Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Sett meg litt lei på all synsingen og feilinformasjonen som går i disse debattene. - Alle lærere som utdannes nå er minimum adjunkter, dvs at de har minimum 4 år med høyere utdanning. Det er veldig lenge siden noen lærere med 3 års utdanning ble uteksaminert. Noen har også mer utdannelse, f.eks 1 ekstra år og er da adjunkt med tilleggsutdanning, eller mastergrad og er lektor. Evt lektor med tillegg om man har et ekstra år. De fleste lektorer jobber på vgs, men noen jobber også i grunnskolen. - Lærere har mindre ferie enn de fleste andre arbeidstakere, faktisk bare 4 uker + 1 dag, og denne ferien må tas ut i juli. Alt annet av undervisningsfrie dager heter avspasering. Om alle lærere faktisk arbeider nok timer på ettermiddag/helg til å fylle inn igjen dette er en annen sak, men det heter ikke ferie for lærere annet enn i juli. - Mange nevner at lærere har fri hele julen og påsken. Husk da at de fleste andre 8-16 arbeidere også har fri en del dager i jul og påske + at de har 4 dager ekstra med ferie som kan tas ut her som lærere ikke har. Med andre ord faller argumentene om at lærere har fri mer i julen og påsken enn andre i stor grad igjennom. Avspaseringen merkes mest ved de tilsammen ca 5 ukene som utgjør vinterferie, høstferie og starten og slutten av sommerferien - Lærere i grunnskolen har ikke 0,5 time ubetalt matpause midt på dagen slik de fleste andre arbeidsgrupper har. Dette gjør at i motsetning til andre normale 8-16 jobber, så er en full dag for lærere da f.eks 8-15.30. Man kan selvsagt diskutere at lærere likevel får fri en hel halvtime en del dager i uken for å spise uforstyrret, og andre arbeidsgrupper jobber i sin ubetalte spisepause. Faktum er likevel at for lærere er en full arbeidsdag en halv time kortere enn for de fleste andre, derfor må det beregnes med når man skal regne sammen antall timer lærere må jobbe inn igjen i forhold til andre og tiden de avspaserer. - De fleste skoler har bunden arbeidstid for lærere som tilsvarer at de må være minst 7 timer på arbeidsplassen sin hver dag, så det med at en lærer i 100% stilling kan komme dinglende på jobb klokken 8.30 og tusle hjem igjen kl 14.30 er stort sett nå en myte. De fleste sitter på jobb fra ca kl 8 til ca kl 15-16 hver eneste dag. Slik som folk flest -I snitt må en lærer beregne å bruke 24 timer på foreldresamtaler på ettermiddag/kveld. Tiden beregnet til å retten en norsk-stil på ungdomstrinnet er ca 20 minutter pr stil. De fleste norsklærere har to klasser og da ca 50 elever, og får sjeldent rettet noen stiler i arbeidstiden da denne tiden fylles med mye annet. I snitt rettes det 6-8 stiler pr klasse pr halvår på ungdomstrinnet. Dette skriver jeg ikke for å forsvare noe eller argumentere for hvor lite eller mye en lærer jobber, men for å gi en forståelse for tiden man kan beregne som den som arbeides inn for å dekke avspaseringen. Lærer har det bra på mange måter, de fleste som er lærere trives i yrket og vil egentlig bare bli anerkjent, og de færreste tror de jobber mer eller har en mye verre jobb enn andre. Forskjellen ligger i stor grad i misforståelser om hva yrket innebærer av arbeidstider og mengde. Det trenger verken være bedre eller verre enn andre, bare anderledes. Lærere følger en annen rytme enn andre fordi de er tilpasset barna deres. Om noen synes det høres så fantastisk ut at de må kritisere denne gruppen hele tiden, er det ingenting i veien for å utdanne seg til lærer. For dem som syter i yrket og er misfornøyd, vel, kanskje på tide å bytte beite?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Tusen takk:) Skule gjerne skrevet den der selv, men har ikke orket:) Så takk - takk!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Jeg er ikke lærer, men jobber i offentlig sektor. Har selv over 100 timer avpasering til gode til nå i år, men ingen mulighet til å ta de ut. Når nyåret kommer vil det jeg måtte ha over 50 timer bli strøket. Jeg kunne nok ha jobbet mindre, men folk er avhengig av at jeg gjør den jobben jeg gjør... Jeg jobber dermed en del gratis. Dere er heldige som har mulighet til å ta ut avspaseringen deres....
