, reiser, leiker og korleis ein oppdrar barna (med tanke på forbruket.) Eg synst ikkje tøybleier stinker, men fy som det stinker av eingongsbleier, andre vil nok sikkert sei omvendt ;o) Det er veldig leit at ikkje fleire får augene opp for tøybleier, at ikkje fleire vil gjere ein liten innsats for miljøet. Det må eg få lov å sei. Men me lever jo i bruk og kast samfunnet, så det tar jo litt insats å bryte ut av den mentaliteten og.
Lea Laus Skrevet 28. mai 2010 #32 Skrevet 28. mai 2010 Jeg er veldig fornøyd med disse posene: http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=347 Mye billigere enn å drive å kjøpe påfyll til bleiebøtta hele tiden, og de er penere å ha på badet syns jeg. Men ville hatt to stk, så du kan slenge den ene i vaskemaskinen innimellom. Når jeg er lat og ikke gidder å vaske den mellom hver gang, så har jeg bare litt lavendel oppi der, hjelper mot lukta. Badet vårt er luktfritt!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #33 Skrevet 28. mai 2010 Hvor miljøvennlig er det å vaske så mange ekstra maskiner på 60 grader?? Det er ikke så forbanna miljøvennlig med tøybleier heller.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #34 Skrevet 28. mai 2010 Det er jo ikke slik at de som ikke bruker tøybleier driter fullstendig i miljøet. Og å bruke tøybleier er heller ikke ensbetydende med at man gjør andre tiltak for miljøet. Så det blir litt for lettvint å nærmest si at tøybleiebruk er det eneste og viktigste man kan gjøre for miljøet, det handler om mye mye mer enn det. Kaster dere mye mat? Kjøper dere lokalprodusert, kortreist og økologisk mat, selv om det er dyrere? Kjører dere bil? Flyr dere mye på ferie hvert år? Bruker dere den mest miljøvennlige oppvarmingsmetoden i huset dere og har dere innetemperaturen på et fornuftig nivå? Har dere redusert strømforbruket hjemme? Hvor mye vann bruker dere? Dusjer dere hver eneste dag? Kjøper du klær av økologisk bomull og økologiske vaskemidler? Sist du kjøpte noe nytt, f.eks. en ny TV, var det fordi dere virkelig trengte den, eller bare fordi dere ville ha en større, finere og bedre? Kildesorterer dere? Spiser dere mye kjøtt? Viste du at kjøttspising er svært lite miljøvennlig, og bryr du deg om det? Eller tenker du rett og slett "æh, jeg bruker tøybleier, da har jeg gjort mitt så da kan jeg gi blaffen i alt annet"?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #35 Skrevet 28. mai 2010 Når det gjelder å bruke papirbleier fordi man er lat er jeg helt uenig. Jeg tenker at man bruker tøybleie av to grunner: 1. fordi man trenger mer oppmerksomhet enn det man får 2. fordi man har for lite å gjøre og vil skryte litt av det. Det ser ikke bra ut med "bleierumpe" og det får man av tøybleie. At det er så miljøvennlig kan jo diskuteres. Det er miljøvennlig å vaske på 60 grader eller mindre, men da dør jo ikke bakteriene og alle jeg kjenner som bruker tøybleie vasker på 90 grader eller kokvask. Om man fyller opp maskinen og bruker 60 grader sparer man nok miljøet en god del mer enn om man bruker svanemerkede engangsbleier, men jeg har ikke en full maskin fra før av hver dag og jeg hadde aldri latt det ligge en uke på badet. Disse regnesykkene deres går utifra at unger bruker 5-6 bleier daglig i 3 år men det er mange som bruker 3-4 bleier daglig i 1-2 år så da stemmer ikke regnestykket helt. At det er økonomisk kan også diskuteres. De jeg kjenner som bruker tøybleie er så hekta at de har hundrevis av tøybleier og utstyr til disse bleiene. Jeg bruker engangsbleier men tror vi bruker den samme summen likevel. Å hva med andre økonomiske foretak man kan ta som gjør mye større forskjell i livet enn en bleie. Nei jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor dere tøybleiebrukere må fungere som misjonærer når det gjelder bleier. Det finnes ingen forskning på at tøybleiebarn blir hverken smartere eller lever lengre og heller ikke noen barn som har blitt tatt fra foreldrene fordi de bruker papirbleier og dermed er dårlige mødre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå