Gå til innhold

9,7 % over normalvekt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul i går for å sjekke om morkaka har flyttet seg. Det hadde den, heldigvis.

Men lillebror er visst litt stor. Ganske nøyaktig 9,7% over normalen. Hva betyr egentlig det? Jeg spurte jordmora om det var noe å bekymre seg for. Hun sa det ikke var det, men mitt hode er fullt av fantasier. Noen med erfaring? Er dette mye? kan det tyde på noe spes? Eller er det bare en stor gutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å være helt sikker så mener jeg gjennomsnittet på gutter skal være 3700 g så 9,7 % over normalvekt tror jeg da vil si at de tipper en fødselsvekt på ca. 4050 g

Skrevet

hei..

gutten min lå 6 prosent over, så jeg spurte jordmor om dette. hun sa det var helt vanlig at barna ligg opp mot 20 prosent over:) kanskje det jevner seg ut utover svangerskapet. De vokser vel litt i rykk og napp:)

Skrevet

Ca ti prosent over normalen er IKKJE mykje. Gjennomsnittleg fødselsvekt er ca 3,5 kilo. Ti prosent av det er 350 gram, noko som gir ei fødselsvekt på 3850 gram. Mao ingen spesielt svær baby!

Fødselsvekt er for øvrig delvis genetisk. I mange familiar er alle babyane større enn snittet, sånn meir enn fire og opp mot fem kilo, utan at det er noko unormalt for dei, eller at dei vaksne er svære.

Variasjon er kort og godt normalt! :-)

Skrevet

10 % over snittet er ikke noe å tenke på, og kan likeså godt skyldes målefeil som noe annet. Vekt-estimater gjort ved UL-undersøkelser er ikke alltid like gode; de er veldig avhengig av å få riktige mål for å gi et godt estimat, og nøyaktigheten blir det dermed så som så med. Ergo så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veldig for en kjempebaby;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...