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Skulle da bare mangle at du skal få tatt ut avspaseringen din! Høres ut som en kjip jobb!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Takk for fin oversikt. Dessverre er ikke fakta like spennende som drittslenging. Jeg trives utrolig godt som lærer. Dette er takket være fantastiske elever, kollegaer og mange av de foresatte, ikke arbeidsmengde, dårlig lønn og ikke minst dårlig omtale.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 For noe elendig tøys! Jobber som adjunkt - med opprykk - på en videregående skole. Jobber 21 timer pr uke, fordelt på tre dager 8-14, og en dag 8-12. I tillegg har jeg ferie 12 uker i året, samt alle røde dager. Hva er det jeg avspaserer, tro??? Har jobbet som sykepleier med 40 timers uke, med 90 000 mindre i årslønn, turnus, og bare fem ukers ferie. Hadde masse overtid i tillegg, men fikk aldri tatt det ut, verken i lønn eller i fri!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Gidder ikke klage på alt, men dette blir VEEELDIG feil ; du skrev"- Mange nevner at lærere har fri hele julen og påsken. Husk da at de fleste andre 8-16 arbeidere også har fri en del dager i jul og påske + at de har 4 dager ekstra med ferie som kan tas ut her som lærere ikke har. Med andre ord faller argumentene om at lærere har fri mer i julen og påsken enn andre i stor grad igjennom.# Mitt svar er ; min mann er lærer; han hadde fri 7 arbeidsdager i forbindelse med julen og 4 1/2 i forbindelse med påske..... Logikken din er typislk lærerlogikk, som ikke alltid er lik alle andres =) tji tji
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Da ser det dessverre ut som om du jobber en time for mye uten å få betalt. Regnestykke ditt viser en 22 timers uke. I tillegg til fasttiden har du vel også ubunden tid? Min arb.tidsavtale er 10 timer utenom fasttiden. Er jammen ikke ofte at de 10 timene utenom strekker til!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Ja, det er sant! Tok kortversjonen. Har gråtid på morgenen og møter på morgenmøte. Undervisningen starter ikke før etter møtet. Men poenget er det samme
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 21 timers uke med 100 % Du må skutt gullfuglen hvis du kommer deg unna med det. Regner med resten av lærerstanden er misunnelig på deg for dette er du nok alene om!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 regner med du er konen til læreren i de andre diskusjonene. Synes du har et merkelig syn på lærere for å være gift med en...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #14 Skrevet 27. mai 2010 Liker jobben min, men det er faktisk i nav det ligger slik an... Beinharde lønnsrammer for lokalkontorene gjør overtidsbetaling til en umulighet. Alt for lite ressurser gjør at man jobber ekstra for å prøve å holde en viss minstestandard til brukerene. Som man gjerne ser greier man det ikke uansett dessverre...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #15 Skrevet 27. mai 2010 Tja... Vi er noenhundre lærere der jeg jobber. En av de større vgs i landet. Du er vel heller uheldig som har gått inn på en så dårlig avtale. Tipper arbeidsgiverne dine gned seg i henda da. Vi har vaskepersonell som jobber mindre enn deg i 100% stilling.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #16 Skrevet 27. mai 2010 har vært på jobb i dag, og ikke deltatt i noen dikusjon =) Hva med å svare på spørsmålet mitt? Og en link til dikusjonen jeg har gått glipp av..?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Hun hadde i det minste store forbokstaver i ny setning. Hun har antagelig lært noe av sin manns utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde da bare glemt en stor bokstav, det må dere da tåle =) hilsen lærerkona over her!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #19 Skrevet 27. mai 2010 Glemte forresten å si at på små kontor er det svært vanskelig å få til å avspasere noe særlig. Man må få kabalen til å gå opp... Dessuten kommer man opp i samme dilemma om man er borte fra jobben. Arbeidet hoper seg opp og så holder man det gåede... Og jeg er temmelig effektiv av meg, så det er ikke der det ligger. Tror jeg deler skjebne med manga andre nav- ansatte. 22:51
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #20 Skrevet 27. mai 2010 da var det ikke deg, da (hverken stor bokstav eller punktum..nå er jeg jammen vågal..shot me (og engelsk midt inni.oi.oi.oi:)))
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #21 Skrevet 27. mai 2010 22:50 her Jeg trodde det var til meg, jeg..bommet litt på caps locken:)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #22 Skrevet 27. mai 2010 Hvorfor skal alltid lærerene stikke seg fram under lønnsoppgjørene? Min svigermor klager alltid over at hun kun tjener 380 000 i året (som lærer), og det er så sabla urettferdig fordi rørleggere og elektrikere kan tjene bedre. Logikken ble dermed at hun tjener for dårlig fordi andre yrkesgrupper (med lavere utdannelse, men med større evne til å påvirke økonomien i bedrifta positivt) tjener mer enn henne. Lærerlogikk!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #23 Skrevet 27. mai 2010 Men hvor er HI blitt av? Vil ha svar på spørsmålet mitt! Hilsen lærerkona
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #24 Skrevet 27. mai 2010 Fordi de kommer ikke godt ut av lønnsoppgjøret!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 Anonym 22:39: Du kan ikke si du jobber 21 timers uke i 100% fordi du har 21 undervisningstimer! Det er missvisende! Du har jo, som du sier senere, bunden tid uten om. Viktig å informere om det når du forteller om din arbeidsuke... Til HI: Min arbeidsuke er på 33 timer (da er undervisningstimer og bunden tid, altså planleggingstid, inkludert). Jeg er ikke kontaktlærer og går når jeg er ferdig med det jeg skal, dvs. ca. 14.30 hver dag. Så jeg klager ikke! Til dere som tror vi lærere sitter og daffer hele dagen og har god tid til planlegging: i løpet av uken har vi også 3,5 timer avsatt til obligatoriske møter, så er egentlig ikke mye tid til retting o.l til overs etter det om du skal holde deg til de timene du får betalt for... Men som sagt: jeg klager ikke og er veldig fornøyd med mitt yrke! Er så glad for den arbeidsuken jeg har pr. i dag, som gjør at jeg kan være masse sammen med barna mine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå