Rosa J10 Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Mitt første barn er litt over 1mnd gammel, og vi samsover hver natt. Vi gjør det så trygt som mulig, og verken jeg eller sambo er i noen risikogruppe som gjør at man burde la være. . Grunnen er at jenta mi sover ekstra lenge i strekk ved siden av meg, samtidig som nattammingen blir mye enklere. I tillegg må jeg innrømme at jeg selv synes det er veldig koselig å ha henne ved siden av meg om natta. Spørsmålet mitt er egentlig: Gjør jeg noe forferdelig dumt som blir vanskelig å avvenne senere?! Jeg har jo tenkt til at hun skal i egen seng om en stund....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Samsov i vei sier nå bare jeg! Det er trygt, koselig og verdens mest naturlige ting, og så små babyer får ikke uvaner som sådan. De fleste jeg har hørt om har ihvertfall ikke hatt problemer m å avvenne babyen når den tid kommer, og mange opplever at samsoving med også større babyer er redningen for nattesøvnen=) Her kan du lese mer: Fordelene med samsoving Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød. Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne. Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene. Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet. Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen. Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon. Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen. Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg. En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder. Samsoving fremmer trygg tilknytning. Fordeler for morsmelk-ernærte babyer Babyer som samsover ammes hyppigere, lengre og får mer morsmelk enn om de sov alene. At babyen sover i umiddelbar nærhet til mor, og dermed kjenner lukta av morsmelk, gjør at søvnen er lettere. Dette beskytter mot krybbedød. Dersom du ammer liggende, har barnet en tendens til å rulle seg tilbake på rygg når hun er ferdig å die. Ryggleie beskytter mot krybbedød. Du kan sove deg igjennom nattmåltidene. Mange våkner knapt nok i det hele tatt når babyen er sulten, men gjennomfører ammingen mens de sover lett. http://www.sovlillebaby.com/fordeler.htm
Bassen&Spira <3 Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Jeg samsov lenge.. og gjør det enda =) Eller dvs, gutten min på 8 mnd legger seg i si seng på eget rom (nettopp flyttet) så ligger han der til ca 4 - 5 tida, da legger jeg han ved siden av meg. Syntes det er så deilig å ha han ved siden av meg, sover mye bedre selv og, men han er nok litt for stor nå. Kos deg med babyen din, de skal tidsnok ligge i egen seng =)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 :-) da samsover jeg med gutten min uten dårlig samvittighet for senere avvenning:) men er så redd for å ligge for nært jeg da.. er redd for å rulle over han eller noe:P hehe.. er det vanlig å ligge veldig tett eller kan han ligge litt lenger unna og fortsatt ha samme effekt?
Bassen&Spira <3 Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Jeg dro sprinkelsenga hans helt inntil senga, slik at han ihvertfall ikke kunne falle på golvet Han lå "på kanten" under si dyne. Hendte jo mange ganger at vi begge sovnet mens jeg ammet, under mi dyne. Men prøvde å "legge han på sin plass". Vi har nokså stor seng, så følte vi hadde god plass alle 3.
morromor Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Jeg samsover en del med lille, det går fint her og kombinere litt. Legger hun i senga klokka 7 og når ho våkner å skal ha nattpupp lar jeg hun somregel ligge i senga hos meg resten av natta. Har faktisk fungert overraskende bra hittil, hun er snart 7 mnd. Det er jo så koselig og sove sammen <3 føler også at hun sover mye lengre og bedre i senga mi.. Nattavvenningen har vi ingen hast med her i huset så lenge alle koser seg.
Romeren Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 Vi samsover så å si hver natt, fra første nattmåltid, ennå. Gutten er 6 måneder og ei uke og jeg synes det er kjempehyggelig! Og det fungerer enda bedre nå, etter at vi kjøpte oss en 180 seng - vi hadde 150 før. Føler meg også veldig mye tryggere på samsovingen nå enn jeg gjorde før da han var mindre... Vi sover godt sammen alle tre! (Grunnen til at vi samsover etter første nattmåltid var at jeg etterhvert har hatt dårlige erfaringer med å legge han tilbake etter han har spist. Han snur seg på magen og blir liggende å kave og jeg/vi er våkne i minst en halvtime. Så jeg lar ham bare ligge, jeg...)
