Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en test i overigår, og den viste at jeg var gravid og at jeg var 3 uker på vei. Kjempespennende!

Dette er min første gang, og jeg er litt usikker på hva jeg egentlig skal gjøre fremover.

Er det vanlig å dra til legen med en gang for å få dette bekreftet å se at alt er bra nå så tidlig? Eller er det vanlig å vente litt?

Når kan man ta ultralyd? Er det noe spesiellt jeg burde/ikke burde gjøre?

Er litt redd for å glede meg alt for mye over graviditeten enda, siden det er såpass tidlig og at det ikke er sikkert det går bra..

Hva gjør dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: Gratulerer! :)

Testet positivt selv i overigår, og var hos legen i dag for å få bekreftet, men fikk ingen undersøkelse ellers, men fikk time alt neste uke til første kontroll. Kan være greit å få bekreftet hos lege, og få tatt en prat fortest mulig mener jeg da, men nå er jeg av den nysgjerrige typen :P

Hva som er vanlig er vel relativt, siden alle reagerer forskjellig, så gjør det du føler er best for deg selv du :)

De andre tingene du lurer på finner du svar på i andre tråder her, så er bare å lese i vei, det gjør jeg, enda jeg venter nr to.

Skrevet

er egentlig ikke noe vits i å dra til legen før du er 10-12 uker på vei. Med mindre du bruker tabletter eller noe sånt. Man kan ikke se om alt er bra så tidlig for hjertet begynner ikke slå før man er 6-7 uker på vei:) Så du må nok være tålmodig:)

Man trenger heller ikke å gå til legen jevnlig når man er gravid. Holder med jordmor på helsestasjonen.

Jeg begynte å gå hos jordmor da jeg var 20 uker på vei. Hørte hjerteslagene og fikk pratet litt.

Ordinær UL skal man ta rundt uke 18. Men noen får tidlig UL hvis de ikke vet termin eller har fått en blødning f eks.

Det er visse ting man ikke skal spise men det kan du søke opp på google så finner du det ut der.

Og ikke minst: Gratulerer!! :D

Skrevet

Tusen takk for de! Og gratulerer til deg også :D

Er utrolig glad for det, og vil gjøre alt riktig... er nok av den nysgjerrige typen selv gitt! hehe.

Jeg får ta meg en tur til legen jeg også da, få noen svar på alt jeg lurer på!

Blir en spennende tid dette her :)

Takk for svar!

Skrevet

Okei, så jeg trenger ikke å stresse så mye med det enda :) Bruker ingen tabletter, og er ellers frisk og rask! Er bare at jeg er så usikker på hva jeg liksom skal gjøre... føler jeg må gjøre noe ekstra nå når jeg har ansvaret for en til :P Er så redd for å gjøre noe feil liksom. Men kroppen ordner vel det meste selv tenker jeg.

Tusen takk for både svar og gratulasjon! Er så fint med nettsider som dette :D

Skrevet

Nye retningslinjer for 1 ktr nå er satt til uke 12:-D

Hilsen legesekretær

Skrevet

KTR.. Hva betyr dette da? :-p

Skrevet

Hei hei og gratulerer så masse!

Jeg er enig i at det ikke er mye å gjøre hos lege etc før uke 12, men det jeg tenker i forhold til å gå til legen lenge før den tid, er å ordne med fødested etc. Siden du har mange spørsmål og ikke helt vet hvordan alt dette fungerer, ville jeg tatt kontakt med legen og fått svar på alle spørsmålene dine. I tillegg ville jeg prøvd å tenke på hvor jeg vil føde, for hvis du bor i Oslo-området feks, så blir sykehusene fort stappfulle, så det gjelder å være tidlig ute.

Altså: for baby i magen sin del, trenger du ikke dra til legen før uke 12, men for din egen del og fødested del, ville jeg absolutt dratt kjapt :) Men det kommer selvfølgelig an på hvor du bor, da.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...