:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 hva en en "serk" i bunaden? søkte på kvasir og fikk opp at det var en enkel kjole fra vikingtiden, men det stemmer liksom ikke overens med bildet mitt snøreliv? hva er det i bunadsammenheng? (for det koster 18 500, så det må være noe vesentlig) det er den rekonstruerte hedemmark bunaden det er snakk om hvis det har noe å si
Anastasia Beaverhausen Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Trodde serk var en slags nattkjole. Men det er det kanskje ikke?
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Ikke at jeg har svar på dine spm, men er det hedmarksbunaden med ullvest og stakk eller er det den med brokadevest..?
Tante Gustava Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Vil tippe at serk er skjørtet og snøreliv er vesten/overdelen. Men dette er tipping altså, kan ikke påstå at bunadsterminologi er min sterkeste side ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2010 nå er ikke jeg fryktelig god på bunadsord. så jeg må gi deg en link....hehe http://www.husflidenhamar.no/?id=100&p=110
solita 06 Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Jeg tror det menes en lang brodert skjorte, som er lang nok til også å være understakk? (Underskjørt) Det kan i hvert fall forsvare prisen hvis den er brodert. Mener jeg har sett en sånn til en av de nylig rekonstruerte bunadene. Det kan og være noe så enkelt som et underskjørt tror jeg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2010 kan serk være "bundaskjorten"? for jeg finner ikke noe annet som ser ut til og være det. det er pokkers vanskelig og kjøpe seg bunad.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2010 ja jeg tror det er skjorten. for det er en understakk med også. til 8700.. men understakk er da vel ikke nødvendig?
prekæs Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Jeg tipper skjørtet er serken. Snørelivet tipper jeg vesten. Min bunad snøres foran og er en kjempejobb å sy da den syes for hånd og har både stivelse og muligens spiler som holder den oppe.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Den var kjempe fin... Var ikke den jeg tenkte på i det hele tatt - tenkte på dem andre fra 55 og 85.. Vil tippe snøreliv er vesten kanskje, og serken er sånn underkjole i lin eller noe slik.. Men aner ikke.. Ring dem å spør du.. )
solita 06 Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Åååå måtte se på linken. Den bunaden er sååå fin! Understakk er nok nødvendig for at bunaden skal bli komplett, men kanskje du kan klare deg uten? Du får spørre de som syr den. Har sydd veldig mange forskjellige bunader, men vet ikke så mye om akkurat den, den der er de strenge på rettighetene til gitt! Skal du bestille?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 27. mai 2010 ja ikke sant den er flott det eneste problemet er at det bare er husfliden som har den, og da blir det umenneskelig dyrt... hehe.
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 Serken er nok "skjorta", ja. Lang, fin og i lin. Snørelivet er "vesten". Trur eg....
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #14 Skrevet 27. mai 2010 Et snøreliv er vel en vest som "knytes" forran. Bare at i stedet for tråder man knyter med så er det vel et langt sølvkjede som festes i hekter og dermed lager kryss oppover fra livet og til brystet. Håpløst vanskelig å forklare, men om du ser nøye på bildet her så ser du at vesten er snørt sammen. http://www.bunadnorway.com/indexheddame551.htm Jeg trodde det var sølvet som gjorde snørelivene så dyre, men på dette bildet virker det som det bare er et veldig tynt lite sølvkjede, så enten finnes det varianter med mer sølvpynt i snøringa, eller så må det være noe mer i den prisen som jeg ikke ser ut fra bildet.
solita 06 Skrevet 27. mai 2010 #15 Skrevet 27. mai 2010 Nei, skjørtet heter stakk. Serk er noen løsere, undertøyaktig saker :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 27. mai 2010 takk ja, jeg må dra til dem og spørre og snakke om alt. hvor står det om rettighetene? jeg finer ingen andre som selger den, men om husfliden er bossen så er det kanskje ikke så rart jeg tror det. men jeg håper å finne noen som kan sy ihvertfall deler av den slik at det blir litt billigere.
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Jepp, serken er skjorta, ja, skjorte og understakk i ett. :-) Vært inne på Husfliden Hamar og sett nå. Snørelivet er vesten. Forøvrig innmari fin bunad! Jeg har den rekonstruerte Gudbrandsdalsdrakta fra 1700-tallet. Innmari fine disse rekonstruktsjonene - mye finere enn de "broderte ullkjolene".... :-)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 Vet da jeg var konfirmant for mange mange år siden, så skulle de fleste av mine venninner har hedmarksbunaden - den fra 85. Og vet at skulle man sy den som privatperson så forlangte husfliden at man tok ett kurs per bunad. Så bestemoren til min bestevenninne som hadde tre stk hun skulle sy bunad til måtte ta kurset tre ganger på rad.. SÅ dem vet å ta inn penger ja.. ) Hedmarksbunadene har stort sett vært dyrere enn mange andre bunader - var iallefall slik før.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 27. mai 2010 har du link til den kakao? har ikke sett den jeg. ååååå... jeg ønsker meg bunad!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 27. mai 2010 ja, det virker ut som det er slik enda. kanskje jeg kapitulerer og går for follo-bunaden i stedet. da er det ihvertfall mulighet for å få kjøpt en brukt. men jeg vil ikke ha follo-bunaden, jeg vill ha den rekonstruerte fra hedemark, det er den som er finest og der navnet mitt og slekten min kommer fra.
solita 06 Skrevet 27. mai 2010 #21 Skrevet 27. mai 2010 Det som gjør snørelivet som lammekjøttmannen snakker om (din link er til en rimeligere bunad) så dyrt er at det er bortimot 100 % sydd for hånd med vokset lintråd, inkludert masse "lommer" til spiler og kanter i mykt elgskinn som jeg mener også blir sydd på for hånd. Uten at jeg har sydd den selv, vet jeg at den tar veeeldig mange timer. Til og med de små hullene foran i livet der det skal snøres er sydd for hånd med små knapphullssting. Den er rekonstruert og sydd slik de gjorde det før i tida, ingen lettvinte løsninger med maskin m.m Koster sikkert flesk, men da kjøper man seg et smykke :-)
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 27. mai 2010 #23 Skrevet 27. mai 2010 Den rekonstruerte er nok ikke å få kjøpt brukt enda, men vet at de to andre bunadene får du nok helt sikkert kjøpt brukt.. Men ser på finn.no at det er mest den fra 55 som er tilsalgs, og den koster faktisk 13.000 og oppover brukt. Så en dyr bunad ja..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #24 Skrevet 27. mai 2010 ja de to andre er langt rimligere siden jeg kan kjøpe dem brukt. så det er jo noe og tenke på om jeg kanskje skal kjøpe en av de i stedet. jeg bare falt sånn for den rekonstruerte. men om jeg tar bare de billigste løsningene hele veien og bare kjøper det mest nødvendige, så blir det over 40 000. og med den stakken som er på bildet så blir det 50 000. det er sykt, ihvertfall for en som ikke en gang eier egen bolig... hehe
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 Se der ja, Solita 06, da er det jaggu ikke rart den koster endel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå