Gå til innhold

Hva vil det si at jeg har foreldreansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk idag beskjed om at jeg har foreldreansvaret for to av barna. Dette fikk jeg beskjed om av politiet så jeg regner med at det stemmer. Det gjelder de to minste. Den eldste har vi delt foreldreansvar for.

Skjønner ikke dette?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har foreldreansvaret alene, betyr det at du er den som kan ta større avgjørelser på vegne av barnet. For eksempel står du fritt til å bestemme over barnets skolegang, tilhørighet i trossamfunn, medisinske avgjørelser, bosted (også i utlandet) osv.

Ved delt foreldreansvar, er dette ting dere må bli enige om.

Skrevet

Da har du sikkert hatt registrert samboer, eller vært gift når du fikk ditt første barn eller dere har blitt enige om å ha delt foreldreansvar. Da skal begge signere om dette.

Skrevet

Ja, men det var vi også når jeg fikk barn nr 2. Skrev ikke under på noen papirer, men trodde det gikk automatisk? Det sa de på sykehuset.

Er det noen ulemper for barnet eller meg om jeg har ansvaret alene? Er det noen ulemper for far?

Skrevet

hva er forholdet deres til far da? er det samme far på alle tre barna? har han samvær?

at far ikke har foreldreansvar betyr at han ikke har noe å si i forhold til viktige bestemmelser i barnas liv. til eksempel kan du skifte navn på ungene uten at far vet dette eller kan nekte deg det...

Skrevet

Ja samme far. Han gikk fra meg og meldte flytting før fødsel på nr 3. Så jeg skjønner at han ikke har ansvaret for den, men nr 2 stusser jeg litt på. Mener å huske at hun på sjukhuset sa det gikk automatisk når de hadde samme far og har undertegnet på det papiret med nr 1.

Ok så det er ingen ulemper utover det? Nei da er det jo greit.

Kan han kreve å få foreldreansvaret? Har ikke fortalt han det ennå.

Skrevet

han kan kreve delt ansvar, ja, og er han litt oppegående så gjør han det... Du burde informere han!

Skrevet

Han kan ikke kreve å få foreldreansvaret nei, men han kan gå videre med det for å få delt foreldreansvar.

Om det ike er noen problemer mellom dere, og du heller ikke trord et vil bli det er det noe du vil vurdere ordne på.

Om noe, mot all formodning, skulle skje med deg så slipper det da bli en sak om hvem som skal ha barna men han får de automatisk.

Utover det er det ingen problem for DEG om du har hele ansvaret, men du må alltid godkjenne alle avgjørelser som blir tatt for barna.

Når det kommer til hvorfor dette har skjedd er det nok bare en feil som har oppstått.

Skrevet

Ja jeg tenkte på delt, litt kjapp isted.

Jeg bør informere han, absolutt, sjølom han ikke i det hele tatt ønsket det siste barnet.

Skrevet

og jo, det er maaaaaaaaaaaaaaange problemer mellom oss!

Skrevet

dersom dere skulle havne i den situasonen at dere er uenige om hvem som skal ha den daglige omsorgen for barna så kan det brukes mot deg at du ikke har informert ham om situasjonen rundt foreldreansvaret..

Skrevet

ok, men jeg trenger faktisk ikke vite noe om dette da. Fikk tilfeldigvis vite det i går. Går i så fall på samvittigheta mi, men har ikke så mye når det kommer til han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...