Gjest Macy Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har sovet mye med begge mine, og har to trygge og glade små. Ser ingen negative sider, annet enn at det kan være litt slitsomt for deg og mannen din da (men også veldig koselig!). Denne tiden kommer ikke igjen, og den lille kroppen der ved siden av deg blir større...kos dere med babyen. Du kan jo prøve å legge henne i egen seng ved siden av senga i starten, når du føler for litt tid for deg selv. Senere kan dere prøve dere fram med eget rom, vi startet med det ved 6 mnd., men selv da kommer babyen opp til oss i løpet av natta :-) En 1 mnd. liten baby er vant til å ha kroppskontakt og trygghet i det. Vil heller si at det er naturlig og sunt. Alle "uvaner" kan avvennes etterhvert, som regel går det veldig greit når barnet er litt større og de voksne er konsekvente.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 Vi begynte med samsoving da vi ikke fikk henne til å sove i senga. Alt ble mye lettere da, for da kunne jeg slappe av og sove, mens hun fikk mat. Da ble jeg ikke så trøtt neste dag. Så lenge man ikke er påvirket av rusmidler eller ikke stinker røyk, så skal det være helt trygt med samsoving. Neste gang skal jeg kjøpe en drykid amme-madrass for den har kanter du kan brette opp slik at babyen ikke ruller rundt i senga, i tillegg kan man løfte ungen tilbake i egen seng uten at han/hun merker det. Rundt 4-5 måneders alder begynte snuppa vår å sove i egen seng. Synes ikke det var noe problem, og følte det ikke som en avennings-kamp. Så lenge du trives med det og får sove, så fortsett med det. De er ikke babyer så lenge, plutselig en dag vil de ikke kose mer.. tenker jeg da...
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 28. mai 2010 #10 Skrevet 28. mai 2010 Vi samsov til ca 3 mnd, da var hun klar for egen seng som nå står ved siden av sengen vår. Hun sover lett og vokner av og til men sovner av seg selv igjen og gjerne etter å ha fått sutten. Hun legges 1830, sovner av seg selv og vokner 0630. Ofte får hun mm i 04 tiden men sovner med en gang etterpå.
samuraibeibi Skrevet 28. mai 2010 #11 Skrevet 28. mai 2010 Her er alt lagt til rette for god samsoving! Vi har satt sammen en 1,80 madrass og en 90 madrass og har fått en gigantisk god seng. Madrassene er lagt på gulvet, da slipper vi å være redd for at noen skal slå seg hvis de faller ut... Beibi, 3,5 mnd, sovner i egen kurv, og kommer over i vår seng fra første nattamming. Jeg sover kjempegodt, og når det er tid for amming foregår alt i en halvsovende tilstand. Pappa'n våkner ikke engang. Storebror sov i denne senga i nesten 2,5 år - han begynte å sove i egen seng før beibi ble født. Han sover stort sett i egen seng hele natta, men periodevis kommer han over i vår seng i løpet av natta. Det er rolig og trygt og jeg synes det er enormt kos å sove med alle gutta. Men det er selvfølgelig veldig viktig at alle parter er komfortable, får plassen de trenger og kvalitetssøvn
Rosa J10 Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 28. mai 2010 Så utrolig godt å høre! Da fortsetter jeg med god samvittighet :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 28. mai 2010 #13 Skrevet 28. mai 2010 jeg å fortsetter da med god samvittighet:) Er jo så kos:)
las chicas Skrevet 29. mai 2010 #14 Skrevet 29. mai 2010 jeg samsov med min lille helt til jeg sluttet med nattamming når hun var ca 7mnd. hadde henne sammen med meg under min dyne. vet at det ikke anbefales, men gikk helt fint her. jeg mener at det er bedre å samsove slik at jeg kan sove mens hun ammer om natten. da får hun en opplagt og blid mamma på dagen
simbax Skrevet 29. mai 2010 #15 Skrevet 29. mai 2010 Vi samsover og har gjort det siden ho ble født (er 9.5 mnd nå) :-)!! Ho sover godt og jeg sover godt, så hvorfor ikke ;-)??? Gutten vår på snart 4 gjorde også det fram til han var ca året!! Denne tiden får vi aldri igjen, og så lenge det ikke påvirker nattesøvnen negativt, er det vel bare å koooooooooose seg sammen ;-)!!
Ccathrine Skrevet 29. mai 2010 #16 Skrevet 29. mai 2010 Gutten min er 3uker nå og kommer ofte over i sengen til oss etter amming nr 2 som som regel er i 6tiden om morgenen. Han sover under samme dyne som oss, gjærne imellom oss eller trykt i pappas armkrok. Jeg vil ikke ha han over før fordi jeg trenger noen timer med "dyp" søvn, jeg sover lettere når gutten sover i sengen fordi jeg er så redd for å rulle over han eller slå til han. Jeg sover ikke rolig når jeg sover tungt. Nå er han forkjølet å får komme over til oss etter første natteamming som er i 2-3tiden. Han vil ikke sove i sengen sin selv nå, vil bare ha masse kos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå