Gå til innhold

Hvordan lager DU pastasaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra bunnen av..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Freser rødløk og hvitløk i rapsolje. Når det er sånn passelig godt stekt så har jeg i jeg i ønsket mengde med hermetiske tomater (så det er jo ikke heeeelt fra bunne av).

Trekker kjelen til sides, og moser alt med stavmixer. Har kjelen over på platen igjen, og koker opp. Tilsetter gjerne litt fløte for å mildne smaken litt. Smaker til med salt og pepper.

Skrevet

Jeg liker bare en saus fra bunnen av til pasta og det er rømmesaus.

Steker en pakke eller to med baken, i biter. Så haes 1 picnik skinke i biter i, og endel purre. Dette freses lett før en putt med rømme heller i, og 1ts sukker (sukker er for at den ikke skal skille seg) Dette kokes lett til purren er mør.

Om det blir for lite saus har jeg i litt melk eller fløte, det som jeg har i skapet. Små og store liker denne, og det er nok grunnen til at vi bare bruker denne, eller posesaus om vi skal ha rød saus.

Skrevet

Tar en boks hermetiske tomater (enten hele skoldede, finhakkede el lign), eller skolder ferske tomater selv.

Kjører dem til en saus med stavmikseren.

Finhakker løk (starter med å frese denne i litt olje til den blir gylden i den gryta jeg lager sausen i) paprika, hvitløk og ev. annet godt som måtte finnes i kjøleskapet av grønnsaker. Krydrer med pepper, oregano/basilikum pittelitt salt (og litt sukker om det er kresne unger som skal ha, en dæsj sukker kan skille suksess og fiasko når det kommer til unger og tomatsaus).

Skrevet

En vanlig tomatsaus som barna rundt her liker er tomat. En surrer en sjarlottløk/hvitløk og tilsetter en boks finhakka tomat (eller så kjører jeg den med stavmikser slik klumpene forsvinner). Koker et par minutt og smakes til med salt, pepper og litt sukker.

Oregono tilsettes ofte, og til oss voksne chilli og/eller rødvin. En kjapp barneversjon er å raspe parmasan og la grønne erter fra fryseren tine i, og en klatt smør eller fløte.

Skrevet

Hakket løk, hvitløk, gulrot og selleristang surres mykt i smør. Har i hermetiske cherrytomater (Mutti), et par skjeer tomatpuré, salt, pepper, sukker, oregano, basilikum, timian, merian og laurbærblad. Lar det småkoke under lokk minst en time. Fisker ut laurbærbladet og moser sausen i blender.

Denne sausen bruker jeg både til pasta, lasagne og pizza. Lager stor porsjon og fryser ned.

Skrevet

Glemte helt at jeg også har i rød paprika. Det er viktig.

Skrevet

Tomatpure, halv boks hermetiske tomater, løk og hvitløk, salt og pepper.

Skrevet

Så flink du er da som steker ting med baken, men håper den er rein, ellers blir det uhygenisk

Skrevet

sist gang jeg laget den ble den veldig god.

da hadde jeg hvitløk,chilipasta,charlottløk, surret i litt smør, skoldet 5 tomater,hakket grovt oppi,tilsatte litt vann,litt ketchup

(hadde ikke tomatpure)krydret med litt salt,tørket basilikum og tørket oregano.

ble knallgod, og mye bedre enn pose.....

Skrevet

glemte en ting: brukte selvfølgelig stavmikseren godt til slutt, og lot det stå å småputre i 2-3 minutter.

Gjest thricane
Skrevet

ser du har en del med tomat, så da tar jeg en annen

fres 1 bunt vårløk og to hvitløksfedd i pannen (skåret i skiver)

ta ca 250 g champignon skåret i tynne skiver i pannen, og la det steke på svak varme i ca 5 min (til de er myke)

tilsett 150-200 g spinat (jeg bruker det frosne fra findus, den er hakket osv, du må tine den og den skal renne av vannet)

ha i 1 boks tine kremost med hvitløk

så har du i ca 0,5-1 dl matfløte

salt + pepper

bland med spagetti/tagliatelle

hakk pistasjenøtter og basilikumblader som du drysser over blandingen

server:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...