Gå til innhold

Gravide diabetikere...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen flere gravide diabetikere her?

Har hatt diabetes i 18 år og er på vei med nr 1 nå. Har hittil gått bra med diabetesen, har bare slitt veldig med UVI fra ca uke3, er nå 12+1. Hvordan står det til med dere? Noen tips og råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:=)

Jeg har ikke diabetes til vanlig, men har fått Svangerskapdiabetesen. Hadde det i sist svangerskap også. Så jeg fikk det igjen denne gangen også. Blir tett fulgt opp på sykehuset, så det er betryggende.

Er å passe på kosten og måle blodukkeret. Holde seg mest mulig unna sukker og raske karbohydrater.

Fikk også urinveisinfesksjon da jeg var i uke 7. Nå er jeg 18+2 og mulig jeg har fått det igjen, men legen måtte sende urinprøva til dyrking.

Skrevet

Hei igjen.

Ja de er flinke med oppfølging, har faste timer hos endokrinolog på sykehuset annenhver uke og fastlege annenhver uke. Venter på øyekontroll og gyn.timer. Så oppfølgingen er kjempe bra. Har en hbA1c på 6,3 så alt er bra hittil, bortsett fra UVI, de blir ikke borte. Var lagt inn med i.v i uke 6 i 4 dager å forsøke å bli kvitt den men, den er borte i en uke og så er den tilbake igjen...

Skrevet

Kjempe bra ta du får også tett oppfølging. Det er betryggende. Også er vi jo så heldig at vi som har svangerskapdiabetes eller vanlig diabetes får ekstra med Ultralyder utover i svangerskapet pga veksten til den lille.

Ja jeg har hørt at når man først får Urinveisinfeksjon en gang, så er det lett at det kommer igjen:=(

Skrevet

Heisann.

Gravid diabetiker. 20+4 nå med nr 2. Har aldri så bra Hba1C som når jeg er gravid. Men nå går jeg inn i en tid hvor insulinbehovet øker. Og det fører vel med seg både noen høye målinger og noen følinger... Men det går over det også!

Har vel ikke så mange råd å komme med utenom dem du sikkert får på sykehuset/diapol.

Stikk deg ofte og sjekk blodsukkeret er vel det beste rådet! :-)

Lykke til!

Skrevet

Takk, for mange gode svar. Ja, hittil er i allefall alt bra. Håper det fortsetter og at UVI blir borte:)

Lykke til videre begge to:))

Skrevet

Type 2 her. Begynte på insulin da jeg fant ut at jeg var gravid.

Så flott langtidssukker du har, da, Nindus82.

Er på vei nedover jeg også, men det må være deilig å vite at sukkeret ligger på et ålreit nivå.

hva er UVI som du snakker om? (Ikke helt kjent med alle disse begrepene ennå...)

Du har jo hatt diabetes i mange år, så du vet sikkert bedre enn jeg hva som er lurt og ikke.

Men, det jeg kan si som har hjulpet for meg, er dette med viktigheten av løselige fiber.

Gikk på lavkarbodiett i fjor og fikk et fantastisk stabilt sukker. Klarte dessverre ikke å opprettholde matlaginga, men etter tips fra ernæringsfysiolog har jeg nå stor glede av å få i meg mye fiber og etterhvert som matlysta har kommi tilbake er det lettere å spise lite og ofte.

Har sliti fælt med følinger i det siste, så nå løser jeg problemet med å spise nesten hele tiden! Det funker veldig bra nå som jeg begynner å venne meg til at jeg må ha med meg mat overalt...

Har du noen tips til oss andre som ikke har type1, forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...